Minulý měsíc oznámila F1, že přemýšlí o změně bodovacího systému, podle kterého by se body rozdělovaly mezi prvních dvanáct míst. Komise F1 rozhodnutí prozatím odložila.
Laurent Mekies, šéf týmu RB, je fanouškem této změny. „Myslíme si, že to je dobrý nápad, jak zvýšit distribuci bodů, především proto, že už nemáme žádné týmy pouze na zádi pole. Máme 10 velmi silných týmů. Tahle sezóna je dobrý příklad. Máme výborné souboje i v druhé části pole, deset vozů bojuje v rámci jedné, dvou desetin sekundy. Naše pole position je momentálně P11. Naše výhra je P11, pokud se vepředu nic nestane, a spolehlivost těch vepředu je… mimořádná.“
Hlavním důvodem pro tuto změnu je fakt, že prvních deset míst většinou obsadí auta z top pěti týmů, a na ostatní za nimi nic nezbude. Williams a Kick Sauber v této sezóně zatím nezískali ani jeden bod. S novým bodovým systémem by měl však například Williams již pět bodů (zásluhou Alexandera Albona) a Kick Sauber body dva (zásluhou Kuan-jü Čoua). I za desátým místem se tedy mohou dít zajímavé souboje.
„Myslíme si, že to je úžasný souboj, to chceme fanouškům vysvětlit. Chceme to vysvětlit i našim partnerům a myslíme si, že body pomohou dát váhu na to jedenácté místo, které je pro nás dnes vítězstvím. Určitě podporujeme rozšíření bodovacího systému.“
„Ať už půjdeme do dvanáctého nebo čtrnáctého místa, to je jedno, můžeme se o tom pobavit. Ale myslím, že úroveň konkurenceschopnosti týmů je tak vysoká, že boj ve středu pole a boj vzadu si také zaslouží nějaké body.“
Po šesti závodech sezóny 2024 zaskórovalo top pět týmů celkově 656 bodů, zatímco ostatních pět pouze 27. Pro změnu je také šéf týmu Aston Martin, Mike Krack. Varuje ale, že by F1 neměla předělávat bodovací systém jen na základě letošního ročníku.
„Máme také nové fanoušky. Už nejsme takoví puristé, jako jsme po mnoho let byli. Takže si myslím, že je třeba se na to podívat.“
„Samozřejmě bychom neměli být příliš ovlivněni tím, jaký je tento rok, protože příští rok bude úplně jiný, i než ten potom. Myslím, že to bylo dobré rozhodnutí od komise F1 říci, že chtějí udělat změnu, ale nechtějí s tím spěchat, protože to poté nechtějí znovu měnit.“
CEO týmu McLaren Zak Brown říká: „Dalo by se argumentovat pro to, aby body dostali všichni závodníci v cíli, tak jako v sériích jako je IndyCar. To by samozřejmě byla velká změna. Myslím, že jakmile půjde o body, bude každé předjetí mnohem důležitější. Někdy se auta vzdají, pošetří opotřebení, protože jsou mimo body. Tímhle by se to eliminovalo.“
„Pokud se rychlejší auto posune dozadu, počítá se každé předjetí. Takže by se dalo argumentovat pro celý startovní rošt. Určitě ne méně než dvanáct. Jednou to změnit musíme a na tom jsme se shodli u komise, že se na to podíváme. A myslím, že všechny týmy jsou na tom stejně, že rozšíření bodování je dobrá věc.“
A jak by vypadal bodovací systém po změně?
Pozice | Momentální body | Navrhované body |
1 | 25 | 25 |
2 | 18 | 18 |
3 | 15 | 15 |
4 | 12 | 12 |
5 | 10 | 10 |
6 | 8 | 8 |
7 | 6 | 6 |
8 | 4 | 5 |
9 | 2 | 4 |
10 | 1 | 3 |
11 | 0 | 2 |
12 | 0 | 1 |
Nejrychlejší kolo | 1 (pouze do top 10) | 1 (pouze do top 12) |