Zak Brown odhalil, v jakém stavu nalezl McLaren v roce 2016

Zak Brown odhalil, v jakém stavu nalezl McLaren v roce 2016

Zak Brown v podcastu James Allen On F1 prozradil, v jakém stavu se nacházel McLaren v roce 2016, kdy přišel do týmu. Brown rovněž odhalil, jak probíhala přeměna z týmu na chvostu pole ve vítěze Poháru konstruktérů v uplynulé sezóně a věří, že letos budou znovu silní.

Zak Brown přišel do McLarenu v roce 2016 v roli výkonného ředitele McLaren Technology Group, ale o dva roky později se stal výkonným ředitelem McLaren Racing, jak ho známe dnes, v rámci restrukturalizace týmu z Wokingu.

V podcastu James Allen On F1 odhalil, v jakém stavu se tehdy nacházel ikonický britský tým. Rovněž prozradil, jak probíhala proměna týmu, která vedla k zisku Poháru konstruktérů v loňské sezóně.

Bylo to mnohem horší, než jsem si myslel. Přišel jsem s vědomím, že věci nejsou v dobrém stavu. Na voze bylo vidět, jak chybí loga sponzorů, na výsledcích to bylo znát. Jakmile jsem však přišel, uvědomil jsem si, že je to opravdu špatné, a to jsem nikdy předtím tým Formule 1 neřídil. Kolem formule 1 jsem se pohyboval celý život. Byl jsem zvyklý na organizaci takové velikosti – v PR agentuře, ze které jsem přišel, jsme měli asi 1 200 až1 300 lidí – takže velikost nebyla problém, ale oddělení a dovednosti byly rozhodně většinou mimo mou oblast působnosti.“

„Vyměnil jsem většinu vedoucích pracovníků, ale postupně, jelikož jak jsem se se všemi seznámil, chvíli mi trvalo, než jsem to otočil. V továrně to bylo dost toxické, co se týče politiky a, jak říká Andrea (Stella – pozn. red.) otrávených sušenek. Předávala se tam spousta otrávených sušenek. Myslím si, že tehdy jsme byli všichni přesvědčeni, že problémem je pohonná jednotka Honda. Ačkoliv ta k tomu určitě hodně přispěla, nebyl to výhradně ten problém, což se ukázalo zcela evidentní, jakmile jsme v roce 2018 přešli na motor Renault a výsledky se trochu zlepšily. Věděli jsme však, že máme zásadní problémy, takže to byl docela náročný úkol, který jsme museli řešit, ale nakonec jsme se s ním vypořádali,“ doplnil Američan.

Kromě změny obchodní strategie Brown sdělil, jak v týmu z Wokingu změnil vnitřní kulturu a prozradil konkrétní historku z té doby. „Myslím, že střední a vyšší management, na rozdíl od top managementu, je rozhodující. V McLaren Racing máme celkem asi 1 300 lidí, z toho asi 1 000 na formuli 1, takže lidé, kteří mají největší vliv na největší skupinu lidí, je ta další vrstva managementu, kterou se pravděpodobně dotýkáme 600 lidí v organizaci. Je snadné si pustit PowerPoint a říct tady je to, čím chceme být, musíte to dodržovat, ale pak musíte zajistit, aby to proniklo do celé organizace. Myslím, že jsme byli vůči našemu týmu nesmírně transparentní a vyřadili jsme z něj veškerou politiku.“

„V prvních dnech jsem měl politiku otevřených dveří a vzpomínám si, že za mnou přišli tři kluci z oddělení převodovek a řekli mi: Máme o tebe opravdu starost. Říkal jsem si: Proč? Nebudu je jmenovat, ale viděli tři lidi, jak spolu mluví, a řekli mi: Není to dobré, myslíme si, že jde o tebe. A já jsem se na to podíval. Říkal jsem si: No, co jste slyšeli? Nic, ale myslíme si, že to bylo špatné. To je špatné. Tohle byly takové konspirační teorie, které jsme měli v dílně. Byli to duchové, které lidé viděli, a konspirační teorie v dílně. Tak jsme se toho zbavili a vytvořili jsme velmi transparentní, stoprocentní kulturu bez obviňování,“ dodal výkonný ředitel McLarenu.

Podle Browna byla kultura bez obviňování klíčová k tomu, aby se mohl McLaren vrátil do boje o vítězství. Americký podnikatel řekl, že tým podle něj ukázal svou sílu ve VC Abú Zabí, kdy mechanici zvládli pitstop za dvě vteřiny v situaci, kdy se to počítalo, jelikož to byl souboj s Ferrari o Pohár konstruktérů.

„V tomto sportu je tak snadné a velmi frustrující, že když uděláte chybu – jezdec udělá chybu, nevyjde strategie, špatné pneumatiky, mechanická závada – tak se naštvat na toho člověka, ale to je velmi nezdravé. Vyhráváte i prohráváte společně, je to týmová práce, takže si myslím, že pro tým bylo velice prospěšné, že posledních několik závodů pro nás bylo opravdu těžkých. Katar byl pro nás samozřejmě obtížný, Brazílie nám nevyšla, ve Vegas jsme nebyli konkurenceschopní. Takže přesně ve chvíli, kdy si všichni mysleli, že to máme pravděpodobně pod kontrolou, získali jsme 14 pódií v řadě a pak tři špatné závody před posledním závodem. To, že tým zareagoval dvouvteřinovou zastávkou v boxech, když se to počítalo v Abú Zabí, byla podle mě velká odolnost týmu. Myslím, že letos budeme silní.“

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formule 1 mě upoutala, když jsem jako malý sledoval souboje Michaela Schumachera a Fernanda Alonsa. Od té doby jsem se začal o královnu motorsportu více zajímat a propadl jsem tomu. Baví mě čtení knih o historii tohoto sportu a biografie bývalých jezdců F1.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *