Adrian Newey se domnívá, že zcela nové technické předpisy pro rok 2026 by mohly vést k tomu, že v prvních několika sezónách bude série dominována týmem s nejlepším motorem, podobně jako tomu bylo v roce 2014.
Brit se v březnu připojí k týmu Aston Martin a věří, že jeden z výrobců motorů s hybridně orientovanými pohonnými jednotkami má slušnou šanci získat významný náskok před konkurencí. To by mohlo připomínat situaci z roku 2014, kdy měl největší výhodu právě Mercedes.
Vozy příští sezóny dostanou pohonné jednotky bez extrémně složitých a drahých elektrických komponentů MGU-H. Namísto toho budou čerpat mnohem více energie z výraznější jednotky MGU-K a používat udržitelná paliva. Nově bude také zaveden systém, který umožní vozům získat dodatečné zvýšení výkonu při jízdě za soupeřem, což bude napodobovat efekt současného systému DRS.
„Existuje velká šance, že největším faktorem bude výkon motoru,“ uvedl Newey pro německý magazín Auto Motor und Sport. „Nepamatuji si jinou dobu ve formuli 1, kdy by se předpisy pro šasi i motory měnily současně. A v tomto případě byly předpisy pro šasi psány tak, aby se pokusily vyvážit pravidla pro pohonné jednotky. To přidává další rozměr.
Možná se i dostaneme do situace, že jeden výrobce bude výrazně vyčnívat a předpisy budou zpočátku dominovány pohonnými jednotkami. Pokud by to bylo na straně spalovacího motoru, někdo by mohl přijít s dominantním řešením, které vydrží po celou dobu trvání těchto pravidel. Díky tomu, jak jsou předpisy napsány, by bylo pro ostatní velmi obtížné tuto ztrátu dohnat.
Pokud by ale náskok byl na straně elektrických komponent, snižuje se pravděpodobnost dominance jednoho týmu. Paliva mohou také hrát roli, ale vzhledem k omezením testování na dynamometru a vysoké optimalizaci současných řešení nelze jednoduše použít jiné palivo, které není na daný motor uzpůsobeno,“ tvrdí Newey.
Rodák ze Stratfordu nad Avonou uvedl, že jeho hlavním zaměřením bude návrh vozu pro rok 2026, až se v březnu seznámí s novými předpisy.
„Moje pozornost bude jednoznačně směřovat na rok 2026,“ řekl. „Nepochybuji o tom, že Lawrence (Stroll) bude chtít, abych se trochu zapojil i do vývoje vozu pro rok 2025. Nemám však ponětí, zda vůbec budu moci něčím přispět.
Z formule 1 jsem odešel na konci loňského dubna. O nových pravidlech mám jen velmi málo detailních informací. Pokud jde o pohonné jednotky, tak pravidla jsou již nějakou dobu známá, ale co se týče šasi, aerodynamiky a dynamiky vozidel, nemám zatím další informace,“ uzavírá Brit.