Po včerejším závodě jsme opět čtenářům na našem facebookovém profilu poskytli příležitost zeptat se na své dotazy. Jak to bylo s Hamiltonovou penalizací? Kdy naposledy nestál ani jeden jezdec Mercedesu, Red Bullu nebo Ferrari na pódiu? Na všechny otázky jsme s radostí odpověděli, naše reakce si můžete pročíst v následujícím článku.
Libor V.: Proč odstoupil Max Verstappen?
Redaktor Petr: Max ze závodu odstoupil kvůli problémům s pohonnou jednotkou. Tým zatím neuvedl detaily, každopádně se jednalo o motorový problém.
We spotted an issue on the PU and therefore had to retire Max #PoweredByHonda pic.twitter.com/HNutbvq8Fz
— Honda Racing F1_Archive (@HondaRacingF1) September 6, 2020
Lukáš B.: Jaké přetížení zažil při nehodě Leclerc?
Redaktor Honza: Charles Leclerc havaroval na výjezdu ze zatáčky Parabolica, konkrétně na konci 24. kola. Bohužel prozatím nikde nebylo zveřejněno jaké přetížení Monačan během nárazu absolvoval. Jezdec Ferrari měl zařazený 6. rychlostní stupeň a jeho rychlost byla 220 km/h, když dostal smyk. Charles Leclerc ho nedokázal ukočírovat a vyletěl z tratě. Když narazil do bariéry, měl rychlost pod 200 km/h. Naštěstí se monacký jezdec nezranil.
A huge impact for last year's Monza winner on Sunday
Though his race was over, Charles Leclerc was okay after this crash coming out of Parabolica#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/gwZbEQfVdT
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020
Tomáš B.: Kdy naposledy nestál ani jeden z jezdců Mercedesu, Red Bullu a Ferrari na stupních vítězů?
Redaktor Petr: Naposledy se tak stalo ve VC Maďarska 2012. Závod tehdy vyhrál Lewis Hamilton před dvojicí jezdců Lotusu – Kimim Räikkönenem a Romainem Grosjeanem. Sebastian Vettel (tehdy závodící pro Red Bull) dojel na čtvrtém místě, z tří zmiňovaných týmů tedy vyšel nejlépe.
Dalším zajímavém faktem je, že od VC Malajsie 2013 nevyhrál žádný závod jiný tým než Mercedes, Ferrari a Red Bull. Posledním vítězem pro jiný tým byl Kimi Räikkönen – s týmem Lotus vyhrál VC Austrálie 2013.
Michal M.: Jak to bylo s tou penalizací? Semafor nic neznačil, nebylo nic vidět. Divné rozhodnutí.
Redaktor Honza: Tohle téma jsem už naťukl v analýze, jak se Pierre Gasly dostal na první místo. Vše začalo odstavením monopostu Kevina Magnussena na vjezdu do boxové uličky ve 20. kole. Nejdříve ředitelství závodu rozhodlo, že se vyvěsí žlutá vlajka. O minutu později byl na trať poslán safety car. Ale zpátky k Lewisovi Hamiltonovi. Najížděl do zatáčky Parabolica, když byl aktivován safety car.
⚠️ PENALTIES ⚠️
Lewis Hamilton and Antonio Giovinazzi both receive a 10-second stop-go penalty for entering the pit lane when closed
They will both serve this when racing resumes#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/BYFxWAi22D
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020
Následně byla uzavřena boxová ulička. Mercedes a Lewis Hamilton měli na reakci „pouhých“ 12 sekund. O uzavření informovaly 2 LED tabule na výjezdu ze zatáčky Parabolica. Jak ukazuje tento snímek, na tabuli svítí SC a následně červený kříž, který informuje o uzavření uličky. Lewis Hamilton následně přiznal, že se hlavně koukal na pravou stranu, kde byli traťoví komisaři, kteří tlačili monopost Haasu do boxů. Vše je ještě jednou shrnuto na následujícím obrázku. FIA vždy ve čtvrtek před závodem informuje závodníky, kde se nacházejí semafory/LED panely, které tuto věc oznamují. Jelikož se tak neděje moc často, je pochopitelné, proč tuhle informaci Lewis Hamilton zapomněl.
For those interested the pit entry panels that became a hot topic yesterday are part of what is mentioned within the race directors notes each weekend.
This was clearly an odd scenario though and it would be interesting to know how many of the 20 drivers saw them illuminated. pic.twitter.com/s62obaQnjy
— Matthew Somerfield 🅢🅞🅜🅔🅡🅢Ⓕ① (@SomersF1) September 7, 2020
Ředitelství závodu samozřejmě informuje i týmy, které tuto informaci dostaly na čtvrté straně informačního systému od FIA. V Mercedesu si toho všiml až inženýr, který byl v továrně ve Velké Británii. Než stihl informovat závodní tým, Lewis Hamilton už byl v nájezdu do boxů. Stříbrné šípy tuto situaci vysvětlily tak, že všichni se soustředili na zastávku a nikdo se tak nedíval na informace od FIA. Komisaři neměli jinou možnost, než Lewise Hamiltona a následně i Antonia Giovinazziho potrestat penalizací v podobě 10 sekund stop and go.
Tady lze konstatovat jen jedna věc – Lewis Hamilton byl bohužel prvním jezdcem a měl byl nejblíže boxové uličce . Druhý Carlos Sainz ztrácel přes 14 sekund a proto měl dostatečný čas tuto informaci zjistit. Brit byl prostě „v nesprávnou dobu na nesprávném místě.“
Vše si můžete ještě jednou prohlédnout v přiloženém videu.
WATCH 🎥
The pit-lane incident that has turned the 2020 Italian Grand Prix on its head#ItalianGP 🇮🇹 #F1https://t.co/fQBNZ719xH
— Formula 1 (@F1) September 6, 2020