Valtteri Bottas před dvěma týdny oznámil, že po pěti letech končí své působení u Stříbrných šípů. Následně o něm prohlásil Lewis Hamilton, že to byl jeho nejlepší týmový kolega a Toto Wolff dokonce prohlásil, že by si Fin zasloužil zůstat u Mercedesu. Proč teda Valtteri Bottas odchází?
Odpověď je v podstatě velmi jednoduchá v podobě George Russella, nicméně podívejme se na to podrobněji.
Než se začnu věnovat aktuálnímu dění, musím se první vrátit do roku 2016, konkrétně na VC Španělska, kde senzačně vítězí ve svém prvním závodě za Red Bull mladičký Max Verstappen. On se jako první pilot z nastupující nové generace dostane do „áčkového“ týmu.
Pro porovnání v té době jsou ostatní mladíci ještě v nižších kategoriích.
Jezdec | Série | Umístění |
Lando Norris | formule Renault 2.0 | 1. |
Charles Leclerc | GP3 série | 1. |
George Russell | evropská formule 3 | 3. |
Do formule 1 nejdříve vstupují v roce 2018 Charles Leclerc a Lando Norris – britský pilot akademie McLarenu se rovnou dostane do „áčkového“ týmu.
George Russell vstupuje do královny motorsportu o rok později a podepisuje smlouvu s Willimasem jako pilot akademie Mercedesu. Mezitím se poprvé v historii Ferrari stalo, že si vybralo pilota své akademie, konkrétně Charlese Leclerca.
Uplynou dva roky a nastane pandemie covid-19, která ovlivní i formuli 1 a díky ní se dočkal i George Russell, když nahradil pozitivního Lewise Hamiltona v Mercedesu. George Russell si vyzkoušel, jaké je to jet za „áčkový“ tým, sice jen na jeden závod, ale to mu bohatě stačí, protože předvede takový výkon, že ho Valtteri Bottas taktak porazí v kvalifikaci v souboji o pole position na VC Sachíru 2020. Nicméně Brit se zkušeně dostane do vedení už v první zatáčce závodu a kdyby si nevybral již svoje štěstí, získal by s přehledem svoje první vítězství. Valtteri Bottas sice skončí v cíli před ním, ale morálním vítězem je George Russell, protože během závodu předvedl ukázkové, ne-li až epické, předjetí finského pilota v esíčkách, pak ho ovšem zastavil defekt pneumatiky.
Druhé porovnání ostatních pilotů nastupující generace.
Jezdec | Počet vítězství | Počet pódií |
Max Verstappen | 9 | 41 |
Charles Leclerc | 2 | 11 |
Lando Norris | 0 | 1 |
Po této odbočce se vracím do současnosti, kdy George Russell konečně podepisuje smlouvu s „áčkovým“ týmem Mercedesu pro sezónu 2022.
Mercedes si již prostě nemohl dovolit nechat svého pilota nastupující generace, aby jezdil na chvostu pole, když ostatní již bojují o vítězství nebo v případě Maxe Verstappena o titul mistra světa.
Schválně, jak si vybavíte působení Valtteriho Bottase v Mercedese? Vzpomenete si na nějaké jeho vítězství?
Já za sebe říkám, že ne a spíše mám v paměti, že byl výborná dvojka a byl někdy zbytečně až moc opatrný. Například v Bahrajnu 2018 – Sebastian Vettel ve vedení najíždí do posledního kola na velmi opotřebovaných pneumatikách, naopak Valtteri Bottas měl výhodu pneumatik a na třetího Lewise Hamiltona měl bezpečný náskok, přesto se Fin pouze tak neurčitě pokusí naznačit útok do první zatáčky, ale na nic jiného se nezmůže a německý pilot Ferrari může stylově oslavit svůj dvoustý závod vítězstvím. Myslím si, že kdokoliv jiný by to zkusil na brzdách, přinejhorším by probrzdil, vyjel mimo trať a něco ztratil, ale skončil by i tak druhý.
Avšak abych o finském závodníkovi nemluvil jen negativně – z pohledu týmu to je velmi výborná dvojka, která vždy ochotně a bez nějakých protestů pomohla Lewisovi Hamiltonovi, pro stratégy prostě splněný sen a pro britského pilota ideální situace o kterou nechtěl přijít.
Nicméně být dobrá dvojka již nestačí a Mercedes musel nenápadně myslet na budoucnost, až odejde sedminásobný mistr světa do důchodu a bohužel pro Valtteriho Bottase, on prostě nebyl tou volbou číslo jedna u Stříbrných šípů…
Naopak pro finského pilota může být Alfa Romeo „nakopnutí“ zpátky k dobrým výsledkům, když na něj nebude působit takový tlak, jak ukázal na Monze, kde mu už viditelně odlehlo.