Nová pravidla pro rok 2022 nepovedou k rozsáhlému kooperačnímu systému, který máme možnost sledovat dnes. Spolupráce mezi týmy se bude rozpadat, tvrdí šéf Renaultu Cyril Abiteboul.
V současnosti mohou týmy investovat do vývoje libovolnou částku. Týmy s menším rozpočtem se tak nemohou rovnat větším týmům, které jsou podporovány např. automobilkami. Aby se mohly čelu startovního pole přiblížit, odkupují spoustu komponent od velkých týmů.
Kromě těchto komponent mohou týmy sdílet stejné převodovky a jiné stěžejní systémy.
Šéf Renaultu Cyril Abiteboul očekává, že kooperace mezi týmy bude výrazně omezena nejen zavedením nových sportovních a technických pravidel, ale také zavedením rozpočtového stropu.
Abiteboul uvádí příklad Racing Pointu, který nebude mít možnost úzké spolupráce s Mercedesem. Tým, který se příští rok přejmenuje na Aston Martin, překvapil před začátkem sezóny vozem, jenž je skoro identickou kopií loňského Mercedesu W10.
Renault v současnosti s nikým nespolupracuje, jediným partnerem francouzské automobilky je McLaren, kterému bude do konce roku dodávat pohonné jednotky. Od příštího roku bude zcela izolován, čehož by se Renault za současných okolností obával.
„Pokud by nebyl žádný, nebo příliš vysoký rozpočtový strop, mohl by startovní rošt zůstat rozdělený na dvě úrovně,“ prozradil Abiteboul v rozhovoru pro Motorsport.com. „Teď, když byl rozpočtový strop dostatečně sražen, budeme mít mnohem vyrovnanější startovní pole.“
„Jsem zvědavý, jak bude vypadat spolupráce mezi jednotlivými týmy. Teď Mercedes nechává Racing Point kopírovat jejich vůz.“
„Nechci poukazovat na to, zda je to legální, nebo ne. Rádi jim ale (v Mercedesu) pomáhají s přípravou konkurenceschopného auta. Zajímá mě, zda to tak bude vypadat i v roce 2022.“
Podle Abiteboula se velké týmy dostanou do pozice, kdy se jim nebude vyplácet investovat do vývoje pro malé týmy. Navíc by se díky sraženému rozpočtu mohly malé týmy stát významnými konkurenty.
„Samozřejmě, každý bude sám o sobě výzvou, změní to celý sport. Ti, kteří z toho budou těžit nejvíce, jsou fanoušci.“
„Současný model, v němž neexistuje skoro žádná konkurence a který výrazně napomáhá třem nejlepším týmům, už za pár let neuvidíme.“
Monoposty na rok 2022 budou smět týmy vyvíjet až od 1. ledna 2021. Počínaje tímto dnem však vejde v platnost rozpočtový strop, který je stanoven na 145 milionů dolarů za rok. Stáj za tyto peníze musí operovat nejen s aktuálním monopostem, ale zároveň je musí využít na vývoj nového vozu pro budoucí sezónu.