Šéf Mercedesu Toto Wolff prozradil, že i nadále každý týden přemýšlí o tom, jak Lewis Hamilton ve Velké ceně Abú Zabí 2021 prohrál svůj osmý titul s Maxem Verstappenem.
Lewis Hamilton a Max Verstappen, dva nejlepší jezdci královny motosportu, se v posledním závodě sezóny 2021 utkali v souboji o titul. Ještě několik kol před koncem to vypadalo, že Hamilton vyhraje závod a s ním i rekordní osmý titul, dokud nebyl kontroverzním způsobem povolán do akce safety car.
„Každý týden se najde chvíle, kdy si na to vzpomenu, a to to hlavně proto, že si myslím, že Lewis si zasloužil být nejlepší jezdec všech dob s osmi tituly mistra světa. O tom roce se můžete hádat celou dobu,“ řekl šéf stáje Mercedes Toto Wolff v podcastu High Performance. „Myslím, že Max a Lewis byli zaslouženými šampiony. V průběhu roku se vyskytly případy, kdy Max ztratil několik bodů, které ztratit neměl. Podívejte se na Silverstone, podívejte se na havárii v Monze, kterou oba měli, a oba jsou to zasloužení šampioni. Ale v tom konkrétním odpoledni v Abú Zabí to bylo nespravedlivé.“
Ředitel závodu Michael Masi pak o tuto pozici přišel v souvislosti s jeho široce diskutovaným postupem týkajícím se safety caru. Měsíc po finále sezóny 2021 zveřejnila FIA zprávu, v níž se uvádí: „Proces identifikace vozů, které byly předjeté o celé jedno kolo, byl až dosud manuální a lidská chyba vedla k tomu, že ne všechny vozy se mohly vrátit do stejného kola. Zpráva konstatuje, že ředitel závodu jednal v dobré víře a podle svého nejlepšího vědomí vzhledem k obtížným okolnostem, zejména s ohledem na značnou časovou náročnost rozhodování a obrovský tlak ze strany týmů. Výsledky Velké ceny Abú Zabí 2021 a mistrovství světa FIA formule 1 jsou platné, konečné a nelze je nyní měnit.“
Tři roky po závodě, který Hamiltona připravil o rekordní osmý titul, Wolff prozradil, jaké emoce ho převládaly po skončení finále sezóny 2021. „Nebyl jsem nijak sklíčený nebo smutný, jen naštvaný,“ řekl. „Naštvaný, že jednotlivec dokázal špatným rozhodnutím připravit nejlepšího jezdce na světě o osmý titul. Lewis, ten se naučil velmi silně zvládat své emoce, takže i on byl po několika dnech v pohodě. Teď nás ta věc stále provází a je s námi kvůli nespravedlnosti, která se stala v ten konkrétní den, ale není to v naší mysli pořád a nenutí nás to trpět.“
Jedním z hlavních důsledků finále sezóny 2021 bylo omezení rádiové komunikace mezi personálem týmu a ředitelem závodu ze strany FIA. Masiho rozhodování v závěrečných kolech v Yas Marině před třemi lety ovlivňovalo neustálé lobbování ze strany Red Bullu i Mercedesu, což mu nepochybně ztěžovalo práci víc, než bylo nutné.
Přesto Wolff prozradil, že po celý rok Masimu radil, aby bývalému řediteli závodu pomohl. „Opravdu jsem se snažil s Michaelem po celý rok mluvit a vést ho. Mluvit s ním a říkat mu – poslouchej, v tomto sportu se pohybuji už dlouho. Poslouchej jezdce. Nebuď vždycky tvrdohlavý ve svém rozhodování. Nebuď arogantní. A já jsem se snažil, abychom pro dobro sportu a samozřejmě i nás jako týmu nebyli zranitelní v situacích, které by nám mohly naprosto uškodit. Takže v tomto smyslu je to prostě neomluvitelné,“ dodává Wolff
„Teď by se dalo říct, že díky empatii bych si měl uvědomit, jak se cítí. Uvědomuji si, jak se cítí, a vím, že to není dobré a špatné, ale mohl o tom přemýšlet celý rok, kdy se ho lidé, nejen já, snažili podpořit správným způsobem. Někdy si prostě musíte uvědomit, že někdo si jednoduše dělá svoje nebo se rozhoduje podle sebe. Takže mě už je to teď jedno.“