Po několika měsících strávených mezi Maranellem a závodními okruhy si Frédéric Vasseur pohrál s vizí pro Ferrari. Nebude se jednat o žádné revoluce, ale o cílené zásahy do oblastí, které byly označeny za příčinu neuspokojivých výsledků, jež se objevily v letošní sezóně. Šéf Ferrari ale nalezl i pozitivní výsledky.
Posilování týmu zevnitř pokračuje a k náborům nových zaměstnanců dochází v krátkodobém, střednědobém i dlouhodobém horizontu. Frédéric Vasseur ale zdůraznil, že má plnou důvěru v zaměstnance, kteří v Maranellu v současné době působí, a zdůraznil, že vše je připraveno k tomu, aby se dařilo ještě předtím, než se noví zaměstnanci ujmou svých funkcí. Očekávání se tedy v dlouhodobém horizontu neodkládají, rok 2024 musí být zásadním krokem pro Ferrari i pro samotného Fédérica Vasseura, který oznámil zásadně přepracovaný projekt.
Pozitivní signály bude muset přinést i deset závodů, které zbývají do konce stávající sezóny, počínaje víkendem v Zandvoortu, který zahájí Robert Shwartzman v prvním volném tréninku namísto Carlose Sainze. Španěl dostal to, o co žádal, a sice znát svou budoucnost před začátkem příští sezóny.
Podařilo se vám po téměř osmi měsících v Maranellu pochopit, co Ferrari bránilo v posledním kalendářním roce vyhrát závod?
„Nesoustředím se na to, co se stalo loni, raději se soustředím na současnost. Dosavadní výsledky nebyly takové, jak jsme očekávali, a veškeré úsilí směřuje k tomu, abychom se snažili zůstat soustředění a zlepšili mentalitu. Nabíráme spoustu zaměstnanců, provedli jsme již několik změn ve vnitřní struktuře, ale když se podíváme na prvních dvanáct závodů letošní sezóny, je jasné, že těch vzestupů a pádů bylo příliš mnoho. To však neznamená, že vše, co jsme udělali, je špatně. Nejtěžší částí naší práce je vždy pochopit, co se povedlo, a identifikovat důvody, proč jsme nedosáhli výsledků, které jsme chtěli. Snažíme se najít ty poslední dvě desetiny, které nám dnes chybí.“
Co očekáváte od druhé poloviny sezóny?
„Když se podíváme na čísla, je samozřejmě velmi těžké si představit, že bychom bojovali o dva světové tituly. Musíme si ale udržet pozitivní myšlení, zlepšit práci na trati a snažit se vytěžit maximum z balíčku, který máme k dispozici, na to se musíme soustředit. Nechci stanovovat konkrétní cíl, ale je jasné, že musíme udělat krok vpřed na několika frontách.“
Kdybychom vyřadili Red Bull z celkového pořadí, nebylo by to s Ferrari tak špatné. Co vám a jakémukoli jinému týmu chybí ve srovnání s týmem, který tuto sezónu dominuje?
„Nemyslím si, že existuje jedna oblast, v níž by byl Red Bull lepší než kterýkoli z jeho soupeřů, nemyslím si, že by měl nějaké zvláštní tajemství. Osobně si myslím, že jsou výkonní ve všech aspektech: jezdec, podvozek, motor, strategie. Jsem přesvědčen, že to není jedna konkrétní oblast, která jim umožňuje dosáhnout rozdílu, ale optimalizace celého balíčku. Pokud mluvíme o celkovém rozdílu dvou desetin, spíše se přikláním k názoru, že jde o rozdíl vyplývající z deseti oblastí, v nichž získávají po dvou setinách.“
Jak probíhá kampaň na posílení týmu? Můžete oznámit nějaká jména?
„Je to velmi dlouhý proces, jsou lidé, kteří se k nám připojí za pár měsíců, další, kteří začnou pracovat od 1. ledna 2024, a další v červenci 2024 a někteří dokonce až na začátku roku 2025. Bude to trvat dlouho a někdy je to trochu frustrující, máte pocit, že pracujete na scénáři, který přinese výsledky až za dlouhou dobu. Je ale také pravda, že začít musíte, jinak svého cíle nikdy nedosáhnete. Musíme takto pokračovat, myslím, že jsme přijali několik kvalitních lidí, ale nebudu jmenovat, dokud se nedohodneme i s týmy, kde tito lidé dosud pracují. Jsou to choulostivé kroky a důvěra je nezbytná. Mohu ale říci, že první oficiální oznámení přijdou brzy.“
Potvrdil jste, že jste uprostřed dlouhého procesu, znamená to, že fanoušci Ferrari budou muset dlouho čekat, než uvidí boj o titul mistra světa?
„Ne, řekl jsem, že ve formuli 1 mnoho procesů trvá a mezi ně patří i nábor nového personálu. Abychom viděli výsledky těchto kroků, budeme muset nevyhnutelně počkat dva nebo tři roky, ale nikdy jsem neřekl, že musíme čekat na příchod těchto nových lidí, abychom viděli zlepšení, mám velkou důvěru v ty, kteří dnes v týmu pracují. Musíme se zlepšit, to víme, ale věřím, že je možné dosáhnout pokroku i se současným personálem, a obecněji řečeno, nábor je proces, který nikdy nekončí, nekončí po podpisu smlouvy s pěti nebo deseti lidmi. V procesu každého týmu se neustále snažíme zlepšovat v každé oblasti, a i poté, co se tito noví lidé připojí k týmu, budeme pokračovat ve stejném přístupu, ve stejné touze růst a nabírat nové zaměstnance.“
Jak obtížné je najít a přijmout ty správné lidi s vědomím, že budou muset dodržet vázanou placenou dovolenou u svých týmů?
„Je to tak pro všechny, každý tým si dává pozor na smlouvy, takže víme, že proces náboru je dlouhý. Navíc je tu rozpočtový limit, což znamená, že musíme pečlivě vyhodnocovat finanční dopad každého nového zaměstnance a zjišťovat, ve kterých oblastech jsme slabí a potřebujeme je posílit.“
Před letní přestávkou jste oznámili odchod Laurenta Mekiese. Proběhne na jeho místo interní výběrové řízení, nebo se budete poohlížet i mimo tým?
„O Laurentově odchodu jsme věděli několik měsíců, takže jsme pověřili Diega Ioverna odpovědností za sportovní oblast a ostatní úkoly, které měl na starosti Mekies, jsme rozdělili v rámci týmu.“
V první polovině sezóny se pořadí za Red Bullem často měnilo a v posledním víkendu před letní přestávkou se Ferrari umístilo na třetí pozici za oba Red Bully. Věříte, že si tuto roli udržíte i v nadcházejících závodech a trochu se přiblížíte samotnému Red Bullu?
„Jsme za Red Bullem. V kvalifikaci jsme si s nimi občas pohráli, ale v závodě to zatím nikdy nešlo. My, Mercedes, Aston Martin, McLaren, někdy i Alpine můžeme bojovat o první řadu, a to z toho dělá velmi vzrušující výzvu, protože když vyjedeme na trať, nikdy nevíme, jestli budeme druzí nebo desátí. Je jasné, že bychom raději byli první a druzí, ale i tak se jedná o upřímnou konfrontaci. V současné situaci by bylo špatné dělat příliš velké předpovědi, všichni jsme si tak blízko, že je velmi těžké předvídat, zda budeme mít dobrou formu v Zadvoortu nebo v Monze. Nejde jen o rozložení tratí, ale také o management víkendu, přípravu, nastavení a přínos pilotů, to všechno jsou aspekty, které v tak kompaktním balíččku dělají velký rozdíl.“
V posledních týdnech se objevily komentáře ke kauze Felipeho Massi, zejména poté, co jeho právníci poslali FIA dopis o tom, co se stalo v roce 2008. S Nicolasem (Todtem – pozn. red.) máte dobré vztahy, jaký je váš názor na to, že chtějí obnovit patnáct let starý šampionát?
„Nechci se k tomuto tématu vyjadřovat, mám dobré vztahy se všemi zúčastněnými stranami. Je to složitá záležitost, okolnosti jsou zcela výjimečné. Mohu říci, že osobně nejsem velkým příznivcem revizí, i když se jedná o změnu výsledků 15 minut po závodě.“
Budou nová vylepšení, která přinesete v nadcházejících závodech, zaměřeny na zlepšení výkonnosti současného vozu, nebo jde také o důležitý vývoj s ohledem na vůz pro příští rok?
„Do konce sezóny chystáme ještě několik dalších vylepšení, ale návrh vozu pro příští rok je jiný. I když si vždycky něco přenášíme z jednoho vozu do druhého, návrh je ve skutečnosti úplně jiný.“
Technický personál, který bude vytvářet vůz pro rok 2024, je stejný jako ten, který vytvořil současný vůz. Neovlivňuje to vaši důvěru?
„Ve fotbale se stává, že tým jednu neděli vyhraje a druhou prohraje, přestože má na hřišti stejné hráče. Snažíme se pochopit, ve kterých oblastech nebyla odvedena perfektní práce a jak se můžeme zlepšit. Myslím, že reakce týmu po zdaleka ne jednoduchém začátku sezóny byla dobrá, vzpomínám si, že víkend v Džiddě byl pro nás obzvlášť těžký, ale reakce po něm byla dobrá, všichni tlačili stejným směrem. Víme, že v režimu omezeného rozpočtu není tak snadné dělat v průběhu sezóny radikální změny, ale z hlediska výkonnosti došlo k důležitým krokům vpřed: například Aston Martin byl v Džiddě mnohem rychlejší než my a nyní jsme celkově před nimi. Myslím, že jsme v posledních dvou měsících dobře zareagovali, ale nejdůležitější je, že v týmu panuje velmi pozitivní nálada, motivace a přístup každého jednotlivého člena týmu je dobrý. S touto mentalitou musíme tlačit na pilu a pokračovat ve vývoji vozu a vyhnout se vzájemným bojům.“
Jsou nějaké novinky ohledně smlouvy Carlose Sainze?
„Jsme sladěni… dostáváme stále stejné otázky a dáváme stejné odpovědi! Máme spoustu času na jednání, před námi je ještě osmnáct měsíců do vypršení jeho smlouvy. Na obou stranách chceme začít příští sezónu s jasnou situací, a to znamená, že se musíme rozhodnout do konce sezóny. S Carlosem a jeho vedením jsme zcela zajedno.“
Během příštích deseti závodních víkendů bude nutné absolvovat dva první volné tréninky s nováčkem. Bude to vždy Robert Švarcman, kdo vyjede na trať, nebo se poohlížíte i po pilotech z Formule 2 z vaší Akademie pilotů?
„Robert Švarcman pojede v Zandvoortu v Carlosově voze a v Abú Zabí v Charlesově voze. Preferujeme tento způsob, protože si myslíme, že je fér, aby se naši piloti Formule 2 (Arthur Leclerc a Oliver Bearman) soustředili na svůj šampionát. Pokusíme se jim dát příležitost testovat s vozem z roku 2021 ještě před koncem sezóny.“
Proč jste si vybrali právě Zandvoort a Abú Zabí?
„Byla to volba pilotů. Není snadné určit nejlepší víkend, nemůžete se vzdát volného tréninku na tratích, jako je Singapur, Japonsko nebo Las Vegas, nebo dokonce tam, kde se jedou sprintové závody, jako v Austinu nebo Kataru. Takže nakonec nebylo tolik možností.“
Řekl jste, že si nebudete stanovovat konkrétní cíle pro příštích deset závodů, ale myslíte si, že druhé místo v Poháru konstruktérů je reálný cíl, který je ve vašem dosahu?
„Cílem je udělat to nejlepší, co můžeme! V současné době je mezi námi a Mercedesem velký bodový odstup, v první části sezóny jsme promarnili příliš mnoho příležitostí. Musíme odvést lepší práci, abychom byli připraveni využít jakoukoli příležitost, potřebujeme příznivý scénář, abychom mohli doufat, že Mercedes dostihneme, a pokud příležitosti přijdou, musíme být připraveni je využít. Myslím si však, že dnes je nejdůležitější udržet se před Mercedesem, pokud jde o závodní tempo a kvalifikační výkon, nemohu vědět, zda budeme na konci sezóny druzí nebo ne, ale chceme být před Mercedesem, pokud jde o čistý výkon.“
Můžete po první polovině sezóny u Ferrari vysvětlit, jaká je vaše vize ohledně toho, jak tento tým posunout dál, a co vám chybí k tomu, abyste směřovali k nejvyšším cílům?
„Nemyslím si, že by něco chybělo, a dodal bych, že i když vyhrajete, nikdy to není nic výjimečného v absolutním smyslu. Nemyslím si, že by Red Bull měl něco magického, Max Verstappen odvádí fantastickou práci, ale to vychází i z toho, že mu jeho tým vytváří podmínky pro skvělou práci. Přitom si nemyslím, že bychom museli nutně něco radikálně měnit, ale zlepšovat se v každé jednotlivé oblasti, cíleně najímat lidi v těch oblastech, kde jsme možná trochu exponovanější, a to děláme. Opět si nemyslím, že by nám něco chybělo, v týmu panuje dobrý duch, je tu vášeň a také po stránce zázemí jsme v pořádku. Pak se samozřejmě vždy snažíte zlepšovat v každé jednotlivé oblasti. To je mentalita, kterou od týmu chci, nespokojit se s tím, co máte, a neustále se zlepšovat.“
Helmut Marko na téma pohonných jednotek pro rok 2026 uvedl, že Red Bull a Mercedes jsou o krok napřed před Ferrari, Renaultem a Audi. Můžete nám k tomu něco říci?
„Je to hra. Nechci se vyjadřovat k ostatním týmům. Pracujeme a myslím, že jsme v dobré situaci. Samozřejmě chceme vždycky dělat víc, víc se vyvíjet, být víc vepředu, mít víc možností, ale práce jde správným směrem. Plníme plán a jsme také trochu napřed oproti plánu, takže mohu říci, že vše jde dobře.“
Nyní jsme ve druhé polovině sezóny a Mercedes zatím neoznámil obnovení smlouvy s Lewisem Hamiltonem. Jste překvapen? Zajímalo se Ferrari nějakým způsobem o možnost podepsat s ním smlouvu?
„Myslím, že je to stejná situace, jakou jsme už viděli v posledních několika letech, diskutují, nevím, v čem je problém a jestli tam je, nebo není. Upřímně řečeno, je mi to jedno, soustředím se na vývoj našeho týmu. Je to něco, co se týká Lewise a Tota Wolffa, ne mě.“
Zdůraznil jste, že vůz pro rok 2024 bude úplně jiný. Máme očekávat zásadní změny?
„Otázka naznačovala, zda některý tým plánuje zachovat převodovku nebo podvozek pro příští sezónu, ale my to neuděláme. Jsem přesvědčen, že musíme zlepšit každý aspekt, neexistuje jediná oblast. Mluvíme o desetinách, ne o sekundách, několikrát jsme ukázali, že můžeme bojovat s Red Bullem, přinejmenším v kvalifikaci, takže potenciál vozu tu je. V závodě máme stále výkonnostní mezeru a potřebujeme tento aspekt zlepšit, ale nejsem si jistý, že to vychází z koncepce vozu.“
Čekáme na verdikty ohledně revizí rozpočtu na rok 2022. Máte obavy, že by mohly nastat problémy s ostatními týmy? Jste přesvědčen, že struktura FIA je na to připravena?
„Obavy z toho nemám, FIA nám v červenci řekla, že výsledky revizí rozpočtu 2022 přijdou začátkem září nebo tak nějak. Pokud jde o mě, věřím schopnostem mezinárodní federace, takže očekávám výsledky auditů podle plánu.“
Jak probíhají vaše lekce italštiny?
„Zatím se trochu trápím, moje žena se učí mnohem rychleji než já, a to na mě vyvíjí určitý tlak!“