Lance Stroll říká, že pokud se před Velkou cenou Belgie na okruhu ve Spa něco nezmění, motorsport si bude hrát s ohněm. Reaguje tak na smrt mladého pilota Dilana Van’t Hoffa, který na okruhu na následky zranění zemřel v sobotu, a to po nehodě v závodě série FRECA. Damon Hill má ale jiný názor.
Incident zahrnoval kolizi ve vysoké rychlosti na vrcholu Raidillonu a měl podobný průběh jako nehoda, která stála život pilota formule 2 Anthoina Huberta na stejné části trati v roce 2019. Skutečnost, že dva mladí piloti přišli o život právě na okruhu ve Spa, přiměla Lance Strolla a další piloty k tomu, aby požadovali změny, které by tuto část okruhu učinily bezpečnější.
„Příběhem dneška (soboty – ponz. red.) není sprintový závod. Dnes jsme ve Spa přišli o mladého jezdce a mé myšlenky jsou s ním a jeho rodinou,“ řekl Lance Stroll po sobotním sprintu. „Není fér, co se stalo, a na tu zatáčku je třeba se podívat a změnit ji, protože během pěti let jsme přišli o dva mladé talenty. Musí se to změnit, je to jen zatáčka. Za pár týdnů tam pojedeme. To, co se dnes stalo je hrozné a přišli jsme o člena závodní rodiny. Vážně se musíme zamyslet nad tím, co s tou zatáčkou dělat, protože projíždět tou zatáčkou není nikdy zábava. Pokaždé nasazujeme své životy. A dnes jsme viděli, jak se stalo něco zlého a není to správné,“ dodal.
Na dotaz, zda se otázka tohoto problému objevila na schůzkách GPDA (Asociace jezdců Grand Prix – pozn. red.), odpověděl: „Diskutovali jsme o tom, ale pak to odeznělo. Je třeba to změnit. Musí s tím něco udělat. Za pár týdnů si budeme hrát s ohněm. Znovu. A nejen my, ale mladší jezdci z F2 a F3, všichni, co tou zatáčkou projíždí každý týden. I když je sucho a někdo ztratí kontrolu nad vozem, je to slepá zatáčka, narazíte do zdi a vrátíte se doprostřed tratě. Další vůz se na vás řítí rychlostí 300 a více kilometrů v hodině, jste v háji.“
Pierre Gasly, který byl blízkým přítelem Athoina Huberta a již dříve volal po změnách na okruhu ve Spa, sdílel názor Lance Strolla. „Myslím, že jsme všichni šokovaní a nesmírně smutní z toho, co se stalo. A připomíná nám to některé zjevně velmi smutné časy před pár lety, kdy se tohle stalo Anthoinovi (Hubertovi – pozn. red.). Přijde mi to špatné, neměli bychom být v pozicích, kdy ztrácíme mladé talenty. Takže zjevně se potřebuje zrevidovat to, co se přesně stalo a musí se zajistit, aby se tyto scénáře nikdy v budoucnu nestaly. Protože si myslím, že to stačí, ztratit nějaký talent takovým způsobem a je to samozřejmě nesmírně smutné,“ řekl pilot Alpinu.
„Opravdu doufám, že všichni lidé, kteří se zabývají bezpečností a dbají na bezpečnost všech pilotů, podniknou nějaké kroky, protože to není poprvé a vůbec by se to nemělo stávat. Chci říct, že jsme v takové situaci neměli být už před pár lety a rozhodně to potřebuje revizi,“ dodal.
Fernando Alonso, který poprvé závodil ve Spa před dvaceti třemi lety, kdy vyhrál závod F3000, zdůraznil, že klíčovým problémem byla viditelnost za mokrého počasí – faktor dnešní nehody, nikoli však Anthoina Huberta. Poznamenal, že za takových okolností mohou být nebezpečné i jiné vysokorychlostní tratě.
„Vlastně nevím, jestli je to tratí nebo je to jen rychlostí a viditelností. Myslím, že nejdůležitější je viditelnost. Nejde o to, že bychom nebyli schopni jezdit za mokra, když vidíme červené vlajky, zpoždění a fanoušky, kteří jsou doma frustrovaní a podobně. Takto dnes fungují monoposty a viditelnost je tak špatná, že nemůžeme jet na určitých okruzích určitou rychlostí. Tak nevím, jestli je to problém Spa. Myslím, že když v Monze najdete vůz uprostřed rovinky, tak ho neuvidíte. Takže je to jen ta špatná viditelnost. A to, co se stalo dnes, si nemůžeme dovolit znovu. Musí to být naposledy,“ vyjádřil se španělský pilot.
Na druhou stranu bývalý mistr světa formule 1 – Damon Hill tvrdí, že kdyby na okruhu ve Spa byly provedeny změny, pro sport by to byla škoda. Jeho komentáře byly veřejně odsouzeny za nedostatek citlivosti.
„Podrobně jsem neviděl, co se stalo. Pořád zmiňujeme Raidillon, Eau Rouge a podobné věci. Mně to zní, jako by se to stalo o kus dál,“ řekl pro Sky Sports. „Když ve Spa prší, prší velmi silně a voda po trati stéká. Na mokru to bylo vždy zrádné a problémem je vysoká rychlost, mokrá trať, aquaplaning a špatná viditelnost jsou smrtící kombinace.“
„Nyní se může stát, že se musíme podívat na to, kdy je viditelnost tak vážně ovlivněna, a pak si možná budeme muset říct, že závodit v takových podmínkách je šílené. Byl jsem na závodech, kde nebylo vidět a vy tam doslova sedíte a myslíte si, že jste vydán na milost a nemilost všemu. Berete na sebe obrovské riziko. Špatná viditelnost je tedy jedním z největších faktorů, protože pokud vidíte, můžete podniknout nějaké únikové manévry. Někdy to není možné, když se něco stane velmi rychle. Vůz se odrazí od bariéry a nemůžete nic dělat, abyste ho minuli. Byla by škoda, kdybychom museli přijít o okruh nebo kdyby se musel přestavit, jako Raidillon, protože je to jedna z nejnapínavějších věcí, které v závodním voze můžete dělat.“