Alonso dostal trest za potencionálně nebezpečnou jízdu

Alonso dostal trest za potencionálně nebezpečnou jízdu

Fernando Alonso dostal po skončení závodu Velké ceny Austrálie 20 sekund penalizaci za incident spojený s havárií George Russella. Stevardi FIA své rozhodnutí obhájili tím, že Španělova jízda těsně před incidentem byla potencionálně nebezpečná.

Jezdec Mercedesu George Russell v závěru nedělního závodu v Austrálii doháněl Fernanda Alonsa v Aston Martinu díky čerstvějším pneumatikám. Během posledního kola se v zatáčce 6 a 7 dostal těsně na Španěla, který se zdál být relativně pomalý. Russell však na poslední chvíli ztratil kontrolu nad vozem a narazil do svodidel.

Stevardi FIA začali incident přezkoumávat pár minut po skončení závodu a z dostupných záběrů a rozhovoru s oběma jezdci udělili Alonsovi 20 sekund penalizaci. Alonso se tak propadl z šestého na osmě místo a předběhl ho tak jeho týmový kolega Lance Stroll i Júki Cunosa z týmu RB.

Bezprostředně po závodě Russell prohlásil: „Upřímně řečeno, nevím, co se stalo. Na nájezdu do zatáčky jsem byl půl sekundy za Fernandem, a pak jsem se najednou před nájezdem do zatáčky ocitl přímo na jeho převodovce, ztratil jsem kontrolu nad autem a najel si moc do šířky.“

V dlouhém dokumentu od stevardů vysvětlila komise, jejíž součástí byl tento víkend i bývalý jezdec F1 Johnny Herbert, důvody svého rozhodnutí potrestat Alonsa. „Alonso stevardům vysvětlil, že hodlal do šesté zatáčky vjet jinak, zpomalit dříve a najet si do zatáčky s menší rychlostí, aby měl lepší výjezd,“ stojí ve zprávě stevardů.

Russell vysvětlil stevardům, že z jeho pohledu byl Alonsův manévr nevyzpytatelný, překvapil ho a způsobil, že se nezvykle rychle přiblížil a v důsledku nižšího přítlaku na nájezdu do zatáčky ztratil kontrolu a na výjezdu ze zatáčky havaroval. Ke kontaktu mezi vozy nedošlo.

Telemetrie ukázala, že Alonso do zatáčky zpomalil více než o 100 m dříve, než tomu bylo kdykoli předtím během tohoto závodu. Velmi mírně také brzdil v místě, kde obvykle nebrzdí, a podřadil v místě, kde obvykle nikdy nepodřazuje. Poté opět podřadil a zrychlil do zatáčky, než opět zpomalil, aby zatáčku projel.

Alonso vysvětlil, že měl v plánu zpomalit dříve, ale trochu se spletl a musel udělat další kroky, aby se vrátil do tempa. Nicméně tento manévr vytvořil mezi vozy značnou a neobvyklou rychlost přibližování. Při posuzování této záležitosti se stevardi zaměřili výhradně na znění předpisu, které uvádí: „V žádném okamžiku nesmí být vůz řízen zbytečně pomalu, nevyzpytatelně nebo způsobem, který by mohl být považován za potenciálně nebezpečný pro ostatní řidiče nebo jiné osoby.“

Konkrétně v tomto případě stevardi však nezohlednili následky nehody. Dále také usoudili, že nemají dostatek informací, aby mohli určit, zda Alonsův manévr byl zamýšlený s cílem způsobit Russellovi problémy, nebo zda se, jak sám Alonso uvedl, pouze snažil o lepší výjezd.

V letošní sezóně byly pokyny FIA pro udělování trestů ve formuli 1, včetně tohoto porušení, změněny a zvýšeny na základní trest ve výši deseti sekund. Kromě toho, pokud se vyskytne nějaká přitěžující okolnost, zvažuje se také trest za jízdu.

„V tomto případě považujeme za přitěžující okolnost to, že se Alonso afirmativně rozhodl provést neobvyklý manévr v tomto místě, na rozdíl od prosté chyby,“ uvádí stevardi. Kromě trestu za konkrétní manévr byl Alonso potrestán třemi trestnými body v řidičském průkazu.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka žurnalistiky, která nikdy nevěřila, že jí cesta zavede právě k formuli 1. Nikdy by jí nenapadlo, že po 20 letech pochopí, proč měli doma červenou kuchyni s Malboro polepem a jak jednoduché je se tomuto sportu poddat a zamilovat se do něj.

Další články autora →