Do formule 2 i formule 3 od letošní sezóny vstupuje nový tým Van Amersfoort Racing. V juniorských sériích to ovšem žádný nováček není, v motorsportu totiž působí již více než čtyřicet let. Za tu dobu získal řadu úspěchů a vychoval spoustu talentů, včetně aktuálního šampiona F1 Maxe Verstappena. Je tedy na pováženou, že se do závodních víkendů Grand Prix F1 dostává až teď, pokoušel se o to totiž již jednou a neuspěl…
Jste-li milovníkem tradice, historie a čisté závodní vášně, je tým Van Amersfoort Racing přesně pro vás. Založen byl totiž již roku 1975 Van Amersfoortem a tento sympatický pán, s dnes již bílými vlasy, ho řídí dodnes.
Rozhodně ale nečekejte tým vedený starým pánem, bojující s rozpočtem, který z nostalgie závodní někde na konci pole, jak tomu bohužel v takových případech často bývá. Naopak tento holandský tým v průběhu několika posledních let prošel komplexní modernizací. Investoval do nových technologií, nejmodernějšího ústředí a těch nejlepších lidí. Teď se bez problémů dokáže na dráze utkat s takovými velikány juniorských sérií jako Prema nebo ART.
Vozy VAR vyjely ve formuli 3 poprvé na trať při posezónních testech ve Valencii
V jakých šampionátech už má tým zkušenosti? Již od začátku se zaměřoval na juniorské série. Nejprve to byla evropská a belgická formule Opel Lotus a dánská formule Ford. V roce 1997 přišel do německé F3, kde v jeho barvách získala titul řada pilotů. Podobné úspěchy zaznamenal v italské a německé F4.
Známé bylo jeho působení v evropské F3. Právě u Van Amersfoort Racing strávil Max Verstappen svou jedinou formulovou sezónu, která ho katapultovala do formule 1. Za tým jezdil i Charles Leclerc.
Obtížná situace pro holandskou stáj nastala na konci roku 2018, kdy se evropská F3 spojovala s GP3. Z obou sérií bylo vybráno pouze 10 týmů, které mohly pokračovat v nově vzniklé FIA F3. VAR mezi nimi nebyl…
Oliver Bearman loni s VAR získal titul jak v italské, tak německé F4. Letos však bude závodit v F3 za Premu.
Od té doby usilovně pracovali na svém návratu mezi „trojkové“ série. Prozatím jim nezbylo nic jiného než vstoupit do Formule Regional a k tomu pokračovali v německé a italské F4. V roce 2020 rozšířili své působení o Formuli Open.
A dařilo se jim. Za ty tři roky dokázali vyhrát dva tituly v německé F4 a stejně tak v italské F4. Mimochodem loni se jejich pilot Oliver Bearman stal šampionem jak v italské, tak německé F4 a v obou sériích vyhrál VAR i týmový titul. I ve Formoli Regional a Euroformuli Open se zařadili mezi přední týmy.
Při posezónních testech v Abu Dhabi se VAR poprvé zařadil mezi elitu juniorských sérií F2
Až na konci loňského roku konečně přišla příležitost odkoupit pozůstatky týmu HWA, který se po dvou, respektive tří neúspěšných letech rozhodl opustit F2 a F3. VAR se tak konečně dostal tam, kam patří – mezi elitu juniorských sérií.
Oranžové vozy VAR se poprvé na trati objevily při posezonních testech F3 ve Valenicii a následně při posezonních testech F2 v Abu Dhabi. Částečně také již známe jejich jezdecké složení pro sezónu 2022. Ve formuli 2 bude za tým jezdit Jake Hughes a Amaury Cordeel. Ve formuli 3 je zatím oznámen Rafael Villagómez a Reece Ushijima.
Van Amersfoort Racing navíc nekončí ani v ostatních sériích. Čekají ho tedy velmi nabité příští sezóny, snad budou stejně úspěšné jako doposud.
Amaury Cordeel se stal členem historicky první jezdecké sestavy týmu VAR v F2. Vůz si poprvé vyzkoušel už při testech v Abu Dhabi.