Lando Norris: Někdy nechápu, jak lidé některé věci chápou

Lando Norris: Někdy nechápu, jak lidé některé věci chápou

Lando Norris sdílel své myšlenky ohledně jeho sezóny 2024, která byla jeho nejúspěšnější. Vyjádřil se ale i ke kritice, kterou v poslední době schytává ze všech stran. Stále více lidí bere jeho slova bez kontextu.

Britský pilot McLarenu si myslí, že rok 2024 byl velmi dobrý, ale chápe i názory, které jsou negativní. „Z vnějšího pohledu chápu, proč si lidé myslí, že nebyl. A já s tím téměř souhlasím. Ale když víte, proč se některé věci staly, tak jsem stále hrdý na to, jaká sezóna zatím byla.“

Padlo mnoho názorů, že McLaren nedokázal využít skvělého tempa v průběhu roku a zranitelnosti Red Bullu. „Nebylo tolik promarněných příležitostí, jak si lidé myslí. A lidé si obecně myslí, že to bylo mnohem horší, než to bylo. Že jsme byli mnohem rychlejší, než jsme byli.“

„Je to kompliment, protože to ukazuje, jak daleko jsme se dostali, a já jsem hrdý na to, že jsem využil příležitosti. Třeba v Singapuru nebo v Zandvoortu. Ale jsou i závody, které jsme mohli vyhrát. Silverstone nebo Kanadu. Ty ostatní jsou ty, u kterých lidé chtějí věřit, že byly špatné z různých důvodů. Třeba kvůli startům, ale vždy jsem se držel v první čtveřici.“

Lando Norris se chce v posledních závodech sezóny soustředit hlavně na to, aby McLaren vyhrál Pohár konstruktérů. Letošní rok označil za takový, ve kterém se hlavně učil a nyní jen zjišťuje, co přesně musí do příští sezóny zlepšit.

„Bylo to lepší, než si lidé mysleli. Určitě byly nějaké promarněné příležitosti. To je fakt. Ale s celou sezónou jsem velmi spokojený. Pořád mám pocit, že jsem z ní hodně vytěžil. Věci nešly jen podle plánu.“

McLaren měl sedmkrát nejrychlejší vůz na startovním roštu, a to na základě nejrychlejších časů jednotlivých týmů z každého víkendu za suchých podmínek. Brit však vyhrál pouze třikrát.

To vyvolalo kritické reakce těch, kteří si pamatují, jak mladý pilot v roce 2020 řekl o Lewisi Hamiltonovi: „V podstatě sedí v autě, které by mělo vyhrát každý závod. Musí porazit jednoho nebo dva další piloty, to je vše.“ Tehdy se velmi rychle omluvil. Po většinu roku 2020 to byl souboj Lewise Hamiltona s týmovým kolegou Valtterim Bottasem o každé vítězství v závodě a bylo vidět, co se Lando Norris snažil říct, i když to udělal trochu bez grácie.

Nyní argumentuje tím, že byl tehdy neuctivý a zjišťuje, že to není tak snadné, jak tvrdil. „Zaprvé, tohle by mě nikdy nenapadlo! Pro každého, kdo mě zná, tak vědí, že takhle jsem to nemyslel. Řekl bych, že je to tak těžké, jak jsem si představoval, protože se proti vám může snadno obrátit tolik věcí, i když máte to nejlepší auto.“

„Uděláte jednu chybu v Q3 a nejste na pole position, i když jste měli být. Nemáte perfektní start, když ten, kdo startuje z druhé pozice, má start perfektní. Bylo pár případů, kdy jsme byli tak dominantní, třeba v Zandvoortu, kde nezáleželo na tom, jestli jsme udělali chyby na začátku. Můžete se vrátit zpět a stále můžete dominovat a snadno vyhrát závod.“

Tam, kde Lando Norris chyboval, rozhodně nešlo o jeho chybu, ale o více faktorů. Ať už ztratil pozici na stratu, která mu zabránila vyhrát například ve Španělsku a Maďarsku nebo když McLaren v Itálii zaskočila jedna zastávka v boxech Charlese Leclerca.

Poměr pole position a vítězství ani nezohledňuje šance, které měl na vítězství v závodech, v nichž nestartoval z pole position. Například v Kanadě nebo Británii, dvou závodech, kde strategická zaváhání ve smíšených podmínkách stála McLaren a Norrise draho. To odráží příliš mnoho chyb pilota i týmu, příliš mnoho drobných nedokonalostí, což nestačí na to, aby se vyrovnal úrovni, kterou Max Verstappen a Red Bull nastavili svým soupeřům.

„Najednou je to tak, že s nimi bojuji o vítězství. Takže neodvést perfektní práci proti těmto pilotům, v tomto případě hlavně Maxovi, znamená, že buď závod vyhraju, nebo ne, a proto to bolí o něco víc a mám pocit, že to má na všechno větší vliv.“

„Když vyhrajete, máte najednou mnohem více chvály. Uděláte jednu chybu, najednou máte mnohem víc kritiky. Obojí je svým způsobem kompliment a obojí jsem si užil. Ale doplatil jsem na to, spíš z pohledu šampionátu, když jsem nedělal věci na správné úrovni. Na vrcholu jste více trestáni, když se vám věci nedaří, než když jste spíše ve středu pole.“

Jeho boj o titul ale stvořil velmi zvláštní příběh nebo spíše názor, že byl beznadějným soupeřem ne-li nejhorším. Nezasloužilo by si to větší pozornosti, kdyby to nepůsobilo tak neobvykle, dokonce i podle moderních standardů sociálních médií.

To, že fanoušci nadržují jednomu pilotovi či týmu není tak neobvyklé v žádném sportu. Přináší to však i stinnou stránku, se kterou se britský pilot musel potýkat častěji než průměrný závodník. „Přijde mi to trochu zvláštní, protože všechny ty věci čtu. Někdy nechápu, jak lidé některé věci chápou. Pak se obracím na ty, kteří mě znají a ví, že takový nejsem.“

„Když si lidé myslí, že mám příliš velké ego nebo něco podobného, nemůže to být dál od pravdy – zejména když řídím. Možná někdy volím špatná slova a lidé je pak používají proti mně.“

Je v tom trochu ironie, že to říká, vzhledem k tomu, jak formuluje poznámku o tom, že nemá ego, ale jediné, co tím chce říct, je, že jako pilot není plný chvástání – o čemž svědčí obrovské množství kritických poznámek, které o sobě letos vyslovil. „Myslím, že na světě je čím dál víc lidí, kteří buď nechtějí poslouchat pravdu, a někdy, když řeknu pravdu nebo fakta, tak se mnou nechtějí souhlasit a chtějí mi dokázat, že se mýlím.“

„Přijde mi to zvláštní, protože mám pocit, že jsem se nezměnil. Možná jsem se v určitých věcech změnil. Teda určitě se některé věci změnily. Rozhodně už nechodím kolem a nevtipkuju a nesměju se tolik jako dřív, a myslím, že to lidé měli rádi a možná se jim teď nelíbí, že to nedělám.“

Lando Norris trvá na tom, že negativní vnímání a přehnaná kritika ho jako pilota neovlivňují. Jsou však zřejmé známky toho, že vše pociťuje na lidské úrovni. Přiznává, že se tím občas může zabývat, protože nad vším pak přemýšlí. Naučil se však rychle se z toho oklepat a více věří tomu, co říká jeho okolí.

„Vždycky jsem byl upřímný, když jsem odvedl dobrou i špatnou práci. Když vím, že jsem něco udělal špatně, nebo mi někdo řekne, že jsem něco udělal špatně, vždycky to přijmu a uznám to správným způsobem. Ale když vím jistě, že jsem to neudělal, a lidé z toho dělají něco jiného, tak tomu nerozumím. Zejména množství negativních slov, které v dnešní době dostávám – skoro se mi chce říct, že bezdůvodně.“

„Trochu mě to mate. Nevadí mi, že lidé mají různé názory, ale konstatování nekorektních věcí je asi věc, které nerozumím, a asi věc, která mě dostává nejvíc. Ale vůbec to neovlivňuje můj každodenní život. A jsem velmi spokojený s lidmi, které mám kolem sebe. Jsou to lidé, kteří jsou ke mně upřímnější v tom, kdy se mi daří, a kdy ne, nebo jestli se chovám jako blbec, a kdy ne.“

Zdá se pravděpodobné, že McLaren letos ukončí titulové sucho, které se táhne od prvního titulu Lewise Hamiltona v roce 2008, a zajistí si titul v Poháru konstruktérů. McLaren začal sezónu 2023 s jedním z nejpomalejších vozů a krátce byl v šampionátu poslední, ale nyní končí jako jeden z nejlepších týmů. A to i přesto, že i rok 2024 začínal poněkud pomaleji, protože několik závodů čekal, než se na trať dostane zimní vývoj.

V příštím roce už nebudou žádné výmluvy. Bojovat o oba tituly v příštím roce od začátku je nutnost. „To je naprosto jasné. Jako tým víme, že příští rok je rokem – pravděpodobně prvním od doby, co jsem ve formuli 1, kdy mohu říct, že budeme bojovat o titul.“

To je jeho odměna za to, když podepsal novou dlouhodobou smlouvu, aby udělal tlustou čáru za spekulacemi, které ho spojovaly s Red Bullem. Samozřejmě mu to přineslo velmi dobrou kompenzaci. Ale i tak to byl projev loajality. „Jsem velmi rád, že jsem zůstal v týmu, kterému jsem věřil, i když spousta lidí nevěřila.“

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Jako malá jsem z televize slyšela hlavně jméno Michael Schumacher. Svoji cestu k formuli 1 jsem si ale musela najít sama. Nejvíce mě baví životní příběhy pilotů, jedinečné příběhy z paddocku a kus historie, který tento sport za sebou zanechal. Ve formuli 1 je totiž možné vše. Kromě formule 1…

Další články autora →