
Red Bull opět rozvířil vody ve formuli 1. Stala se totiž výměna mezi Liamem Lawsonem a Júkim Cunodou. Poradce Red Bull Racing Helmut Marko vysvětluje největší příběh dosavadní sezóny.
Není to poprvé, co Red Bull Racing sáhl k výměně svých jezdců. Letos se to však stalo již po dvou velkých cenách a nováček Liam Lawson se stěhuje do Racing Bulls.
„Zaprvé bych rád ujasnil, že Liam není degradován, jen přechází do týmu Racing Bulls, který má velmi konkurenceschopný monopost, mnohem lépe ovladatelný než RB21. Ke změně došlo po startu, který byl, řekl bych, dost nešťastný. Třetí trénink v Austrálii ani neabsolvoval, a tím problémy začaly. To samozřejmě ovlivnilo Liamovo sebevědomí. Bohužel věci pokračovaly i v Číně, kde se jel také sprintový závod,“ popsal Helmut Marko. „Zároveň musíme říct, že s vozem RB21 je obtížné jezdit. Není to nejrychlejší vůz a rozdíl ve výkonnosti mezi ním a Maxem se stále zvětšoval.“
Kdybychom se bavili o situacích v minulých letech, kdy Red Bull sáhl k výměně, stalo se tak například v roce 2019, kdy to schytal Pierre Gasly, o rok později zase Alex Albon. „Gasly se později vrátil do silné formy a nyní je velmi úspěšným jezdcem. Totéž platí pro Alexe Albona z Williamsu. Všichni měli vedle Maxe stejný osud, ale odrazili se a znovu našli formu v méně konkurenčním prostředí.“
Liam Lawson odjel první dvě velké ceny v monopostu RB21 na okruzích, kde předtím nezávodil. Nyní měla přijít Suzuka, kterou velmi dobře zná ze závodění v Super Formuli, ale tu absolvuje už jako jezdec Racing Bulls.
„Z naší strany to bylo jednomyslné rozhodnutí. Na začátku závodu jsme zkoušeli jiné nastavení. Lawson byl prostě na laně, jako boxer. A když je boxer na provazech, vyvedete ho z ringu. Ale v jeho případě máme záchrannou síť naší jedinečné příležitosti s druhým týmem, takže ho ve formuli 1 ponecháme,“ popsal Marko.
Helmut Marko zároveň objasnil, proč změna přišla takhle brzy: „Júki je teď ve své páté sezoně opravdu silný. Jako celková osobnost je fyzicky mnohem silnější, působí velmi sebevědomě a předvedl dva vynikající závody. A proč nepočkat déle? No, chceme s Maxem vyhrát pátý titul mistra světa. Auto je záludné a není nejrychlejší. Takže je opravdu důležité, abychom měli druhého jezdce, který nás může strategicky podporovat během závodů a přispívat k vývoji vozu.“
Max Verstappen vyjádřil Liamu Lawsonovi podporu, jak na ni reagovali v Red Bullu? „Ano, Max argumentoval tím, že vůz je velmi obtížně ovladatelný, a že kdyby byl vůz lepší, zlepšil by se i Lawsonův výkon. Samozřejmě pracujeme na dalším vývoji, ale v tuto chvíli je těžké předvídat, jak rychle to přijde. Ale vysvětlili jsme mu, že pro vítězství v šampionátu musíme udělat všechno pro to, abychom měli dva vozy v první desítce,“ sdělil poradce týmu Red Bull.
„U Lawsona bylo překvapivé, jak nezvládl tlak. Ale jak jsem řekl, byly tam nešťastné okolnosti. Už během předsezónních testů v Bahrajnu měl technické problémy, které omezovaly jeho kilometrový nájezd. Ten třetí trénink v Austrálii byl velmi důležitý. A k tomu ještě další sprintový víkend. Přesto musíte podávat výkony. A zatímco Lawson byl na sestupné dráze, Júki jede už pátým rokem a působí celkově velmi dobrým dojmem. A my věříme, že to zvládne,“ popsal Marko.
„Děláme všechno pro to, abychom tento šampionát vyhráli. Celý tým za tím stojí. Proběhla schůzka s Maxovými inženýry, která byla velmi pozitivní. A předpokládáme, že vůz bude konkurenceschopný během několika příštích závodů – doufejme, že spíše dříve než později,“ přiznal Marko.
„Júki celou dobu tiše očekával, že k tomu dojde. Jediné překvapení bylo, že to přišlo tak rychle. Nemusí se bát, že bychom jej nahradili, odjede celý zbytek sezóny. Nezapomeňte, že Liam Lawson se dvakrát kvalifikoval na 20. místě a je těžké udělat horší výsledek,“ sdělil.
Loni se šuškalo, že by mohl do Racing Bulls naskočit i Franco Colapinto, což nyní Helmut Marko popřel: „Colapinto měl velmi silný debut ve formuli 1. A samozřejmě musíte sledovat, jak se věci vyvíjejí. Nakonec se o něm vážně neuvažovalo. Měli jsme Hadjara, který byl ve formuli 2 trvale rychlejší než Colapinto, a jak se nyní ukázalo, byl správnou volbou.“
V posledních týdnech si na náročnosti řízení monopostu stěžují také jezdci McLarenu. Je za tím určitý vliv Roba Marshalla, který se z Red Bullu přesunul právě k papájovému týmu? „Myslím, že je tu zřejmá souvislost. Vzestupná trajektorie McLarenu začala okamžitě po tomto přestupu. Je jasné, že došlo k přenosu určitého know-how. Rob Marshall je velmi zkušený a schopný designér a jeho vliv se v McLarenu stal znatelným.“
Marko však věří, že upgrady pomohou vůz RB21 vylepšit: „Usilujeme o něco mnohem stabilnějšího, o vůz, který funguje na všech tratích, za všech teplot a se všemi směsmi pneumatik. Tímto směrem se ubíráme a jsem přesvědčen, že se nám to podaří. Inovace jsou nezbytné, aby Max mohl získat svůj pátý titul mistra světa. To je náš velký cíl. Celý tým na něm pracuje s plným nasazením. Max je samozřejmě nesmírně důležitou součástí našeho týmu. Momentálně je jednoznačně nejlepší a my si ho samozřejmě chceme udržet. Ale k tomu je třeba, aby vůz odpovídal standardům.“