Po letní přestávce kolotoč formule 1 netradičně zavítá do domoviny lídra šampionátu Maxe Verstappena, který bude cílit na hattrick.
Nizozemsko figurovalo již v kalendáři formule 1 v roce 1952, tehdejším vítězem se stal Ital Alberto Acari. V roce 1954 se závod kvůli nedostatku financí nekonal, avšak o rok později jej opanoval Juan Manuel Fangio. Jenže pořadatelé stále nebyli schopni zaplatit požadovanou částku kvůli Suezské krizi, proto se zde další dva roky nezávodilo. V roce 1960 došlo k tragické nehodě s fatálními následky, když Dan Gurney havaroval a byl při tom zabit jeden divák.
Ročník 1972 byl opět bez Zandvoortu. Jezdci odmítli na tamní trati závodit, protože zázemí a stav dráhy byly v katastrofálním stavu. Poté prošel okruh velkou rekonstrukcí a formule se tam na dalších 14 let vrátily. V roce 1985 vypršela společnosti CENAV smlouva, což byla konečná i pro velkou cenu.
Motory se v Nizozemsku znovu měly rozburácet po 35 letech už v roce 2020, avšak kvůli pandemii se musel comeback uskutečnit až minulý rok. K návratu došlo především díky domácímu hrdinovi Maxi Verstappenovi, jenž velkou cenu opanoval s téměř půl minutovým náskokem na druhého Lewise Hamiltona.
Nejlépe se zde dařilo Jimu Clarkovi, který triumfoval čtyřikrát, a z toho tři výhry byly tzv. ‚back-to-back‘ (1963-1965). Tři zářezy má Jakcie Stewart a Niki Lauda. Mezi týmy je nejúspěšnější Ferrari s osmi výhrami, o dvě vítězství méně má Lotus.
Co na jezdce čeká?
Zandvoort má jeden unikát, a sice, že zatáčky 3 a 14 jsou klopené, které jsou extrémně náročné na pneumatiky, jelikož se projíždí na plný plyn. Dokonce naklonění o 19 stupňů překonává klopení zatáček slavného okruhu v Indianapolis. Jezdci se musí vypořádat s 4,259 km dlouhou tratí, která čítá 14 zatáček. DRS pak bude možné využít na rovince mezi zatáčkami 10 a 11 a aktivovat za 13. zatáčkou.
Zdroj: © Pirelli
Jelikož se okruh nachází v oblasti písečných dun, tak budou mít pneumatiky nižší přilnavost. Se stejným jevem se lze setkat také v Bahrajnu. Pirelli nominovalo sady C1-C3, přičemž se předpokládá, že budou spíše využívané měkčí specifikace gum.
Zdroj: © Pirelli
Maxův hattrick
Verstappen má v šampionátu jezdců pohodlný náskok. Domů přijíždí s cílem získat hattrick. V posledních dvou letech na tamní trati dominoval, když zvítězil stylem start-cíl. Rovněž má možnost vyrovnat rekord Sebastiana Vettela v počtu triumfů v řadě. Němec dokázal vyhrát ve druhé polovině sezony 2013 všechny závody. Další rekord, který může pokořit, je počet pole position. Nejvíce krát startoval z prvního místa v Zandvoortu Arnoux, a to třikrát.
Ovšem mnohem zajímavější je to za Red Bullem. O stupně vítězů totiž bojují hned tři týmy – Mercedes, Ferrari a Aston Martin, přičemž posledního jmenovaného může vyměnit McLaren, který udělal značný krok vpřed, zatímco forma zelených vozů rapidně upadá. Přesto Fernando Alonso dokáže AMR23 vždycky dovézt na solidním umístění.
Alpine zažil po Velké ceně Belgie zemětřesení, když byl odvolán šéf týmu Otmar Szafnauer a sportovní ředitel Alan Permane. Szafnauera na jeho postu nahradil Bruno Famin. A to i navzdory tomu, že se zdálo, že se blýská na lepší časy poté, co Pierre Gasly ve sprintu dojel na třetím místě a Esteban Ocon v neděli bodoval. Je tedy otázkou, zda to byla jen „jednorázovka“, nebo se Francouzi zvedají.
Nadále bude také pod drobnohledem navrátilec Daniel Ricciardo, kterému se podnik ve Spa-Francorchamps příliš nepodařil. Musí se však zohlednit to, že naskočil do rozjeté sezony a i zkušení závodníci potřebují pár závodů na sžití s vozem.
Zobrazit příspěvek na Instagramu