Red Bull si postěžoval, FIA zakročila a týmy musejí upravovat

Red Bull si postěžoval, FIA zakročila a týmy musejí upravovat

Řeč je o zákazu technické směrnice, která umožňovala týmům snížit opotřebení dřevěné desky za pomoci přídavných prvků. Upravit své monoposty muselo například Ferrari nebo Mercedes.

Dřevěné desky a titanové bloky

Než se pustíme do prohlášení týmů, pojďme se krátce podívat na princip a účel dřevěné desky na monopostu, stejně jako na prvky, které pomáhají minimalizovat její opotřebení.

Dřevěná deska, někdy nazývaná kluzná deska, je umístěna na podlaze monopostu. Je vyrobena z materiálu zvaného Jabroc, který chrání podlahu vozu při přejíždění obrubníků nebo nerovností při vysokých rychlostech. Tento materiál je vyroben z bukového dřeva a vzniká kompozitním postupem, při němž se spojují různé materiály za účelem vytvoření pevného kompozitu. Dýhy, neboli jednotlivé pláty, jsou vrstveny a v každé vrstvě je použita vysoce pevná pryskyřice. Ta je pod tlakem lisována, což zajišťuje požadovanou hustotu a pevnost materiálu.

Opotřebení desky souvisí také se světlou výškou vozu. Světlá výška je mezera mezi povrchem vozovky a podlahou vozu(velmi zjednodušeně). Týmy ji mění podle charakteristiky každé trati, protože změnou světlé výšky mohou ovlivnit proudění vzduchu pod vozem. To vytváří zóny nízkého tlaku, které generují přítlak díky přísavnému efektu.

Podle technických předpisů musí deska mít tloušťku 10 mm. Pokud by po závodě byla tloušťka menší než 9 mm, jednalo by se o porušení pravidel a vedlo by to k diskvalifikaci. Příkladem může být Lewis Hamilton a jeho incident na Velké ceně USA v roce 2023.

Aby týmy minimalizovaly opotřebení kluzné desky, začaly do ní zavádět titanové bloky. Tímto způsobem nahrazují materiál desky v místech, kde dochází k největšímu opotřebení.

Před zpřísněním pravidel používaly některé týmy v této oblasti dodatečný materiál. Ten obětovaly, aby ochránily existující části a vytvořily jakýsi „nárazník“ kolem měřicích bodů, které FIA používá k provádění kontrol legality. Tímto způsobem minimalizovaly riziko, že opotřebení ovlivní měření a vedlo by k nelegálnímu stavu vozu.

Frustrace Red Bullu a změna pravidel

Téměř polovina startovního pole používala již zmíněný dodatečný materiál. Vasseur, Wolff a Oakes potvrdili, že jejich týmy patřily mezi ty, které tuto praxi používaly.

Vasseur při diskusi o tomto problému naznačil, že Ferrari provedlo změnu, aby se mohlo plně soustředit na boj o titul Poháru konstruktérů. Tři kola před koncem šampionátu ztrácí Ferrari 36 bodů na McLaren.

„Ano, museli jsme udělat změnu, ale měli jsme potvrzení, že prkno je legální. Myslím, že jsme se rozhodli správně, protože chci soustředit na šampionát, ne na podobné diskuse,“ řekl Vasseur médiím.

Toto Wolff z Mercedesu k tomu dodal: „Museli jsme změnit i způsob, jak přistupujeme k úpravě podlahy.“

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

K formuli 1 jsem se dostal v roce 2005, kdy mě rodiče nemohli odtrhnout od obrazovky. Fascinuje mě technologie v motorsportu. Působil jsem i jako traťový maršál.

Další články autora →