Konec sezóny je už za rohem a my stále nevíme, kdo všechno bude příští rok ve formuli 1 závodit. Editor a redaktor SvětFormule.cz Petr Čermák si pro vás připravil zajímavou předpověď.
Formule 1 je divoký kolos, který nikdy nepřestane udivovat. Vytváří stovky až tisíce interesantních příběhů, jež nás nutí královnu sportu sledovat, milovat, ale občas i nenávidět.
Kdo by před začátkem roku očekával, že se nám na scénu vrátí Fernando Alonso? A kdo z vás by si troufnul odhadnout, že se tak stane právě s Renaultem? Jak skutečný se vám zdál odchod Sebastiana Vettela od Ferrari a jeho následný přestup k Astonu Martinu?
Byl to rok plný zvratů a divokých událostí. Rozhodl jsem se tedy odhadnout startovní listinu pro příští rok. Neopomněl jsem žádného jezdce, v každém týmu jsem zaplnil obě sedačky. Předem vás chci upozornit, že se jedná pouze o mou subjektivní předpověď a rozhodně vás nenutím myslet si to samé. Je velmi pravděpodobné, že se pletu a nic z toho se nesplní. Ale jak mě za ty dlouhé roky formule 1 naučila – možné je v tomhle šíleném, motoristickém sportu všechno.
Jak to tedy může vypadat?
Tým | Jezdec | Jezdec |
Mercedes | Valtteri Bottas | George Russell |
Ferrari | Charles Leclerc | Carlos Sainz |
Red Bull Racing-Honda | Max Verstappen | Sergio Pérez |
McLaren-Mercedes | Lando Norris | Daniel Ricciardo |
Renault | Esteban Ocon | Fernando Alonso |
AlphaTauri-Honda | Pierre Gasly | Juki Cunoda |
Aston Martin | Lance Stroll | Sebastian Vettel |
Alfa Romeo Racing-Ferrari | Kimi Räikkönen | Antonio Giovinazzi |
Haas-Ferrari | Mick Schumacher | Callum Ilott |
Williams-Mercedes | Nicholas Latifi | Nikita Mazepin |
Co bude s Lewisem Hamiltonem?
Šestinásobný a brzy již sedminásobný mistr světa na tiskové konferenci po VC Emilia-Romagna šokoval svými slovy, že „neví, zda bude v příštím roce závodit“. Je vysoce pravděpodobné, že svými komentáři chce pouze zvýšit svou cenu na jezdeckém trhu a jen se snaží si zajistit nejlepší možné podmínky pro podepsání nové smlouvy.
Zároveň je třeba podotknout, že se v posledních letech Lewis Hamilton zabývá celosvětovým děním a největšími krizemi, které nás každodenně obklopují. Nejdominantnější vlnu Hamiltonova aktivismu jsme mohli sledovat letos na jaře po smrti George Floyda.
Že by Hamiltonovu pozornost odváděly jiné aktivity? Je to možné, ale jak jsme si letos mohli všimnout, rozhodně ne klíčové. I přes snahu vykonat na tomto světě něco dobrého je Lewis Hamilton schopen pravidelně porážet svého týmového kolegu Valtteriho Bottase.
Já si ale dovolím odhadovat, že letošní sezóna je pro Hamiltona poslední. Brit si před vstupem do formule 1 stanovil cíl získat tři mistrovské tituly jako jeho idol Ayrton Senna. To se mu povedlo, a ačkoliv dychtí po úspěchu jako kdokoliv jiný, nemyslím si, že ho pohání snaha a chuť překonat Schumacherův rekord v počtu titulů. Hamilton bude rád, když (nebo spíše až) jej vyrovná.
Hamiltona by nahradil Russell
Je to příliš odvážné tvrzení a Mercedes by určitě chtěl projít všechny své možnosti, než aby zbrkle podepsal s Georgem Russellem. Dle mého názoru si ale britský mladík příležitost zaslouží a po všemožných analýzách Mercedes pochopí, že jinou – a lepší – variantu nemá.
Russellovi by chvíli trvalo, než by si na chod rozběhnutého a veleúspěšného Mercedesu zvykl. Rozhodně však má dostatek talentu na to, aby se brzy adaptoval a reprezentativně Hamiltona nahradil.
Pérez a Cunoda k Red Bullu – Albon a Kvjat ven
Sergio Pérez už jedná s Red Bullem a brzy můžeme očekávat oficiální potvrzení. V příštím roce se stane týmovým kolegou Maxe Verstappena a poprvé ve své kariéře dostane vůz, s kterým bude moci pravidelně bojovat o pódia.
Co ale s Alexanderem Albonem? Britský závodník s thajskou licencí je sice velkým talentem a je škoda, že jej Red Bull takto „rozžvýkal a vyplivl“, ale minimálně v příštím roce si sedačku ve formuli 1 nenajde. Možnost tu je – pokračovat jeden rok u AlphaTauri, ale tam si bude chtít Honda protlačit svého talentovaného juniora Jukiho Cunodu.
Juki Cunoda má sedačku u sesterského týmu Red Bullu prakticky jistou. Stačí mu jen získat dostatek bodů, aby si zajistil superlicenci potřebnou pro start ve formuli 1. Letošní výsledek v celkovém pořadí šampionátu formule 2 mu tak bude klíčem k vstupu do královny motorsportu.
Bohužel na to doplatí i Daniil Kvjat. Toho Red Bull vyhodí už potřetí, ale už vloni muselo být mnohým lidem ze zákulisí jasné, že Rus je pouhým náhradníkem, dokud si výrobce energetických nápojů nevychová a neprotlačí do svého týmu nějakého mladíčka. Kvjatova lhůta vypršela – příští rok jej ve formuli 1 bohužel neuvidíme.
Turning the wheel in a Formula 1 car for the first time 👌 Enjoy it @yukitsunoda07! pic.twitter.com/bIvcQ850g6
— Visa Cash App RB F1 Team (@visacashapprb) November 4, 2020
Vedle Schumachera Ilott, Mazepin k Williamsu
U Haasu se mluví o jezdeckém složení Schumacher – Mazepin, jenže tahle varianta se vztahuje pouze k možnosti Hamiltonova setrvání. Pokud šestinásobný šampion odejde, vystřídá Mazepina na kandidátce Haasu druhý muž pořadí šampionátu formule 2 Callum Ilott.
Nikita Mazepin ale do formule 1 vstoupí i tak – místo Haasu jej ale čeká angažmá u Williamsu. Mazepin má za sebou bohatého a vlivného otce, jeho peníze tak Williams určitě neodmítne.
Co s Nicem Hülkenbergem?
Nico Hülkenberg má v současnosti reálnou možnost bojovat o místo u Red Bullu a u Haasu. V obou případech se mi ale Němcovo angažmá jeví jako nereálné – Sergio Pérez je pro Red Bull atraktivnější volbou, jelikož za ním stojí silný mexický partner. Kromě toho je Pérez velmi oblíbený v USA, odkud výrobce energetických nápojů čerpá značnou část svých příjmů. Pérez je mimo jiné i závodníkem, který umí dobře pracovat s pneumatikami a příležitostně se dostal na pódium s vozem, který tam v tu chvíli neměl co dělat – na rozdíl od Hülkenberga.
U Haasu bude mít poslední slovo akademie Ferrari, která může americkému týmu nabídnout za dva své nováčky finanční úlevy z poplatků za pohonné jednotky. Právě proto si myslím, že varianta dvou juniorů je u Haasu v příštím roce reálnější, než kombinace Hülkenberg – Schumacher nebo Hülkenberg – Mazepin.
Jak jsem ale psal na začátku, jedná se jen o mou vlastní subjektivní předpověď. Zákulisí světa formule 1 je tajuplné a dechberoucí, a už zítra může být některá z mých předpovědí vyvrácena. Jak po závodě v Imole řekl Hamilton, když se jej novináři dotazovali na možný odchod z formule 1, „jen čas nám napoví“.