Dramatická nehoda Cadillacu, Ilott vyhrává 6h závod ve Spa

Dramatická nehoda Cadillacu, Ilott vyhrává 6h závod ve Spa

Vytrvalostní závod na belgickém okruhu Spa-Francorchamps přinesl spoustu akce i dramatických momentů. Na trati se po celou dobu závodu bojovalo o cenné příčky. Hrozivá nehoda v průběhu závodu zapříčinila zastavení závodu pod červenou vlajkou.

Třetí kolo vytrvalostní série WEC v Belgii bylo od začátku víkendu velmi nabité. Již v prvních trénincích se ukázalo, že největšími favority na trati bude tovární Ferrari a Porsche týmu Penske Motorsport. Právě tyto dva týmy se také utkali v kvalifikačním Hyperpole, kde Ferrari obhájilo první příčku na startu před Porsche o 0.008 s. Při kontrole po závodě však komisaři trestali týmy kvůli váhovému limitu, které se dotklo i právě zmiňovaného Ferrari, tudíž Porsche převzalo první místo na startu do 6h závodu v kategorii Hypercar.

V LMGT3 obhájili první příčku domácí Iron Dames, které po celý víkend na belgickém okruhu měli největší podporu od belgických fanoušků. Dámy s růžovým Lamborghini po startu odjely zbytku startovního pole kategorie a nasadily slušné tempo.

První nehodou se stala kolize mezi BMW GT3 týmu WRT s číslem 46, který se dostal do kontaktu s vozem číslo 38 týmu JOTA. Pro obě auta tímto incidentem byl závod ukončen, což přineslo velké zklamání také pro 9násobného mistra světa MotoGp Valentina Rossiho, který s týmem WRT tuto sezónu aktivně závodí v jednom voze s Ahmadem Al Harthym a Maximem Martinem. Na rozdíl od druhého incidentu se závod nemusel značně pozastavit a po pohotovém úklidu trati traťovými maršály, se závod mohl znovu rozjet v plné rychlosti.

Větší moment mělo také Porsche s číslem 5, kdy Michael Christensen za volantem ztratil kontrolu nad vozidlem a smykem vyjel na trávnatou plochu vedle trati. Jeho dlouhý drift byl zakončen až opřením až o betonovou bariéru, kdy vůz i pilot neutrpěli žádné újmy, avšak došlo na značný propad skrz závodním polem.

Děsivou chvíli zažil tým Cadillac při neúspěšném předjížděcím manévru na Kemmel Straight. Earl Bamber se chystal předjet vůz 99 před sebou po dlouhém souboji v předchozích kolech. Právě na Kemmel Straight, kde vycítil největší potenciál se mezi dvě hypercars přimíchalo také pomalejší červené GT3 týmu WRT s číslem 31. Bamber doufal, že GT3 zvládne uhnout jeho vozu, avšak při zahájení manévru se otřel zadními koly o vůz BMW a přední částí auta o vedoucí Proton Competition. Tyto kontakty zavinili ztrátu kontroly nad vozidlem a Cadillac letěl do bariér, kdy po tvrdém bočním nárazu se rozletěl na několik kusů, přičemž kousky auta byly na několik metrů daleko. Velkým zázrakem jezdec vystoupil po svých a neutrpěl žádného vážného zranění. Pomalejší GT3 zůstalo v bariéře naproti, přičemž poškození bylo tak velké, že nebylo možné s vozem pokračovat. Pro tým WRT byl tento závodní víkend po úspěšném doublu v Imole velkým zklamáním.

Nepořádek na trati donutil ředitelství závodu vyvěsit červenou vlajku, která vlála po dobu 1 hodiny a 45 min. V tomto čase traťoví maršálové odklízeli zbylé kusy vozidla a čistili trať, poškozené bariéry musely být vzhledem k bezpečnosti nahrazeny. Po úplném dokončení odklízecích prací zbývalo do konce závodu 17 min, což by nestačilo ani na 1 kolo po restartu. Ředitelství závodu však potěšilo nejen fanoušky, ale i samotné týmy poté, co přišlo oznámení, že závod bude prodloužen po dobu, kdy byla vyvěšena červená vlajka. Tudíž se z 6hodinové stal skoro 8hodinový závod. Odůvodněním tohoto rozhodnutí dle FIA byla férovost vůči týmům, které měli nastavené strategie a zastávky v boxech pro 6h závod, což by po předčasném ukončení týmy znevýhodnil.

Právě tyto dvě hodiny pole krásně promíchaly a na první příčce se objevil po krásném výkonu Callum Ilott s týmem Hertz JOTA. V závěsu mu po celou dobu byl vůz s číslem 6 týmu Penske, které usilovně bojovalo o vítězství. Ilott však zvládl udržet vůz číslo 6 za sebou a dovézt své první vítězství. Za touto dvojicí se umístili obě tovární Ferrari, které se v případě vozu 50 zvládlo propracovat skrz celé pole přes penalizace ze startu až právě na 3. příčku. Toyota, která zvítězila v 6hodinovém závodě v italské Imole skončila na 6. a 7. pozici, přičemž v tomto závodě byli značně neviditelní.

V kategorii LMGT3 pořadí ovlivnily hlavně zastávky v boxech v druhé polovině závodu a po jeho restartu týmy bojovaly s povinnými zastávkami v boxech. První dvě příčky obhájil tým Manthey (EMA, PureRxcing), kteří s vozy Porsche v poslední hodině předvedli neskutečný výkon. Pro tým tento výsledek byl velkou odměnou poté, co v kvalifikaci vůz číslo 92 skončil v zatáčce Eau Rouge v bariéře, přičemž při nehodě bylo auto velmi poškozeno a bylo potřeba využít náhradní šasi, které muselo být dovezeno z továrny sídlící v Německu.

Trojici nejlepších doplnil tým Iron Lynx, který startoval ze samotného konce pole. Celý tým s posádkou předvedl perfektně provedené zastávky v boxech, které jim zaručili lepší průběh závodu a samotnou pódiovou příčku.

Po celou dobu panovala na trati neskutečná a stále energická atmosféra. Fanoušci neúnavně a hlasitě podporovali piloty, kteří vydávali v tomto náročném závodu ty nejlepší výkony. Největší podpory se dostalo týmu Iron Dames, vzhledem k tomu, že Sarah Bovy je belgickou závodnící. Právě Bovy při tiskové konferenci přiznala, jak moc je pro ni tento závod důležitý a jak moc si cení podpory fanoušků po vítězství v Hyperpole. „Železné dámy“ v cíli dojely na krásném 5. místě a odváží si cenné body do prestižního 24hodinovém závodu v Le Mans, který se uskuteční 15. června.

 

TOP 10 – KATEGORIE HYPERCAR
MÍSTO ČÍSLO TÝM JEZDCI
1. 12 HERTZ TEAM JOTA W. STEVENS / C. ILOTT
2. 6 PORSCHE PENSKE MOTORSPORT K. ESTRE / A. LOTTERER / L. VANTHOOR
3. 50 FERRARI AF CORSE A. FUOCO / M. MOLINA / N. NIELSEN
4. 51 FERRARI AF CORSE A. PIER GUIDI / J. CALADO / A. GIOVINAZZI
5. 99 PROTON COMPETITION N. JANI / J. ANDLAUER
6. 8 TOYOTA GAZOO RACING S. BUEMI / B. HARTLEY / R. HIRAKAWA
7. 7 TOYOTA GAZOO RACING M. CONWAY / K. KOBAJAŠI / N. DE VRIES
8. 83 AF CORSE R. KUBICA / R. ŠWARCMAN / I. JIE
9. 35 ALPINE ENDURANCE TEAM P. CHATIN / J. GOUNON / C. MILESI
10. 93 PEUGEOT TOTALENERGIES M. JENSEN / N. MÜLLER

 

TOP 10 – KATEGORIE LMGT3
MÍSTO ČÍSLO TÝM JEZDCI
1. 91 MANTHEY EMA Y. SHAHIN / M. SCHURING / R. LIETZ
2. 92 MANTHEY PURERXCING A. MALYKHIN / J. STURM / K. BACHLER
3. 60 IRON LYNX C. SCHIAVONI / M. CRESSONI / F. PERERA
4. 59 UNITED AUTOSPORTS J. COTTINGHAM / N. COSTA / G. SAUCY
5. 85 IRON DAMES S. BOVY / R. FREY / M. GATTING
6. 54 VISTA AF CORSE T. FLOHR / F. CASTELLACCI / D. RIGON
7. 777 D’STATION RACING C. MATEU / E. BASTARD / M. SØRENSEN
8. 88 PROTON COMPETITION G. RODA / M. PEDERSEN / D. OLSEN
9. 77 PROTON COMPETITION R. HARDWICK / Z. ROBICHON / B. BARKER
10. 78 AKKODIS ASP TEAM A. ROBIN / C. SCHMID / R. MIYATA

 

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Tereza Chvílíčková)
Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Česká novinářka, která aktivně působí v šampionátech F1, FIA WEC a GT World Challenge. Zaměřuje se na český motorsport v rámci ESET Cup Series, kterého se pravidelně účastní. Dále se věnuje správě sociálních sítí, které se zaměřují na motorsportový obsah a informují fanoušky o aktuálním dění a novinkách. V případě…

Další články autora →