Počínaje modernějšími a rychlejšími vozy F1 z let 1966-72 prodlužuje pořadatel délku závodu. V sérii D to je na 12 kol. Přihlásilo se zde sice jen 16 účastníků, mezi nimi ale několik velkých jmen.
Geniální konstruktér F1 a výborný závodník Adrian Newey znovu osedlal svůj Lotus-Ford 49B z roku 1968, mexický superstar IndyCarů Adrian Fernandez debutoval v Monaku na BRM P153 svého velkého krajana Pedra Rodrigueze z roku 1970 a bývalý jezdec DTM Harald Becker se spoléhal na svůj March-Ford 701, první model F1 této značky.
Kvalifikace: 25 minut Michaela Lyonse
Britský specialista Michael Lyons a jeho Surtees TS9 z roku 1971 byli na špičce časové listiny od první do poslední minuty session. Druhý čas zajel další specialista této třídy, Japonec Katsuaki Kubota s JPS-Lotusem 72. Třetí místo si zajistil další dobrý známý historické scény Matthew Wrigley na March 721G. Za ním se směli k nedělnímu startu seřadit Ewen Sergison na Surteesu TS9B, David Shaw na Eifelland-Marchi 721 a v Monaku debutující Adrian Fernandez. Adrian Newey postavil svůj Maple-Leaf-Lotus na výborné osmé místo.
Závod: Technická bitva
Zvláště v této třídě měly týmy velké problémy s technikou. Fernandezův BRM do závodu nenastoupil a v neděli vypověděly již na cestě ke startu službu další dva stroje. To Lyonse počátečně netrápilo. Vyrazil výborně před Wrigleyem a Kubotou, zatímco Hartley (March 701) a Newey potřebovali pomoc maršálků, aby své odumřelé vozy uvedli do chodu. Lyons poté sprintoval směrem možného triumfu a v 7. kole mladý Matthew Wrigley de facto zahodil vítězství, když musel nakrátko do únikové zóny v St. Dévote. Kubota tím nejen převzal druhou pozici – brzy se z něj stal i lídr závodu! 3 kola před koncem totiž blokoval náhon Lyonsova Surteesu a zklamaný Angličan odstoupil. V horečnatém závěru držel 3. místo ošklivý Ferrari 312B3 Franca Meinerse, po jezdcově chybě v Rascasse se ale na jeho místo na stupínku vítězů směl postavit pilot s pseudonymem “Mister John of B” na Matře MS120B. Adrian Newey dojel výborný 4.
Výsledek Monaco Historique – Série D
- Katsuaki Kubota, Lotus 72
- Matthew Wrigley, March 721G
- Mister John of B, Matra MS120C
- Adrian Newey, Lozus 49B
- Franco Meiners, Ferrari 312B3
- Toma Hartley, March 701