Detailní popis všech změn ve sportovních pravidlech pro letošní sezonu.
Změnám v technických pravidlech pro letošní rok jsme se věnovali ZDE.
Testování
– V roce 2014 navrátí testování uprostřed sezony. Tři evropské okruhy budou každý hostovat dvoudenní test v týdnu po velké ceně na onom konkrétním okruhu, poslední test se uskuteční týden po závěrečném závodu v Abu Dhabi. Navíc musí týmy jeden z těchto testovacích dnů zasvětit testování pneumatik Pirelli a pomáhání s jejich vývojem. Letos se neuskuteční test mladých jezdců po závěru sezony.
Bodový systém
– V roce 2014 bude do praxe uveden bodový systém, který má za cíl zlepšit řídící standardy a to pomocí trestných bodů za porušení pravidel. Body se budou udělovat na základě závažnosti porušení pravidel. Tyto body se během sezony budou sčítat a po každých dvanácti obdržených bodech pilot dostane zákaz startu v následující velké ceně. Navíc každý pilot, který obdrží zákaz startu, dostane také dalších pět trestných bodů, k donucení pilotů řídit podle pravidel. Na začátku nové sezony se body resetují.
Pěti sekundové penalizace
– Stewardi mají nově možnost udělit pětisekundovou penalizaci, která slouží k potrestání pilotů, kteří sice spáchali porušení pravidel, avšak jejich přestupek není natolik vážný, aby dostali penalizaci ve formě průjezdu boxy, nebo stop&go penalizaci. Provedení penalizace bude provedeno tak, že pilot při normálním pitstopu zastaví na svém místě před garáží, kde mechanici musí počkat pět sekund, než mohou na voze začít pracovat.
Penalizace na startu za nebezpečné vypuštění
– Piloti za nebezpečné vypuštění z pitstopu do cesty jinému vozu nebo s neupevněným kolem mohou obdržet penalizaci v podobně posunutí dozadu na startu příští velké ceny. Pravidla se tak snaží donutit týmy, aby dávaly větší pozor při vypouštění pilotů z pit stopu. V loňském roce se tak dělo až příliš často.
Pět motorů
– Každý pilot smí během sezony použít pouze pět pohonných jednotek. Pohonné jednotky budou dále rozděleny na části (turbo, ERS a baterie) a omezení pěti kusů bude jednotlivé. Tudíž když ve voze bude potřeba vyměnit turbo, vymění se turbo a už se smí vyměnit pouze třikrát, zatímco všechny ostatní komponenty budou stále vyměnitelné čtyřikrát.
– Za překročení pětikusové kvóty pro motor bude pilot v příštím závodě startovat z boxové uličky.
– Za překročení pětikusové kvóty pro jakoukoliv další komponentu se pilot na startu dalšího závodu propadne o deset míst.
– K této penalizaci dostanete také penalizaci dalších pěti míst, pokud ještě místo komponenty, za kterou jste obdrželi původní desetimístnou penalizaci, vyměníte ještě jinou komponentu, která také překročí kvótu. FIA tak chce zamezit zneužívání pravidel a beztrestnému vyměňování komponent motoru.
- Avšak tato penalizace je přenosná. Takže pokud se kvalifikujete devatenáctí a dostanete tuto dodatečnou pětimístnou penalizaci, tak se posunete na poslední 22. místo a v následujícím závodě se na startu propadnete ještě o ty dvě místa, o která jste se už nemohli propadnout v prvním závodě. Penalizaci však přenést pouze o jeden závod, poté už nemá účinnost.
Bouchající pneumatiky
– Po několika incidentech v loňském roce, kdy explodovalo několik pneumatik Pirelli, se FIA rozhodla, že Pirelli může kdykoliv specifikaci pneumatik změnit, pokud potřebuje.
Rychlost v boxech
– Rychlost v boxových uličkách je snížena ze 100km/h na 80km/h (platilo už v závěru loňského roku).
Permanentní jezdecká čísla
– Detailně rozebráno v TOMTO článku.
– Pokud dva a více vozů nezajedou čas v jakékoliv kvalifikační části, budou seřazeni podle nejlepších časů zajetých ve třetím tréninku. Takže pokud dva vozy nezajedou čas v Q3, půjdou na deváté a desáté místo podle toho, kdo z nich zajel ve třetím tréninku rychlejší čas. V minulosti se řadili podle startovních čísel, avšak to s osobními čísly nelze praktikovat.
Cena za pole position
– FIA na konci roku dá cenu pilotovi, který se kvalifikoval na pole position v nejvíce závodech.
Práce na voze přes noc
– V roce 2011 FIA zavedla pravidlo, že mechanici nesmí na okruh vstoupit přes noc (například mezi kvalifikací a závodem) a konkrétně na šest hodin. Mohli však využít čtyři výjimky. Letos byl počet výjimek zvětšen na šest, kvůli novým technickým regulím.
Testovací piloti
– Týmy mají povoleno využívat v pátečních trénincích jak závodní, tak testovací jezdce. Letos bude celkový počet jezdců omezen na čtyři. Pokud nějaký z těch jezdců nebude schopen nastoupit, náhradní pilot musí použít motor, převodovku a pneumatiky, které používal původní pilot.
Dvojité body :(
– V posledním závodě v Abu Dhabi budou uděleny dvojnásobné body, takže týmy budou muset bojovat až do posledního závodu.