Šéf týmu Ferrari Frédéric Vasseur připouští, že riskantní strategie Carlose Sainze ve Velké ceně Abú Zabí byla podmíněna jeho pomalým tempem, ale odmítá, že by stála tým druhé místo v Poháru konstruktérů.
Poté, co Carlos Sainz havaroval již po necelých 10 minutách druhého tréninku, jeho vyhlídky na dobrý víkend ještě více ohrozilo překvapivé vyřazení v Q1. Přestože jezdec Ferrari po startu ze 16. místa získal tři místa, nedokázal se v úvodním stintu dostatečně posunout a skončil o zastávku v boxech níže než vedoucí jezdci. To přimělo Ferrari, aby Sainz ve 23. kole zajel do boxů dříve, než bylo plánováno. Jelikož zajel pro další sadu tvrdých pneumatik, bylo jasné, že v souladu s předpisy bude muset znovu zastavit.
Španělova druhá zastávka přišla až v předposledním kole, když Ferrari čekalo na safety car, který nedorazil, což mělo za následek, že Sainz odstoupil pro problémy s pohonnou jednotkou. Frédéric Vasseur popřel, že by strategie snížila šance španělského jezdce na zisk bodů ve finálovém závodu sezony, a zdůraznil, že na okruhu Yas Marina měl pomalé tempo.
„Když musíte do boxů ve 20. kole, nemáte jinou možnost než nasadit druhou sadu tvrdých pneumatik, protože pokud nasadíte středně tvrdé, budete muset do boxů ve 30. kole. A plán byl – nevím, jestli to byl plán – ale variantou bylo jet tvrdá-tvrdá a očekávat, že budeme mít safety car nebo červenou vlajku. Problém je, že to nebyla otázka strategie, ale rychlosti. Neměli jsme tempo a v tomto případě ani strategii,“ vysvětlil šéf Ferrari.
Na otázku, jak vypadala Sainzova naplánovaná strategie před závodem, Vasseur odpověděl: „35. kolo nebo tak nějak, obráceně než ostatní. Ostatní jeli 15-20 kol na středě tvrdých pneumatikách a pak 40 kol na tvrdých. A cílem bylo zajet 40 kol na tvrdých s tím, že část závodu pojedeme na čistém vzduchu a pokusíme se částečně kompenzovat deficit.“
Francouz také bagatelizoval, že kdyby Sainz použil na startu přilnavější směs středně tvrdých místo tvrdých pneumatik, zlepšilo by to jeho vyhlídky na závod.
„Vždycky se můžete snažit závod předělat a říct to, ale nemyslím si to. Myslím, že problém byl v tempu a nebyl v pneumatikách tvrdých nebo středních. Byl na trati se stejnými pneumatikami jako Charles (Leclerc – pozn. red.). Měli jsme problém a musíme pochopit, v čem je problém. Vůbec to nebylo strategií.“
Španěl v Abú Zabí nedokázal získat pro Ferrari body a italská značka tak v boji o druhé místo v Poháru konstruktérů ztratila na Mercedes tři body. Přestože jeho týmový kolega Charles Leclerc vybojoval druhé místo, pódium George Russella spolu s devátým místem Lewise Hamiltona stačilo k tomu, aby si Mercedes udržel těsný náskok. Vasseur však vyvrátil názor, že osud Ferrari byl rozhodnut v posledním závodě, a poukázal na několik případů v průběhu letošní sezony, kdy týmu chyběla konkurenceschopnost.
„Určitě Carlos byl mimo tempo, to je jasné a musíme pochopit proč. Popravdě řečeno to, ale není tím, že bychom něco přehlédli. Když se podíváte na šampionát, tak si myslím, že jsme měli těžkou sezonu. Co se týče tempa, tak Miami nebo Zandvoort a měli jsme několik závodů, kdy jsme měli problém se spolehlivostí, a to bylo mnohem bolestivější než dnešek. Dnes jsme měli jako tým silné tempo, že jsme byli schopni bojovat o včerejší pole position. S Red Bullem jsme bojovali téměř celý závod. Nejsem si jistý, že nám něco chybělo,“ tvrdil Francouz.