Alpine včera oznámil, že po konci letošní sezóny už nebude nadále spolupracovat s Estebanem Oconem. Kdo ho nahradí je prozatím neznámé. Pojďme se podívat, z jakých možností si může Alpine vybírat.
Toto oznámení přišlo týden po VC Monaka, kde Esteban Ocon způsobil kolizi se svým týmovým kolegou Pierrem Gaslym hned v úvodním kole. Šéf týmu Bruno Famin varoval, že tento incident bude vést k následkům a většina očekávala, že se Ocon neobjeví na startovním roštu v Kanadě. Ovšem nepředpokládá se, že by nehoda v Monaku zapříčinila neprodloužení smlouvy, ale rozhodně rozhodnutí urychlila. Francouzský závodník závodil pro Alpine (dříve Renault) od roku 2020 a toto je jejich pátá společná sezóna.
Kdo by mohl nahradit Estebana Ocona?
Tuto sezónu mnoha pilotům končí smlouvy a v celém startovním poli je stále k dispozici 10 volných míst.
Jack Doohan
Jedním z nejpravděpodobnějších kandidátů je rezervní pilot týmu Jack Doohan. Australský závodník debutoval v roce 2020 ve formuli 3, ovšem v první sezóně se velmi trápil a nedosáhl na lepší než na jedenácté místo, a tedy na svém kontě měl 0 bodů. Následující rok se připojil k týmu Trident, se kterým získal hned tři vítězství a v konečném hodnocení skončil na druhém místě. V roce 2022 postoupil o krok blíže k formuli 1 a v F2 strávil dvě sezóny, kde získal celkem šest vítězství a 11 umístění na stupních vítězů.
Od roku 2022 se také Doohan připojil k francouzskému týmu a stal se členem jejich akademie. Toto členství zahrnovalo i testovací jízdy s monopostem F1. Následující rok, během svého posledního roku ve formuli 2, byl oznámen jako rezervní jezdec Alpinu a účastnil se testovacích jízd v průběhu celé sezóny. Mimo to usedl za volant formule 1 ve dvou trénincích – v Mexiku a Abú Zabí.
Od letošního roku se pouze soustředí na svou práci u Alpinu, která zahrnuje testování vozu A522 a testování na simulátoru, aby týmu pomohl s vylepšováním vozu.
Mick Schumacher
I Mick Schumacher by díky svým vazbám na Alpine mohl dostat druhou šanci ve formuli 1. Německý závodník je v současné době rezervním pilotem Mercedesu a McLarenu a tuto roli zastává už od začátku sezóny 2023.
Mick Schumacher má na svém kontě několik vítězství ve formuli 4, vyhrál evropský šampionát F3 a v roce 2020 získal titul ve formuli 2. V roce 2021 poprvé debutoval v F1 s týmem Haas, ale po konci sezóny 2022 královnu motorsportu opustil jako stálý jezdec.
Výsledky s Haasem nebyly až tak slibné a sezóny byly plné zklamání. V první sezóně bodoval pouze ve dvou závodech. V těch následujících už se do bodované desítky nedokázal probojovat.
Od té doby spolupracuje s týmem Alpine. V loňském roce testoval jejich prototyp Endurance a od letošního roku je součástí týmu ve vytrvalostních závodech třídy Hypercar.
Kuan-Jü Čou
S možným přestupem do francouzského týmu je také Kuan-Jü Čou, kterému na konci letošní sezóny vyprší smlouva se Sauberem. Sauber již podepsal novou smlouvu s Nicem Hülkenbergem, což znamená, že minimálně jeden ze současných pilotů Sauberu půjde z kola ven.
Čínský závodník byl součástí akademie Alpine v letech 2020 a 2021, když v týmu působil jako testovací jezdec. Před nástupem do královny motorsportu strávil Čou tři roky ve formuli 2 a v roce 2021 získal titul v asijském šampionátu F3.
Kolik pilotů ještě nemá potvrzenou sedačku pro příští sezónu?
Ještě stále polovina pilotů ze současného startovního pole nemá potvrzené své místo a někteří z nich by mohli uvažovat o možném přestupu do Alpinu.
Piloti, kterým na konci sezóny vyprší smlouva:
- Carlos Sainz
- Sergio Pérez
- Daniel Ricciardo
- Júki Cunoda
- Kevin Magnussen
- Logan Sargeant
- Pierre Gasly
- Esteban Ocon
- Kuan-Jü Čou
- Valtteri Bottas