Masi: Není potřeba měnit pravidla restartu za safety carem

Masi: Není potřeba měnit pravidla restartu za safety carem

Ředitel závodů F1 Michael Masi říká, že není potřeba měnit pravidla pro restart závodů za safety carem, uvedl tak krátce po incidentu z Velké ceny Toskánska – a odmítl jakoukoliv kritiku z řad jezdců.

Již po pár kolech musela být Velká cena Toskánska přerušena červenou vlajkou poté, co monoposty Kevina Magnussena, Carlose Sainze, Antonia Giovinazziho a Nicholase Latifiho utrpěly velké množství poškození po střetu na startovní rovince. Po závodě FIA rozdala dvanácti řidičům varování.

FIA vysvětlila, že příčinou incidentu bylo „nekonstantní používání plynu a brzdy v cílové zatáčce a následující rovince“, čemuž se prý podle komisařů dalo zabránit, kdyby někteří jezdci ve středu pole jeli ukázněněji a netlačili se tak moc na jezdce před nimi.

Mnoho fanoušků vinilo z incidentu Valtteriho Bottase, jenž prý jel velice bezohledně. FIA ihned zprostila Valtteriho Bottase jakkékoliv viny, „jakožto lídr závodu může na plyn šlápnout kdykoliv se mu zachce a tím určovat tempo.“ Bez varování vyvázli Lewis Hamilton a Charles Leclerc, kteří byli těsně za Bottasem a dodržovali správné rozestupy. Také Romain Grosjean, Sebastian Vettel a Kimi Raikkonen neobdrželi žádné napomenutí, jelikož byli na úplném konci skupiny.

Samotná stáj Mercedes důkladně sledovala předešlé závody F2 a F3 na okruhu v Mugellu. Došla k závěru, že jediná možnost, jak si lídr závodu může bránit svou pozici při restartu závodu za safety carem, je, že nedovolí rozrážení vzduchu dalším monopostům za sebou. Své jezdce na tuto možnost v závodě patřičně připravila.

Ještě před ustanovením verdiktu dal Masi jasně najevo, že jezdci by zkrátka měli znát pravidla. Řekl také, že součástí pátečního briefingu s jezdci bylo připomenutí dvou hlavních bodů.

„Jeden z nich byl, aby jezdci nepředjížděli safety car před čárou, kde safety car zajíždí do boxů. Druhým z nich bylo, že kontrolní čára, kde se již formulové monoposty mohou předjíždět, je situovaná až těsně u výjezdu z boxů, což je vcelku atypické.“

„Viděli jsme podobnou situaci ve Velké ceně Ázerbájdžánu v Baku, kde je také obdobně dlouhá rovinka před touto čárou, kde smí auta předjíždět. I tam si smí lídr závodu diktovat tempo, schválně jet pomaleji, aby tím zabránil autům za ním jakkékoliv pomoci s rozrážením vzduchu.“

Na otázku o možných změnách v pravidlech v podobných situacích řekl: „Nemyslím si, že je zapotřebí měnit pravidla pro restart závodu za safety car.“

Masi také odmítl jakékoliv spekulace ze stran jezdců, mezi kterými byl mimo jiné šestinásobný mistr světa Lewis Hamilton, o tom, že světla indikující safety car zhasla příliš pozdě a příliš blízko cíle.

„Jednoduše řečeno můžou kritizovat, jak chtějí, ale zas takový rozdíl oproti jiným okruhům to tedy nebyl.“

 „Jak jsme mohli vidět dřív téhož dne v závodu F3, kde mezi sebou závodí junioři, také tam se jezdci museli potýkat s podobným problémem, jako nastal v závodě F1 a poradili si s ním bez obtíží a bez jakéhokoliv incidentu.“

Sdílejte na:
Zavřít