Proběhl první test pevných restartů

Proběhl první test pevných restartů

Zatímco první předsezónní testy nebyly nijak akční, zejména kvůli podmínkám, které nad katalánským okruhem panovaly, druhé testy, které začaly včera, nabízí mnoho příležitostí jak pro týmy, tak pro FIA.

Teplota vzduchu a tratě se vyšplhala na přijatelné hodnoty, a nejen týmy se chopily svých příležitostí. FIA na konci úterního testovacího dne zorganizovala první test pevného restartu.

Pevný start (tzv. start z nulové rychlosti) je v F1 již od samého začátku, čímž se liší například od americké formulové série IndyCar, která využívá systém letmých startů – jezdci se blíží ke startovní čáře daným tempem a rychlostí a po daném signálu (vlajka nebo startovní světla) šlápnou na plný plyn a uhání k první zatáčce.

Zatímco starty jsou pevné, restarty po zajetí safety caru zpět do boxu nikoliv. Právě změna systému restartů je otázkou, která je již několikátým rokem na stole šéfů Formule 1 a FIA. Zdá se, že teprve letos může dojít k jejímu prvnímu nasazení.

Po skončení prvního dne druhých předsezónních testů byl aplikován první test pevného restartu. Fungovat by měl stejně jako při seřazování na startovní rošt před začátkem samotné Grand Prix. Jezdci dostanou informaci o tom, že safety car zajede na konci daného kola. Stejně jako dosud jezdci zpomalí a vytvoří si rozestup mezi nimi a safety carem. Ten zajede do boxů a místo plánovaného letmého startu, který určuje lídr závodu, budou jezdci pokračovat a rovnat se do svých startovních slotů, které budou dány průběžným pořadím v závodě.

Pevný restart by ovšem neměl nahradit letmý restart ve všech případech. Jezdci po informaci o zajetí safety caru dostanou zprávu, zda se bude jednat o STANDING START („SS“ – pevný start) nebo ROLLING START („RS“ – letmý start).

Prvního testu se zúčastnili Lewis Hamilton, Kevin Magnussen, Sebastian Vettel, Max Verstappen a Lance Stroll.

Jedním z důležitých faktorů je také opotřebení pneumatik. Před pevným startem potřebujete pneumatiky, které jsou v správně zahřáté a nejsou více opotřebované. Právě na tento faktor si stěžoval Kevin Magnussen.

„Povrch musí být dobře zahřátý,“ říká Dán. „Pokus, který jsme na konci absolvovali, byl nemožný.“

„Nemohli bychom ho aplikovat v závodě. Nedokázal jsem pneumatiky dostat do provozních podmínek – sotva jsem se z místa rozjel.“

Právě pneumatiky a jejich odlišné stáří, které díky různorodým strategiím může během závodu nastat, je hlavní problém celé otázky pevných restartů. Zatímco fanoušci by podobný model s radostí přivítali, týmy si nejsou jisté, zda by se jednalo o dobrý nápad. Kvůli špatně zahřátým pneumatikám by tak mohl například Lewis Hamilton ztratit vedení závodu a propadnout se do hloubi pole.

Sdílejte na:
Zavřít