Pohlednice z historie: 1952 Neporazitelné Ferrari

Pohlednice z historie: 1952 Neporazitelné Ferrari

Protože v roce 1951 odešla Alfa Romeo a byl problém zaplnit startovní rošt v sezóně 1952, rozhodla se FIA, že se Mistrovství světa pojede podle technických regulí Formule 2. Mělo se zamezit jasné dominaci Ferrari a zároveň přilákat další týmy.

Jenže záměr FIA se tak úplně nezdařil a Ferrari nastoupilo do sezóny jako jasný favorit a konkurovat mu mohli pouze jezdci týmu Maserati. Od roku 1954 měla totiž vejít v platnost nová sportovní a technická pravidla a tak se nikomu moc nechtělo dávat peníze na vývoj vozu pro formuli, která brzo skončí. Přesto do sezóny nastoupily kromě zmíněných konstruktérů Ferrari a Maserati ještě například Gordini, HWM, Cooper, Connaught, Alta, ERA a další. Kromě dvou velikánů byl jednoznačně nejúspěšnější Cooper – Bristol, jejich vozy sice neměly dostatečný výkon, ale zato byly skvěle ovladatelné. Objevem roku se stal jezdec Cooperu Mike Hawthorn.

V roce 1952 bylo bodováno 5 nejrychlejších jezdců systémem 8, 6, 4, 3, 2 a 1 bod získal jezdec s nejrychlejším kolem v závodě. Do šampionátu se započítaly pouze 4 nejlepší výsledky ze všech 8 závodů.

 Kalendář sezóny 1952

Datum Název   Okruh
18.5.1952 Velká cena Švýcarska 1952 Bremgarten
30.5.1952 Velká cena Indianapolis 500 1952 Indianapolis
22.6.1952 Velká cena Belgie 1952 Spa-Francorchamps
6.7.1952 Velká cena Francie 1952 Rouen
19.7.1952 Velká cena Velké Británie 1952 Silverstone
3.8.1952 Velká cena Německa 1952 Nürburgring
17.8.1952 Velká cena Nizozemska 1952 Zandvoort
7.9.1952 Velká cena Itálie 1952 Monza

 

První Velká cena sezóny se jela 18. května ve Švýcarsku na okruhu Bremgarten. Na startu chyběl Alberto Ascari, který plnil závazky vůči Ferrari a odjel za moře na závod 500 mil Indianapolis. Ferrari začalo vyrábět cestovní vozy a chtělo se tak představit na americké půdě veřejnosti. Juan Manuel Fangio po skončení Alfy Romeo zůstal bez angažmá. Zatímco vyjednával pro koho by mohl závodit ve Formuli 1, jezdil v sezóně 1952 nemistrovské závody s vozem BRM. Při jednom ze závodů v Monze, 8. června startoval ze zadních řad, navíc byl unavený z dlouhého cestování. V Závodě ztratil kontrolu nad vozem, vyletěl z tratě a narazil do travnatého kopce. To ho katapultovalo z vozu a utrpěl vážná zranění. Byl odvezen do nemocnice, kde se zjistilo, že má zlomený krční obratel. To Fangia vyřadilo do konce sezóny ze závodění.
Velkou cenu Švýcarska vyhrál Piero Taruffi s Ferrari, druhý skončil Rudi Fischer také s Ferrari, ale ze švýcarského týmu Ecuire Espadon. Třetí skončil Jean Behra s vozem Gordini. Na třetím místě dlouho jezdil Stirling Moss s vozem HWM, ale jeho tým ho ze závodu stáhnul poté, co měli jeho dva kolegové vážné problémy s vozy.

Další závod se jel v Americe. 500 mil Indianapolis, kde se kromě amerických závodníků na start postavil již zmiňovaný Alberto Ascari. Kvalifikoval se na 19. místě z 33 a závod nedojel kvůli poruše řízení. Vyhrál Troy Ruttman s vozem Kuzma Indy Roadster.

 

 

 

 

Ve Spa-Francorchamps, při Velké ceně Belgie, už Ascari nechyběl. Vybojoval Pole Position a závod suveréně vyhrál před svým týmovým kolegou Giuseppe Farinou. Třetí skončil Robert Manzon s vozem Gordini. Pozornost diváků si získal Mike Hawthorn s vozem Cooper, který jel dlouho na třetím místě, zdržel se ale při tankování v boxech a nakonec skončil 4. Pro Brity to bylo prozatím nejlepší umístění v historii a zároveň naděje, že z Cooperovy malé dílny by v budoucnu mohl vyjet vůz, který by dokázal velké věci.

Velká cena Francie se jela na okruhu Rouen Les Essarts a ovládli jí jezdci Ferrari. První tři místa obsadili Alberto Ascari, Giuseppe Farina a Piero Tarrufi. Čtvrtý skončil Robert Manzon s vozem Gordini.

 

 

 

 

Do druhé půli šampionátu jezdci vstoupili ve Velké Británii na okruhu Silverstone. Pole Position zde vybojoval Giuseppe Farina s Ferrari, ale v závodě měl problémy a skončil až na 6. místě se ztrátou 3 kol. Závod nevyhrál nikdo jiný, než Alberto Ascari s Ferrari a druhý skončil jeho týmový kolega Piero Tarrufi. Třetí dojel miláček domácích fanoušků, Mike Hawthorn s Cooperem.

Potom se jezdci přesunuli na okruh Nürburgring na Velkou cenu Německa. Závod se stal snadnou kořistí jezdců s vozy Ferrari. Obsadili první čtyři místa, vyhrál Ascari, druhý Farina, třetí Fischer a čtvrtý Taruffi. Ascari však musel tvrdě bojovat o vítězství. Z jeho Ferrari uniknul olej a musel tak do boxů na doplnění, tím se zdržel. Když vyjel zpátky, tak byl na druhém místě za Farinou, kterého musel předjet, což se mu podařilo.

 

 

 

 

Poprvé se v mistrovství světa Formule 1 objevila Velká cena Nizozemska na okruhu Zandvoort. Dominovali opět jezdci Ferrari. Zvítězil Ascari, před Farinou a Villoresim. Svým výkonem opět nadchl Mike Hawthorn s Cooperem, který skončil na 4. místě.

Před finálovou Velkou cenou Itálie měl jistý titul Alberto Ascari s Ferrari, ale přesto se před domácím publikem chtěl ukázat. Růžky vystrčili jezdci Maserati, když se Gonzáles dostal do vedení v závodě a Trintignant bojoval s Ascarim o druhé místo. Gonzáles musel ve 32 kole zajet dotankovat a když vyjel zpět na trať, Ascari byl před ním na prvním místě a Trintignant byl až pátý. Do cíle dojel první Alberto Ascari s Ferrari, druhý dojel Gonzáles s Maserati a třetí Villoresi s Ferrari.

 

 

 

 

Alberto Ascari vyhrál svůj první titul Mistra světa. Startoval v 6 Velkých cenách, když nepočítáme 500 mil Indianapolis, a všechny vyhrál. Jezdci s vozy Ferrari dokonale ovládli celou sezónu.

 

 Celkové pořadí šampionátu 1952

P #   Jezdec   Tým Body
1 12 Alberto Ascari Ferrari 53.5
2 28 Giuseppe Farina Ferrari 27
3 30 Piero Taruffi Ferrari 22
4 8 Mike Hawthorn Cooper 10
5 42 Rudi Fischer Ferrari 10
6 8 Robert Manzon Gordini 9
7 6 Luigi Villoresi Ferrari 8
8 98 Troy Ruttman Kuzma 8
9 26 Jose Froilan González Maserati 6.5
10 59 Jim Rathmann Kurtis Kraft 6
11 6 Jean Behra Gordini 6
12 18 Sam Hanks Kurtis Kraft 4
13 22 Ken Wharton Frazer-Nash 3
14 1 Duane Carter Lesovsky 3
15 6 Dennis Poore Connaught 3
16 33 Art Cross Kurtis Kraft 2
17 105 Felice Bonetto Maserati 2
18 5 Eric Thompson Connaught 2
19 28 Paul Frere HWM 2
20 44 Maurice Trintignant Gordini 2
21 26 Alan Brown Cooper 2
22 26 Bill Vukovich Kurtis Kraft 1
23 2 Bill Aston Aston 0
24 67 Gene Hartley Kurtis Kraft 0
25 16 George Abecassis HWM 0
26 128 Hans Klenk Veritas 0
27 12 Louis Rosier Ferrari 0
28 126 Adolf Brudes Veritas 0
29 136 Rudolf Krause BMW 0
30 18 Johnny Claes Gordini 0
31 54 George Connor Kurtis Kraft 0
32 42 Tony Gaze HWM 0
33 4 Jack McGrath Kurtis Kraft 0
34 28 Philippe Etancelin Maserati 0
35 7 Bill Schindler Stevens 0
36 20 Jan Flinterman Maserati 0
37 26 Peter Whitehead Alta 0
38 38 Toulo de Graffenried Maserati 0
39 34 Elie Bayol OSCA 0
40 4 Ken Downing Connaught 0
41 8 Manny Ayulo Lesovsky 0
42 10 Prince Bira Gordini 0
43 34 Gino Bianco Maserati 0
44 34 Rodger Ward Kurtis Kraft 0
45 46 Stirling Moss HWM 0
46 7 David Murray Cooper 0
47 73 Bob Sweikert Kurtis Kraft 0
48 121 Fritz Riess Veritas 0
49 93 Bob Scott Kurtis Kraft 0
50 2 Hans von Stuck AFM 0
51 135 Ernst Klodwig BMW 0
52 55 Bobby Ball Stevens 0
53 50 Max de Terra Gordini 0
54 110 Marcel Balsa BMW 0
55 77 Jimmy Bryan Kurtis Kraft 0
56 118 Rudolf Schoeller Ferrari 0
57 30 Roger Laurent HWM 0
58 22 Cliff Griffith Kurtis Kraft 0
59 122 Theo Helfrich Veritas 0
60 40 Robin Montgomerie-Charrington Aston 0
61 29 Jim Rigsby Watson 0
62 16 Chico Landi Maserati 0
63 24 Yves Giraud Cabantous HWM 0
64 65 George Fonder Sherman 0
65 40 Piero Carini Ferrari 0
66 16 Chuck Stevenson Kurtis Kraft 0
67 44 Peter Hirt Ferrari 0
68 58 Alberto Crespo Maserati 0
69 8 Reg Parnell Cooper 0
70 1 Graham Whitehead Alta 0
71 31 Johnny McDowell Kurtis Kraft 0
72 32 André Simon Ferrari 0
73 23 Tony Crook Frazer-Nash 0
74 27 Tony Bettenhausen Deidt 0
75 20 Lance Macklin HWM 0
76 35 Eitel Cantoni Maserati 0
77 28 Fred Agabashian Kurtis Kraft 0
78 18 Peter Collins HWM 0
79 124 Helmut Niedermayr AFM 0
80 21 Chet Miller Kurtis Kraft 0
81 4 Toni Ulmen Veritas 0
82 123 Willi Heeks AFM 0
83 9 Andy Linden Kurtis Kraft 0
84 130 Bernd Nacke BMW 0
85 34 Charles de Tornaco Ferrari 0
86 37 Jimmy Reece Kurtis Kraft 0
87 127 Paul Pietsch Veritas 0
88 44 Robert O’Brien Gordini 0
89 5 Johnnie Parsons Kurtis Kraft 0
90 129 Josef Peters Veritas 0
91 14 Joe James Kurtis Kraft 0
92 30 Dries van der Lof HWM 0
93 38 Franco Comotti Ferrari 0
94 81 Eddie Johnson Trevis 0
95 24 Franco Rol Maserati 0
96 14 Roy Salvadori Ferrari 0
97 2 Henry Banks Lesovsky 0
98 24 Eric Brandon Cooper 0
99 44 Piero Dusio Cisitalia 0
100 3 Kenneth McAlpine Connaught 0
101 48 Spider Webb Bromme 0
102 40 Harry Schell Maserati 0
103 30 Duncan Hamilton HWM 0
104 36 Duke Nalon Kurtis Kraft 0

 

 Shrnutí sezóny 1952 – 1. část

 

Shrnutí sezóny 1952 – 2. část

 

Předchozí díly tohoto serálu naleznete ZDE.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Založil jsem web SvětFormule.cz v roce 1999, v té době pod jiným jménem. Formuli 1 sleduji a miluji už od druhé poloviny 70. let.

Další články autora →