Recenze seriálu Brawn: The Impossible Formula 1 Story

Tak neuvěřitelný příběh o stáji Brawn GP ze sezóny 2009 by nedokázali napsat ani scénáristi z Hollywoodu, protože byl až moc přitažený za vlasy. Aby stáj, která se těsně před začátkem sezóny měla zavřít, neměla vlastníka, natož dodavatele pohonné jednotky, zaskočila protřelé matadory a na konci roku slavila oba tituly v královně motorsportu? Takovýto příběh dokáže napsat jen život, a to přesně mapuje čtyřdílný dokumentární seriál, který již 15. listopadu vychází na Disney+. Jak si s tím tato streamovací služba s Keanu Reevesem jako vypravěčem poradila?

Již dopředu můžu prozradit, že naprosto skvěle. Každý díl seriálu se zaměřuje na jiné téma, přičemž vyvrcholením je samozřejmě závod v Brazílii na okruhu Interlagos, kde se sen stal skutečností. Ale zpátky na začátek…

Je rok 2008 a nastává světová hospodářská krize, která donutí Hondu stáhnout se z formule 1. Jenže co dělat s rozpracovaným monopostem na sezónu 2009 a se 700 zaměstnanci, kteří se najednou ocitnou bez práce? Pro japonskou automobilku bylo štěstí, že pro sezónu 2008 dokázala přesvědčit legendárního Rosse Brawna, ať se vrátí z rybaření do královny motorsportu a nabídla mu pozici šéfa týmu.

Dokumentárním seriálem provází hollywoodský herec Keanu Reeves, který působí jako hlavní vypravěč, kdy zpovídá klíčové osobnosti sezóny 2009, tedy nejen piloty a členy týmu Brawn GP, kteří se navrátili pro natáčení seriálu.

Začíná se samozřejmě představením a zpovědí Rosse Brawna, který stál za úspěšnou érou Ferrari s Michaelem Schumacherem na začátku tisíciletí. Následuje Nick Fry, který byl spolumajitelem Brawn GP a osvětluje krizi Hondy. Postupně se v jednotlivých dílech objeví například Christian Horner, Luca Cordero di Montezemolo, Jenson Button, Rubens Barrichello nebo dokonce samotný Bernie Ecclestone. Spolu s nimi divák prožívá všechny jejich vrcholy i pády, úspěchy i neúspěchy, jejich očekávání a pochyby.

Rossu Brawnovi společně s Nickem Fryem docházejí možnosti, kdo by tým z Brackley mohl koupit, a nakonec přesvědčí samotnou Hondu, že je pro ně lepší tým prodat jim za symbolickou libru než poslat tým do likvidace. A tak vlastně z nouze vzniká název týmu Brawn GP, který již od samotného začátku musel šetřit každou penny, aby dokázal na start sezóny v Austrálii nachystat oba monoposty, ve kterých seděli Jenson Button a Rubens Barrichello.

Zdá se, že při týmu jako by stála sama štěstěna na začátku sezóny. Jenže na Brawn GP začínají dotahovat nejenom jejich rivalové, kteří napadají legálnost jejich monopostů. Mračna se stahují i nad samotnou královnou motorsportu a hrozilo, že šampionát zvaný formule 1 se již nebude konat a týmy si radši založí konkurenční sérii. Diváka čeká strhující jízda spolu s bílozeleným monopostem Brawn GP během druhé poloviny sezóny, trápení se Jensona Buttona a naopak vzedmutí Rubense Barichella. Zároveň se nebezpečně přibližuje Red Bull.

Díly postupně gradují k závodu na Interlagosu, kde Brawn GP může vyhrát oba tituly, jak jezdecký, tak hlavně konstruktérsky a dopsat tak dokonalý příběh týmu za jednu libru. Výsledek samozřejmě známe a po protnutí cílové pásky nechybí ani rádio Jensona Buttona, kdy zpívá legendární písníčku od Queenů We are the champions. Tady by dokument mohl skončit, ale naštěstí autoři závěrem dodali několik vysvětlujících informací a divák se dozvídá, že Brawn GP kupuje Mercedes.

Závěrem

Nastává otázka, vyplatí se tento počin od Disney+ vidět? Jak již jsem v úvodu naznačil, jedná se o velmi zdařilý dokument. Potěší všechny fanoušky, kterým se již seriál Drive to Survive od konkurenčního Netflixu zdál až přehnaně dramatický a dělaný „na americký způsob.“ Scénáristi se naštěstí tomuto problému dokázali velmi elegantně vyhnout a pracují decentně s napětím a zbytečně nic nepřehrávají, takže i nároční fanoušci to spíše ocení pozitivně než negativně. Nechybí ani vynikající soundtrack, který skvěle podtrhává napínavé scény a doplňuje ty emotivní. Konkrétně volba hudby na konci druhého dílu je geniální. Zároveň vypravěč Keanu Reeves exceluje a při rozhovorech dává nestranný pohled, případně některé informace velmi rychle a přesně vysvětlí pro nezasvěceného diváka.

Dlouho jsem uvažoval, co vlastně bych měl seriálu vytknout, protože před shlédnutím jsem si jen říkal, ať se neopakují chyby jako u Netflixu s dramatizací. Tvůrci mi naštěstí nedali ani prostor na takové myšlenky. Diváka, který tuto sezónu nesledoval, mohou zarazit dvě věci.

První z nich je sice lehce naznačena v seriálu, že Brawn GP stanul před soudem kvůli pochybnostem o tom, jak je jejich vůz legální. Předmětem debat byl právě dvojitý difuzor, který je zde představován jako hlavní důvod jejich úspěchu a kritiky, a který tehdy namontovala i Toyota a Williams. Nicméně už není řečeno to, že samotný Ross Brawn však na problematiku dvojitého difuzoru, a tedy i na šedou zónu v pravidlech upozornil již v roce 2008, tehdy však jeho připomínky zůstaly bez odezvy. Druhou věcí je, že v sezóně 2009 se udělovaly body ještě podle starého bodovacího systému (za 1. místo 10 bodů, za 2. místo 8 bodů atd.) a nové fanoušky to může lehce zmást. Jsou to pouze drobnosti, které ve výsledku nic nemění na tom, že Brawn: The Impossible Formula 1 Story je velmi dobře zpracovaný dokumentární seriál, který každému fanouškovi královny motorsportu můžu jen doporučit. Navíc je potvrzené to, že seriál bude mít české titulky již v datum premiéry 15. listopadu na Disney+.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Jan Fridrich a Kristýna Dytrtová)
Sdílejte na: