Za každým jezdeckým číslem v F1 se skrývá příběh

Za každým jezdeckým číslem v F1 se skrývá příběh

Královna motorsportu zavedla trvalá jezdecká čísla před sezónou 2014, kdy si piloti mohli vybrat číslovky od 2 po 99. Číslo 1 je vyhrazeno pro úřadujícího mistra světa, pokud pokračuje následující sezónu. Jak před zavedením současného systému, tak i po něm se několik čísel stalo v královně motorsportu ikonickými a proto přinášíme jejich přehled.

Než si rozebereme ikonická čísla, musíme zabrousit lehce do historie, jak se v minulosti čísla udělovala. Proces přidělování čísel jezdcům se totiž v průběhu historie královny motorsportu vyvíjel. V letech 1950 až 1973 byla čísla přidělována pro každý závod zvlášť, až v sezóně 1974 byl zaveden jednotnější systém založený na pořadí týmů v šampionátu z roku 1973.

To zpočátku znamenalo, že tým mistra světa používal čísla 1 a 2, i když šampion nepokračoval v další sezóně. Toto pravidlo bylo mírně upraveno, když bylo rozhodnuto, že mistr světa si může číslo 1 vzít s sebou, pokud se rozhodne přestoupit do jiného týmu – například Damon Hill používal toto číslo v roce 1997, když závodil za tým Arrows poté, co v předchozí sezóně získal titul s týmem Williams.

V roce 1996 došlo ke změně, která vedla k tomu, že se čísla každý rok měnila na základě pořadí z poslední sezóny. Dříve zůstávala čísla přidělená v roce 1974 každému týmu natrvalo, pokud nezískal mistrovský titul, v takovém případě si je vyměnil s předchozími mistry světa.

Poslední změna přišla právě ve zmiňovaném roce 2014, kdy si každý jezdec může vybrat své vlastní číslo, které mu pak zůstane. Číslo by mělo být v rozmezí 2 až 99, přičemž čísla používaná bývalými jezdci budou opět k dispozici, jakmile pilot neabsolvuje dvě po sobě jdoucí sezóny.

44

Když se řekne číslo 44, nemyslí se nikdo jiný než sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton. A proč se rozhodl právě pro toto číslo? Volba totiž odkazuje na začátku kariéry britského pilota.

Sedminásobný mistr světa to shrnul: „Když mi bylo osm, dostali jsme opravdu starou motokáru, kterou předtím vlastnilo asi pět nebo šest různých rodin. Byla v inzerátu v novinách. Můj táta motokáru sehnal, přestavěl ji a my jsme se měli zúčastnit našeho prvního závodu, ale táta nevěděl, jaké číslo použít. Na poznávací značce jeho auta bylo číslo F44. To je číslo, se kterým jsme závodili mnoho let.“

Lewis Hamilton dodal, že toto číslo mu bylo věrné a statistiky to rozhodně potvrzují. Číslo 44 mu přineslo 6 titulů mistra světa a celkově s ním získal 83 vítězství z celkových 105.

5

Zatímco číslo 44 je synonymem pro Lewise Hamiltona, s číslem 5 jezdilo několik slavných jmen, a právě proto je číslovka 5 druhé nejúspěšnější jezdecké číslo ve formuli 1. Celkem devět jezdeckých titulů bylo získáno v autě s číslem 5, triumfální sérii odstartoval Emerson Fittipaldi, když v roce 1974 získal první titul pro McLaren. Mistrovské slávy s tímto číslem dosáhli také Mario Andretti (1978), Nelson Piquet (1981, 1983), Nigel Mansell (1992), Michael Schumacher (1994), Damon Hill (1996), Fernando Alonso (2005) a Sebastian Vettel (2010).

Němec ve službách Red Bullu měl v letech 2011 až 2014 na svém voze mistrovské číslo 1 a od roku 2015 si Sebastian Vettel zvolil právě číslo 5, které mu přineslo úspěch během jeho juniorské kariéry. Zároveň je také poctou slavné červené pětce proslavená Nigelem Mansellem, když závodil za Williams.

Po odchodu čtyřnásobného mistra světa z formule 1 na konci roku 2022 bylo číslo 5 rezervováno pro Němce ještě další dvě sezóny, ale od roku 2025 je opět k dispozici a nyní patří nováčkovi týmu Kick Sauber Gabrielu Bortoletovi.

12

Číslo 12 se v této sezóně opět stalo v F1 známým, protože si ho pro svoji debutovou sezónu zvolil Andrea Kimi Antonelli. Ital přiznal, že si toto číslo vybral nejen proto, že mu přineslo několik titulů v juniorských kategoriích, ale také proto, že číslo 12 používal jeho idol Ayrton Senna na začátku své kariéry ve formuli 1.

Trojnásobný mistr světa používal číslo 12 při závodech za tým Lotus v letech 1985 až 1987 a také s ním poprvé zvítězil v královně motorsportu. Brazilec opět použil číslo 12, když v roce 1988 přestoupil do týmu McLaren, který naprosto dominoval a Ayrton Senna získal svůj první titul mistra světa.

Zajímavostí je, že s číslem 12 jezdil také Niki Lauda ve Ferrari v roce 1975, když také získal svůj první mistrovský titul.

27

Pokud hledáte číslo, které má ve formuli 1 obzvláště výjimečnou historii, pak je to číslo 27. Poprvé se proslavilo na voze Williamsu Alana Jonese na konci 70. let, kdy se stal mistrem světa vítězstvím v roce 1980. Ale hlavně je číslovka 27 nejvíce je spojována s legendárním Gillesem Villeneuvem.

Kanadský závodník sice pilotoval Ferrari s číslem 27 pouze v 19 závodech, čtyři ze svých šesti vítězství v F1 získal právě s tímto číslem, ale toto číslo se stalo symbolem jeho odkazu a jeho oslnivých závodnických schopností za volantem se vzpínajícím se koněm ve znaku.

V dalších letech po Villeneuveově tragické smrtelné nehodě během kvalifikace na VC Belgie v roce 1982, s číslem 27 závodili Nigel Mansell, Alain Prost a Jean Alesi během svých působení za Ferrari. Ale teprve na monopostu McLaren získalo toto číslo svůj druhý titul, a to díky Ayrtonu Sennovi v roce 1990.

V současné době toto číslo používá Nico Hülkenberg, i když důvod, proč si německý jezdec vybral číslo 27, nemusí nutně souviset s jeho slavnou minulostí. Jezdec týmu Kick Sauber si jednoduše vybral datum svého narození – 19. srpna a sečetl dohromady den a měsíc.

22

Číslo 22 má velmi zajímavou historii. Na konci 90. let a na počátku nového tisíciletí číslo 22 obecně představovalo tým z konce startovního pole, vzhledem k tomu, že přidělování čísel bylo založeno na výsledcích předchozí sezóny v Poháru konstruktérů, týmy na konci startovního pole dostávaly vyšší čísla.

Když však byl tým McLaren v roce 2007 kvůli skandálu Spygate diskvalifikován z Poháru konstruktérů, stáj se sídlem ve Wokingu použila pro následující sezónu 2008 čísla 22 a 23, přičemž první z nich zdobilo auto Lewise Hamiltona, který vstupoval do svého druhého roku v královně motorsportu.

Následovala ohromující sezóna, ve které Brit získal svůj první titul mistra světa, což znamenalo, že Lewis Hamilton používal v roce 2009 číslo 1. Číslo 22 tak přešlo k nově založenému týmu Brawn GP a závodil s ním Jenson Button.

Proti všem očekáváním číslo 22 opět zaznamenalo úspěch v podobě titulu, když Jenson Button a Brawn GP ovládli oba šampionáty stylem, jaký dokáže napsat jen sám život a zapsal se nesmazatelně do historie F1. Britský šampion z roku 2009 si toto číslo vybral jako své vlastní od roku 2014, zatímco nyní ho používá Júki Cunoda, který zdvojnásobil své bývalé číslo 11 z motokár, protože to již bylo obsazeno Sergiem Pérezem.

1

Nejúspěšnějším jezdeckým číslem v historii formule 1 je samozřejmě magické číslo 1, které od svého prvního použití v roce 1986 získalo 15 titulů mistra světa.

Vzhledem k tomu, že je vyhrazeno pro úřadujícího držitele titulu, číslo 1 používali pouze šampioni a seznam těch, kteří s ním dosáhli dalších triumfů, je velmi působivý. Alain Prost byl prvním, kdo s tímto číslem obhájil mistrovský titul v roce 1986, poté co v roce 1985 získal svůj první titul (s jezdeckým číslem 2).

Monopost s číslem 1 opět zažil slávu mistrovského titulu v roce 1991 díky legendárnímu rivalovi Alaina Prosta, Ayrtonu Sennovi, následně později u Michaela Schumachera v sezóně 1995 a Mikiho Häkkinena v roce 1999, když dokázali obhájit mistrovský titul.

V tomto století získalo číslo 1 dalších 11 mistrovských titulů díky dominanci Michaela Schumachera v letech 2001-2004, Fernandu Alonsovi v roce 2006, Sebastianu Vettelovi v letech 2011-2013 a Maxovi Verstappenovi v sezónách 2022-2024. Nizozemec jako úřadující šampion nadále nosí číslo 1, ale v letošním roce se prozatím lépe daří pilotům McLarenu.

Za zmínku také stojí uvést, že mistr světa nemusí číslo 1 používat a je pouze na něm, jestli se tak rozhodne. Může tak nastat situace, že už v příští sezóně zmizí ze startovního roštu, pokud nový mistr světa upřednostní vlastní vybrané číslo před 1. Nemusíme chodit ani tak daleko do minulosti, protože Lewis Hamilton se rozhodl zůstat u čísla 44 během jeho mistrovské série.

17

Jako poslední na seznamu je číslo 17, které je už na vždy vyřazeno z výběru, protože s ním závodil zesnulý Jules Bianchi.

Když francouzský mladík debutoval v královně motorsportu během VC Austrálie v roce 2013, pro jeho monopost přiděleno číslo 22, protože tým Marussia skončil předcházející sezónu 2012 na 11. místě v Pohárů konstruktérů.

V následujícím roce 2014 došlo ke změně systému a piloti si mohli vybrat svobodně jezdecké číslo, Francouz začal ve své druhé sezóně ve formuli 1 používat číslo 17. V šestém závodě v Monaku dojel na deváté pozici a získal neuvěřitelné 2 mistrovské body pro tým, který nemohl ani pomýšlet na boje o bodované pozice.

Bohužel Jules Bianchi tragicky havaroval při Velké ceně Japonska v deštivých podmínkách a později podlehl svým zraněním 17. července 2015. Po jeho smrti bylo potvrzeno, že číslo 17 bude navždy vyřazeno z výběru k uctění jeho památky.

Formule 1 je nejprestižnější motoristická soutěž na světě. Každý rok se jezdí desítky velkých cen, které sledují miliony fanoušků. Zajímá vás, jak F1 funguje, jaké jsou pravidla a co vše tento sport obnáší?

👉 Manuál F1 | Co je formule 1 | Kde sledovat formuli 1 | Proč se F1 nazývá formule 1?

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formuli 1 sleduje přes 20 let, od roku 2017 píše pro Svět Formule a od října 2020 působí jako šéfredaktor. Jeho nejoblíbenější jezdec je Michael Schumacher a je fanouškem Ferrari. V případě zájmu o spolupráci ho můžete kontaktovat na: jan.fridrich@svetformule.cz.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *