Rozhovor s Michaelem Schumacherem

Rozhovor s Michaelem Schumacherem

Nehoda na lyžích v prosinci roku 2013 odstavila sedminásobného mistra světa Formule 1 s těžkými zraněními hlavy do ústraní. Krátce před incidentem však vznikl rozhovor, který byl při příležitosti Němcových 50. narozenin zveřejněn.

Michael Schumacher hovoří o svých nejlepších momentech, největších rivalech a spoustě dalších témat týkajících se nejen Formule 1. Rozhovor je k vidění v nové oficiální aplikaci, která je virtuálním muzeem oslavujícím nejúspěšnějšího pilota F1 všech dob.

Části rozhovoru jsou citovány na oficiálních stránkách Formule 1.

Nejemocionálnějším titulem byl první pro Ferrari

Michael Schumacher vybojoval ve Formuli 1 sedm mistrovských titulů, tedy více než kterýkoliv jiný závodník v dosavadní historii. Každý titul s sebou nese své vlastní emoce, nejlépe ale podle Schumachera chutnal jeho třetí, tedy první v barvách Ferrari.

„Nejvíce emocionální to bylo rozhodně v Suzuce roku 2000 s Ferrari,“ řekl Schumi. „Dvacet jedna let bez titulu pro Ferrari.

Pro mě osobně to byly čtyři roky, bojoval jsem, abych toho dosáhl a konečně v roce 2000 v Suzuce jsem vyhrál výjimečný závod, kterým jsem vyhrál skvělý šampionát.“

Nejrespektovanějším soupeřem starý dobrý rival

Už od Formule 3 Schumacher sváděl na okruzích souboje kolo na kolo s Mikou Häkkinenem. Bitvu spolu svedli také ve Spa-Francorchamps roku 2000, dosud se jedná o jeden z nejpamátnějších předjížděcích manévrů vůbec. Není tedy divu, že je to právě Fin, kterého Schumacher jmenoval jako nejrespektovanějšího soupeře.

„Člověkem, kterého jsem za ta léta nejvíce respektoval, byl Mika Häkkinen,“ řekl. „Skvělé bitvy, ale stabilní osobní vztah.“

Idol z dětství nebyl ani závodním jezdcem

Nejúspěšnější závodník Formule 1 všech dob vyrůstal sledujíc nezávodnického idola. Byl to jeho jmenovec, gólman a bývalá německá jednička.

„V mladém věku na motokárách jsem sledoval Ayrtona Sennu a (šampiona F3000 roku 1995) Vincenza Sospiriho, které jsem velmi obdivoval,“ prozradil. „Mým opravdovým idolem byl ale Toni Schumacher, protože to byl skvělý fotbalista.“

https://twitter.com/1990sF1/status/800985869721083904?ref_src=twsrc%5Etfw

Na vrchol pln sebevědomí? Naopak

Nedostatek sebevědomí a Michael Schumacher jistě mnohým nejdou dohromady. V tisku byl naopak někdy označován jako arogantní, což v nedávném rozhovoru popřel Ross Brawn.

Schumacher ale poodhalil, že za sebevědomým zevnějškem byly často schovány pochybnosti, které jej hnaly vpřed.

„Rekordy jsou jedna věc. Pochyby, myslím si, že je velice důležité nebýt přehnaně sebevědomý, být skeptický, hledat zlepšení a další kroky,“ řekl Němec. „Vždycky jsem měl pocit, že nejsem dost dobrý a musím na sobě pracovat. To byl jeden z receptů, který mě učinil tím, čím jsem se stal.“

Sleduj všechny rivaly, ne jen ty nejlepší

Schumacher byl pro mnohé jezdce tím, ke kterému vzhlíželi a od nějž se snažili leccos odkoukat. Stejně tak, jak oni studovali jeho, on však studoval je. Bez rozdílu.

„Abyste se vyvinuli, našli další pokroky, sledujete auto, sebe a ostatní jezdce,“ tvrdí. „Nesledujete jenom ty přední jezdce, sledujete všechny. Protože každý má něco jedinečného, co jsem chtěl znát.“

Jen talent nestačí

Máte-li talent, jste-li rychlým závodníkem a máte k dispozici dobré auto, máte velkou šanci stát se mistrem světa. Získal ale titulů více, nemluvě o sedmi, musíte mít ještě mnohem víc.

„Talent je v motorsportu, vlastně v každém sportu, důležitý, ale není to všechno,“ podotkl. „Musíte skutečně rozvinout řadu schopností. Motokáry jsou dobrým základem, kde ukázat talent, můžete ale také objevit další ‚potřeby‘, které jako závodní pilot musíte mít.

Jezdec je známý jako jezdec a zvenčí má člověk pocit, že to je to jediné, co dělá, ono je toho ale mnohem víc. Musíte vyždímat maximum z auta, nejen jezdit rychle, ale pochopit, jak ho dát dohromady, aby jelo rychle.

Máte při ruce tým, který chcete motivovat, chcete tlačit s nimi i na jejich limity a chcete, aby byli spokojení.“

Schumacher nikdy nelitoval svého návratu

Michael Schumacher ukončil svoji kariéru ve Formuli 1 v roce 2006. Pro sezónu 2010 se ale vrátil v barvách Mercedesu. Očekávání byla pochopitelně vysoká, nakonec ale nepřišel kýžený titul, ba ani jedno vítězství. Maximem bylo jedno pódiové umístění z roku 2012.

„Jestli toho lituji? Ne. Jistě, nedosáhli jsme toho, co jsme si dali za cíl, mistrovský titul nevyšel, ale pro mě, já jsem se toho hodně naučil a jsou to tyhle náročné chvíle, které vás posílí,“ říká.

Sdílejte na:
Zavřít