Komentář: Red Bull se poučil ze strategií z minulosti

Komentář: Red Bull se poučil ze strategií z minulosti

Na závod na okruhu COTA se všichni piloti a i fanoušci těšili. A Amerika opět nezklamala. Od prvního kola se rozehrála šachová partie, které vyvrcholila v cíli rozdílem sekundy mezi Maxem Verstappenem a Lewisem Hamiltonem.

Lewis Hamilton splnil všechno tak, jak měl a po startu se elegantně dokázal dostat před Maxe Verstappena v první zatáčce. Dříve by to znamenalo, že o vítězi je v podstatě rozhodnuto, ale to neplatí v letošní sezóně!

Max Verstappen se dokázal držet Lewise Hamiltona a několikrát do vysílačky oznámil, že je rychlejší než on. V 11. kole proto holandský pilot míří ke svým mechanikům, obouvá bílé pneumatiky a vrací se na pátou pozici. Lewis Hamilton o kolo později nereaguje a zůstává na trati.

Až ve 14. kole se ukazuje u svých mechaniků obhájce titulu mistra světa, obuje taktéž bílé pneumatiky, ale vrací se až 6 sekund za monopostem Maxe Verstappena na druhou pozici. Brit lehce začíná stahovat náskok holandského pilota.

A tady stratégové Red Bullu začínají být na pozoru. Jak zareagovat na rychle se dotahujícího Lewise Hamiltona? Počkat, až on se pokusí o undercut nebo radši aby byli sami aktivní? Dvakrát se již ocitli ve stejné situaci, konkrétně v Maďarsku 2019 a ve Španělsku 2021. Dvakrát dokázal Mercedes díky agresivní strategii červené býky porazit, kdy rakouská stáj vyčkávala, až Stříbrné šípy udělají první krok. Red Bull všechno vsadí na agresivní strategii a radši bude proaktivní než aby tentokrát vyčkával na krok Mercedesu.

Stratégové proto povolávají svoji jedničku do boxů a na začátku 30. kola Max Verstappen obuje znova tvrdou sadu pneumatik a vrací se na třetí pozici, na Lewise Hamiltona ztrácí necelých 17 sekund. Sergio Pérez poslušně přenechá druhou pozici. Brit ve stejné kole dostane informaci od svého inženýra, že na těchto pneumatikách pojede o 6 kol více oproti původnímu plánu.

Ve 33. kole promluví Toto Wolff do rádia se slovy, že Lewis bojuje o vítězství. Ve 38. kole se obhájce titulu objeví v boxech, taky nazuje bílou sadu a vrací se na druhou pozici se ztrátou devíti sekund na Maxe Verstappena. Stíhací jízda začíná, rozdíl ve staří pneumatik je 8 kol ve prospěch Lewise Hamiltona, zbývá 18 kol do konce závodu.

První obavy u fanoušků Red Bullu začínají ve 42. kole, kdy Max Verstappen dojede devátého Júkiho Cunodu, který je o kolo zpět. Rozdíl mezi Verstappenem a Hamiltonem je 5,5 sekundy a zmenší se na 4,8 sekundy, protože Max Verstappen zůstal za japonským pilotem zaseknutý o trochu déle než chtěl, ale potom již nemá před sebou žádný provoz.

Lewis Hamilton stupňuje svoji stíhací jízdu, nicméně Max Verstappen začne pomalu odpovídat zpátky a náskok tak rychle nemizí, jak si představovali stratégové Mercedesu. Brit se do 54 kola dokáže dostat na hranici jedné sekundy a v 55 kole přijde na řadu Mick Schumacher, kterého dvojice dokázala podruhé dostihnout a byla otázka, kde Němec pustí oba piloty před sebe. To se stává po 19 zatáčce a jak později Christian Horner přizná, málem dostal infarkt, protože Lewis Hamilton se dostane pod jednu sekundu. Nicméně tady má štěstí Max Verstappen, protože získal od Micka Schumachera DRS, které mohl použít na hlavní rovince při nájezdu do posledního kola. DRS ale neměl Lewis Hamilton.

V cílí je rozdíl mezi nimi 1,333 sekundy. Agresivní strategie Red Bullu vyšla, protože se poučili z minulosti a radši byli těmi aktivními než aby vyčkávali na krok Mercedesu. Max Verstappen zvětšil svůj náskok v šampionátu jezdců na 12 bodů (kdyby dojeli v opačném pořadí, rozdíl by byl bod, ale stáhl by vedl holandský pilot).

Je to jeden z rozhodujících momentů šampionátu? Těžko říci, protože sezóna 2021 už nás několikrát překvapila, nicméně Max Verstappen ukázal v Texasu, že se jen tak nevzdá.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Jan Fridrich)
Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formuli 1 sleduje přes 20 let, od roku 2017 píše pro Svět Formule a od října 2020 působí jako šéfredaktor. Jeho nejoblíbenější jezdec je Michael Schumacher a je fanouškem Ferrari. V případě zájmu o spolupráci ho můžete kontaktovat na: jan.fridrich@svetformule.cz.

Další články autora →