
V souvislosti se zvěstmi, které naznačili šéfové konkurenčních týmů, že by Red Bull mohl mít v sezóně 2026 problémy s motorem, Helmut Marko říká, že se nebojí, protože Max Verstappen může dohnat ztrátu jedné nebo dvou desetin.
V příští sezóně se Red Bull odpoutá od Hondy a bude vyvíjet své vlastní motory, což šéf týmu Christian Horner označil za největší výzvu, kterou ve formuli 1 přijali.
Formule 1 zavede v příštím roce nová pravidla pro motory, protože sport přechází na udržitelná paliva, konkrétněji přijímá rozdělení výkonu mezi elektrické a spalovací motory v poměru 50:50.
Red Bull v roce 2021 založil divizi Red Bull Powertrains a o dva roky později oznámil strategické partnerství s Fordem, v jehož rámci americká automobilka poskytuje odborné znalosti v oblasti elektrického pohonu, softwaru a vývoje spalovacích motorů.
„Za čtyři roky jsme postavili továrnu a vyvinuli motor, ale soupeříme se 75 lety zkušeností Ferrari a 30 lety HPP od Mercedesu, takže si neděláme iluze. Hora, kterou musíme zdolat, je obrovská, ale se správným duchem a kvalitními lidmi, které v týmu máme, to bude dosažitelné. Je to zdaleka největší výzva, kterou jsme ve formuli 1 přijali,“ popsal šéf Red Bullu Christian Horner.
Toto Wolff i Zak Brown se do Red Bullu pustili kvůli tomuto monumentálnímu úkolu, přičemž druhý jmenovaný prohlásil již minulý měsíc: „Rok 2026 pro ně bude ještě větší výzvou. Tehdy poprvé přijedou s vlastním motorem. Nepamatuji si, že by tým s vlastním motorem byl hned v prvním roce konkurenceschopný. To stále představuje velký otazník.“
Ale pokud se zeptáte poradce Red Bullu Helmuta Marka, dle něj není absolutně žádný důvod k obavám. „Předpokládejme, že z hlediska motoru opravdu nejsme v nevýhodě. Jedna nebo dvě desetiny ztráty jsou s Maxem zvládnutelné,“ přiznal.
Otázka ohledně pohonné jednotky Red Bullu pro rok 2026 byla Markovi položena v souvislosti se spekulacemi, že Max Verstappen by mohl Red Bull opustit ještě před koncem své smlouvy, která vyprší v roce 2028, pokud se domnívá, že s týmem již není schopen získávat tituly.
„Existují zde samozřejmě výkonnostní klauzule. Všechno jsou to spekulace. Chceme pátý titul mistra světa v řadě, na to se všichni soustředíme. Se Sebastianem Vettelem se nám to nepodařilo,“ popsal Marko.
Verstappen byl mezitím dotázán na pokrok Red Bullu s monopostem pro rok 2026, který rovněž prochází zásadní přestavbou díky novým technickým předpisům, jež mají vytvořit vozy, které budou menší, agilnější a snadněji předjízdné.
„Všichni prostě tlačí na pilu. Každý dělá, co může. To je jediná věc, kterou můžete udělat. I s rokem 2026 se prostě pracuje velmi poctivě. Samozřejmě, že se soustředíme na rok 2026, ale zároveň se také soustředíme na sezónu, která je právě před námi,“ sdělil úřadující šampion.
„Ano, určitě mám v hlavě nějaké otazníky, ale to má každý. Nebudu tvrdit, že bude super snadné být okamžitě konkurenceschopný, ale věříme, že můžeme odvést dobrou práci, a já věřím tomu, co mi lidé říkají. I pro mě platí, že se tím můžu stresovat, ale je to jen plýtvání energií. Myslím, že to zjistíme, až se auto rozjede, a pak se uvidí. Nerad se už v životě příliš trápím,“ přiznal Verstappen. „Když je zle, tak je zle. Jestli je to dobré, tak je to dobré. Život jde dál.“