Přinese příští sezóna změny v podobě a formátu sprintu?

Přinese příští sezóna změny v podobě a formátu sprintu?

Ve formuli 1 momentálně probíhá diskuze s týmy ohledně potenciálních změn podoby sprintu pro následující rok. Mezi novinkami by mohlo být prohození kvalifikace a sprintového rozstřelu. Ohledně budoucích změn se vyjádřily týmy Mercedes, Aston Martin; a Ferrari.

Koncept sprintu byl ve formuli 1 představen v roce 2021, ale s každou sezónou byl vylepšen a zdokonalen, aby bylo sledování sportu ještě lepší a zajímavější. Z tohoto důvodu byl zaveden například i sprintový rozstřel. Před jeho existencí byl totiž kritizován formát sprintu, který jezdce odrazoval od riskování. Další výhodou rozstřelu je to, že nijak neovlivňuje nedělní závod. 

Názory na sprint se mezi jezdci stále velmi liší. Nepomohl tomu ani víkend Velké ceny USA, kdy byly dva monoposty diskvalifikovány z důvodu nesplnění předpisů upravující opotřebení prken. Týmy Ferrari a Mercedes, kterých se diskvalifikace týkala, potvrdily, že k vyloučení přispěl nedostatek času v tréninku, který trval pouze hodinu kvůli plánovanému sprintu.

Díky diskuzím s jednotlivými týmy formule 1 uvažuje o přesunu sprintového rozstřelu na pátek, což by dalo prostor pro kvalifikaci v sobotu. Toto by poskytlo uvolnění pravidel parc fermé, které momentálně omezují týmy již po skončení páteční kvalifikace, po skončení sobotního sprintu, což by jezdcům a týmům dalo větší flexibilitu pro úpravy nastavení vozů před kvalifikací na samotnou velkou cenu.

Mluvili jsme se Stefanem Dominicalim (výkonný ředitel F1 – pozn. red.), a samozřejmě je to jeho rozhodnutí, ale dá se to tak jednodušeji korelovat. Sprintový rozstřel by byl v pátek a druhá kvalifikace by pak byla v sobotu ve dvě hodiny, jak je zvykem. To by bylo přehlednější, a nedělalo by to tolik zmatku.” uvedl Toto Wolff, šéf Mercedesu pro Sky Sports F1 v pátek v Sao Paulu. 

Výkonný ředitel Aston Martin Tom McCullough potvrdil, že debaty probíhají a přidal svůj pohled ohledně změny podoby sprintu, která by byla pro fanoušky méně komplikovaná. „Měli jsme tento týden zasedání komise, kde proběhla diskuze ohledně zlepšení formátu sprintu. Sprint byl zaveden kvůli fanouškům. Z technického hlediska je to komplikované a stresující, vůz vstupuje do parc fermé po jednom tréninku a to je složité. Ale z komerčního a fanouškovského pohledu jsou tam prvky, které jsou vzrušující.”

Koncept už byl vylepšen, ale myslím, že bude potřeba ho upravit ještě trochu. I můj otec, který formuli 1 dost rozumí a sleduje ji, se mě občas ptá, jestli probíhá kvalifikace kvůli sprintu už v pátek. A pokud někdo, kdo se v tom natolik orientuje, pokládá otázky, fanoušci budou dost zmatení. Naše práce je formát zjednodušit, udělat ho pochopitelnější a uchovat vzrušení dvou závodů,” dodal McCullough.

Sportovní ředitel Ferrari Diego Ioverno prozradil, že jsou zvažovány i jiné možnosti změn ve formátu sprintu. Diego Ioverno však upozornil, že pokud bude zmíněný návrh schválen, musí F1 poskytnout týmům dostatek času mezi sprintem a kvalifikací, aby mohly reagovat na možné problémy. „Pokud přesunete sprint na sobotní ráno, musíte se ujistit, že mezi ním a kvalifikací vznikne dostatečná časová mezera, aby mohly týmy vyřešit potenciální problémy. Diskutuje se také o jiných možnostech. Stále nemáme konečný návrh, ale naším cílem je, až FIA a F1 rozhodne ohledně formátu, aby týmy spolupracovaly pro podívanou diváků i pro nás, protože je to dost složité.”

Sdílejte na:
Zavřít