Honda zaznamenala letos obrovský pokrok, který značně pocítili jezdci závodící s pohonnými jednotkami o jiných dodavatelů. Své o tom ví Marcus Ericsson, který nebyl schopen ve Spa překonat vůz Toro Rosso.
Japonci rozvázali po třech hororových letech s McLarenem spolupráci a přešli k Toro Rosso. Mnozí si ťukali na čelo, protože se to zdálo jako naprosto šílený krok ze strany italské stáje. Riskantní krok to sice byl, ale očividně se vyplatil.
Motory z Japonska jsou momentálně spolehlivější i výkonnější. Výsledky jsou toho důkazem. Pierre Gasly měl v Belgii na svém kontě 30 bodů. Stejný počet bodů měli na konci minulé sezony oba jezdci McLarenu, přičemž Alonso se svými 17 body byl tím úspěšnějším. Kromě toho se už několikrát dostali až do třetí části kvalifikace a bojovali v závodech o velmi solidní umístění, nejlepším výsledkem je Gaslyho 4. místo z GP Bahrajnu.
Zlepšení produktu tokyjského motoráře citelně pocítil také Marcus Ericsson, jehož vůz pohání pohonná jednotka z Itálie. „Byl jsem v DRS zóně Gaslyho a nemohl jej předjet ani se mu přiblížit,“ vzpomíná na boj o pozice ve Velké ceně Belgie švédský závodník reprezentující barvy Sauberu. „Myslím, že to celkem dost ukazuje, jak velké kroky vpřed Honda udělala. Stále věřím, že Mercedes a Ferrari jsou dvě nejsilnější pohonné jednotky, ale Honda je mnohem silnější, než se zdá.“
Honda je rovněž i spolehlivější, stačí se podívat na to, kolikrát kvůli technickým problémům odstoupil třeba Max Verstappen, jenž jezdí s Renaultem. Aby Toro Rosso penalizace příliš ‚neboleli‘, tak si je vybírali o víkendech, kdy jim bylo jasné, že i bez toho by výsledek nebyl žádný zázrak.
Byť Honda nepřivezla do Spa ani Belgie žádné vylepšení, zatímco jejich rivalové tam přijeli s balíkem upgradů, tak Gasly dokázal v kvalifikaci porazit jak Force Indii, tak Haas, v Itálii oba Saubery a dvakrát oba jezdce Williamsu.
„Jako balík, včetně managementu energie, to fungovalo skvěle,“ pochvaloval si technický ředitel Hondy Toyharu Tanabe v rozhovoru pro Motorsport.com. „Stále dostihujeme silnější výrobce, kteří mají lepší motor než mi. Samozřejmě, že jsme čekali na rychlostních okruzích obtížné závody. Proto je výsledek velmi dobrý a důležitý pro naší motivaci.“
Ovšem kdy Honda představí poslední balík upgradů pro tuto sezonu, není jasné.