Adrian Newey opustil po osmnácti letech Red Bull a od letošního roku bude součástí Aston Martinu. Legendární konstruktér odchodu nelituje a domnívá se, že inženýři podcenili problémy vozu RB20.
Adrian Newey, který nastoupí jako nový technický ředitel Aston Martinu, strávil osmnáct let s rudými býky a společně získali 8 jezdeckých titulů a 6 mistrovských titulů. Newey byl ale připraven na změnu a v květnu loňského roku se rozhodl oznámit, že s Red Bullem ukončuje spolupráci.
Britský konstruktér se nerad zapojoval do mocenských bojů, které probíhají ve vyšších sférách Red Bullu, a byl také nespokojen s výroky Christiana Hornera, které šéf týmu sdělil serveru Motorsport.com na konci roku 2023: „Technický tým pod Neweyem vedený Pierrem Wachém odvádí skvělou práci, a to tak, že není závislý na Adrianovi.“
V rozhovoru pro Auto Motor und Sport Adrian Newey prozradil, že i on sám si nad rozhodnutím lámal hlavu.
„Myslím, že kdybyste mi před dvanácti měsíci řekli, jestli opustím Red Bull a teď nakonec začnu znovu, řekl bych: ‚Ne, jsi blázen‘,“ poznamenal Newey. „Ale z různých důvodů jsem cítil, že bych nebyl sám sobě věrný, kdybych zůstal v Red Bullu. „Takže první těžké rozhodnutí bylo právě toto: Zůstat, nebo nezůstat v Red Bullu? A tak jsem samozřejmě dospěl k závěru, že pokud budu upřímný sám k sobě, tak nemohu.“
Brit přiznal, že kvůli penězům svou práci nedělá, jelikož by mohl odejít do důchodu, kdyby chtěl, ale jeho práce ho dělá šťastným.
„Skutečnost je nakonec taková, že jsem zhruba od svých deseti let toužil být konstruktérem v automobilových závodech a měl jsem to štěstí, že se mi to podařilo. A samozřejmě se občas vyskytl den, kdy jsem si to neužil, ale celkově jsem si užil téměř každý den svého pracovního života. A tak mám neuvěřitelné štěstí, že jsem mohl tuto pozici zastávat.“
„Opravdu jsem došel k závěru, že vlastně chci pokračovat v práci, že bych se nudil, kdybych nic nedělal. A tak když už jsem měl pracovat, proč bych nemohl pokračovat v tom, co jsem vždycky chtěl dělat a co mě bavilo.“
Neweyho odchod z Red Bullu, který byl oficiálně oznámen 1. května, souvisel s prudkým poklesem výkonnosti týmu. Sergio Pérez si v následujícím závodě v Miami připsal své poslední umístění v první pětce v tomto roce, zatímco Max Verstappen na cestě za čtvrtým titulem mistra světa v řadě vyhrál „jen“ pět z následujících 19 velkých cen.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché na konci sezóny prozradil serveru Motorsport.com, s jakým hlavním problémem se tým potýkal. Data z CFD a simulátoru neodpovídala tomu, co se dělo na trati. V důsledku toho nebyla vylepšení vozu tak účinná, jak se očekávalo, a zejména vyvolala určité problémy s vyvážením, které se nakonec ještě prohloubily.
„Již v posledních fázích roku 2023 začalo být obtížnější vůz řídit,“ vysvětlil Newey. „To samozřejmě Maxovi vyhovovalo – dokázal si s tím poradit, chcete-li. Nevyhovovalo mu to, ale zvládl to. Checo to nedokázal.“
„Takže jsme také začali přes sezónu 2023 vidět větší rozdíl ve výkonu mezi týmovými kolegy. To se přeneslo i do první části roku 2024, ale auto bylo stále dostatečně rychlé na to, aby se s tím dokázalo vyrovnat. Je to něco, co mě začalo znepokojovat, ale zdálo se, že mnoho dalších lidí v organizaci to příliš netrápí.“
„A podle toho, co vidím zvenčí, ale nevím… Kluci v Red Bullu, to není kritika, ale myslím, že prostě – možná kvůli nedostatku zkušeností – jeli pořád stejným směrem. A ten problém byl čím dál palčivější, až se i Maxovi začalo špatně jezdit.“
Neweyho analýzu, že Red Bull „jel stále stejným směrem“, potvrzuje Waché, který na konci sezóny přiznal: „Myslím, že jsme si toho všimli, ale pak už bylo auto rychlé a nechtěli jsme ho masivně upravovat. Když jsme se vrátili do Evropy a McLaren nás více vyzval, pak začalo být stále více zřejmé, že je to pro nás jeden z největších problémů, jak zrychlit.“
Newey se k Aston Martinu oficiálně připojí 1. března. Už nyní ví, že budou panovat určité rozdíly mezi novým projektem a Red Bullem, do kterého nastoupil v roce 2006.
„Red Bull byl velmi odlišný v tom, že to byl popel Jaguaru, týmu, který toho nikdy moc nedokázal. A tak nešlo jen o designovou stránku, ale také o rozvoj infrastruktury, komunikace, metodiky, týmového ducha. U Astonu to samozřejmě ještě nevím, protože jsem ještě nezačal, ale tuším, že by to mohlo být trochu víc na straně Red Bullu.“