Komentář: Debakl. Rozdaly se body za jízdu v koloně

Komentář: Debakl. Rozdaly se body za jízdu v koloně

Dnešek se bezpochyby zapíše do historie formule 1. Bohužel ale do té části historie, na kterou budeme neblaze vzpomínat. Pamětníkům se dnes vybavila proslulá VC USA 2005, do které vyjelo jen šest jezdců. Jenže tehdy se alespoň závodilo…

Celou neděli jsem strávil na okruhu v Mostě. Od třetí hodiny jsem se vyhýbal mobilnímu telefonu (a vlastně i ostatním fanouškům, kteří se o F1 rádi bavili), abych si nevyzradil, jak to v belgickém Spa vypadá… Po příjezdu domů jsem ale zjistil, že má opatrnost byla zbytečná.

Letošní GP Belgie se konala pouze teoreticky – za safety carem se odjela 2 kola, ale prakticky k žádnému závodění nedošlo. O pořadí na konci (ne)závodu rozhodla včerejší kvalifikace, odmyslíme-li si nebohého Sergia Péreze, který svůj red bull rozstřelil při nájezdu na startovní rošt.

Nebudu dnes vůbec řešit, zda se mělo závodit nebo ne. Už nežijeme v 70. letech, kdy bylo závodění snad tím nejnebezpečnějším povoláním na světě. Bezpečnostní protokol máme z jistých důvodů – nikdo nechce, aby se opakoval scénář podobný VC Japonska 2014, nebo scénář ze sobotního závodu formule 2 právě v belgickém Spa před dvěma lety. Prostě nechceme, aby jezdci zbytečně riskovali. Riziko jízdy vysoko přes 250 km/h je i přes všelijaká moderní řešení enormní, ale v podmínkách, které dnes ve Spa panovaly, je mnohonásobně vyšší.

Pokud pak chcete argumentovat tím, že doprovodné série Porsche Supercup a F3 své závody odjely, vytáhnu na vás statistiky z loňského roku. Během kvalifikace na GP Belgie dosáhl Lewis Hamilton o necelých 24 sekund rychlejšího času než Lirim Zendeli, který bral pole position ve formuli 3. „Ef jedničky“ jsou tedy výrazně rychlejší, tudíž nebezpečnější.

Pojďme se zaměřit spíše na fakt, že se za tento (ne)závod udělovaly body. Ano, poloviční body, ale přeci jen se udělovaly a umožnily tak Maxi Verstappenovi snížit náskok Lewise Hamiltona z 8 bodů na 3. Přitom Lewis Hamilton s tím nemohl nic dělat.

Některá rozhodnutí Michaela Masiho nechápu a nikdy chápat nebudu – viz traťové limity, které postrádají smysl. Dnes to ale poslal do úplně jiné dimenze. Za dvě kola strávená za zpomalovacím vozem závod přerušil a následně ho ukončil. Podle pravidel se závod konal (ačkoliv za safety carem se svou pozicí nehnete) a tak se rozdělily alespoň poloviční body.

Co jsme z toho tedy měli? Mohli jsme si vychutnat další Verstappenův triumf, další Hamiltonovo pódium, pro které dnes OPRAVDU nemusel dělat vůbec nic, ale například i první stupně vítězů pro George Russella. Jeho široký úsměv a zaťatá pěst mi připomněli radost Tiaga Monteira z třetího místa v VC USA 2005. Sáhnu si do svého svědomí a přiznám, že bych se také radoval. Vždyť právě stál na stupních vítězů! Vždyť pro tohle celé roky dřel! Pak je jednoduché zapomenout, za jakých okolností k tomu došlo.

Fanoušci, kteří sedí u televize nebo přímo na okruhu, na to ale jen tak nezapomenou. Já se například stále těším na Russellovy první stupně vítězů. Jen mi bude jakožto statistickému maniakovi zatěžko uvádět, že jde ve skutečnosti o jeho druhé pódium.

Nejhorší je ale ten fakt, že belgický závod může na konci sezony rozhodnout. Pokud bude rozdíl mezi Maxem Verstappenem a Lewisem Hamiltonem menší než pětibodový, rozvinou se debaty o tom, jestli se měla VC Belgie vůbec bodovat. Nedivil bych se, kdyby se Mercedes rozhodl podat protest. Ale Michael Masi by, stejně jako pokaždé, našel nějaké „rozumné“ odůvodnění a FIA by protest smetla ze stolu.

Před několika lety se zavedl tříhodinový limit, který měl podobným scénářům zabránit. Pokud od původně naplánovaného startu závodu uplynou tři hodiny, dojde k jeho ukončení (v tomhle případě by došlo jen ke zrušení, body by se neudělovaly, jelikož se neodjelo ani jedno závodní kolo). Jenže dnes k restartu došlo – a to v 18:17, přesně 3 hodiny a 17 minut po původně plánovaném startu závodu.

Michael Masi během čekací fáze vysvětloval, že s červenou vlajkou došlo i k pozastavení tříhodinového limitu – tj. zamrzl čas na hodinkách značky Rolex. Jenže pak tedy tříhodinový limit postrádá smysl, že jo…

Teď můžeme jen spekulovat, zda ke dvoukolovému restartu nedošlo jen proto, aby byl naplněn minimální limit pro zisk bodového ohodnocení – tj. aby byl divákům nabídnut „závod“, za který zaplatili a nemohli tak žádat o navrácení peněz. Podobný komentář pronesl i Lewis Hamilton. Peníze vládnou světem. Možná že dnes vládly i Velké ceně Belgie.

Finální rozhodnutí o osudu VC Belgie 2021 je vskutku výsměch všem fanouškům, ale i týmům a jezdcům. Dnes se vlastně rozdávaly body za kvalifikaci (opět jen pokud si odmyslíte Sergia Péreze). Rozdávaly se body, které mohou ovlivnit celý šampionát. A rozdávaly se za popojíždění za safety carem. Myslím si, že jsem připraven stát se závodním jezdcem. Tohle bych (asi) zvládl taky.

Na závěr jen uveřejním štiplavý komentář automobilového novináře Jana Červenky, který se k celému debaklu vyjádřil slovy „Tak tady není o čem, ne? Alespoň zbyde dost paliva, aby mohla FIA odebrat vzorek na testy.“

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Petr Čermák)
Sdílejte na:
Zavřít