Kam budou směřovat kroky Sainze? Možností má více

Kam budou směřovat kroky Sainze? Možností má více

Carlos Sainz měl o své budoucnosti jasno. Ve Ferrari se cítí jako doma, tým dlouhodobě bojuje o nejvyšší příčky a vztah s Charlesem Leclercem je na poměry pilotů F1 nadstandardní. Osud (nebo spíše Ferrari) tomu chtěl jinak. Španělský závodník se po konci aktuálního ročníku z Maranella stěhuje. Jen neví kam. 

Přišlo to jako blesk z čistého nebe. V poslední lednový den roku 2024 bylo oznámeno, že sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se pro rok 2025 upíše Ferrari. Jelikož několik dní před touto zprávou podepsal Charles Leclerc novou víceletou smlouvu, bylo jasné, na koho zbyde takzvaný Černý Petr. 

Rázem byl Carlos Sainz bez sedačky pro příští rok. O jeho námluvách s Audi, které se do formule 1 připojí v roce 2026, se spekuluje již několik měsíců. Cílem španělského pilota ale bylo zůstat ve Ferrari. Zde získal své první vítězství, pole position a vlastně celkově – poprvé v kariéře měl konečně vůz, který je schopný bojovat pravidelně o pódia a vítězství. 

Nemůžeme považovat za naivitu, pokud přijde jakýkoliv pilot do Ferrari s cílem vyhrát mistrovský titul. Sainz má na tento cíl už jenom aktuální ročník, do kterého nastoupil ve skvělé formě. V Bahrajnu nestačil pouze na suverénní Red Bully, Saudskou Arábii vynechal kvůli operaci slepého střeva a dva týdny po ní se stal vítězem Velké ceny Austrálie, kde využil technických problému Verstappena a kolegu Leclerca předčil jak v kvalifikaci, tak v závodě. 

Nemáme křišťálovou kouli, ale tak nějak tušíme, že Red Bull v čele s Verstappenem bude mít nadále přeci jen trochu navrch a tak je i přes tuto nepříjemnou ztrátu nadále velkým favoritem na zisk již čtvrtého titulu v řadě. Pokud ale bude Ferrari blízko, Sainz se zdá být připraven na to zamíchat kartami. 

V tomto článku se však chci zamyslet spíše nad budoucností Sainze, než nad aktuálním ročníkem, i když spolu tyto dvě věci úzce souvisí. Ve hře je hned několik variant, ze kterých může minimálně z pohledu navenek Španěl vybírat. Rozhodovat budou nejen jeho výkony, ale také výkony ostatních aspirantů na volné sedačky. O kterých variantách je tedy řeč? 

Red Bull

Návrat ztraceného syna? Carlos Sainz byl součástí rodiny Red Bullu v raných fázích své závodní kariéry. Ve formuli 1 nastupoval za sesterskou stáj Toro Rosso (dnešní RB) v letech 2015 až 2017 a byl kolegou Maxe Verstappena. Bodově sice oproti aktuálnímu šampionovi výrazně ztrácel, ale v závodní i kvalifikační rychlosti od sebe nebyli příliš daleko. 

Ve formuli 1 jsou oba již desátým rokem. Jejich vztah je zároveň na velmi dobré úrovni, což je určitě jeden z aspektů, který Red Bull ve svém výběru řeší. Sainz navíc jako španělsky mluvící může být skvělou náhradou Péreze po marketingové stránce. 

Otázkou je, zda do týmu postaveného okolo Verstappena bude chtít Sainz. Nekompromisní politiku rakouského týmu moc dobře zná, na druhou stranu má téměř jistotu, že bude mít monopost bojující o mistrovské tituly. 

Sainz, kterému bude letos 30 let, také musí myslet na budoucnost. V Red Bullu to v současné chvíli “bublá” a co teď může působit skvěle, může za několik měsíců nabrat strmý pád. Stále se spekuluje o odchodech důležitých individualit typu Christiana Hornera, Adriana Neweyho nebo Helmuta Marka.

Mercedes

Najít vhodného nástupce po sedminásobném mistru světa není nic jednoduchého. Mercedes už tuto situaci jednou řešil, když se v průběhu roku 2012 dohodli na smlouvě s Lewisem Hamiltonem, který v kokpitu druhého Mercedesu nahradil Michaela Schumachera. 

Nahradit Hamiltona nebude po stránce očekávání rozhodně jednoduchý úkol. Vysoko nastavenou laťku očekávání postupně snižují výkony Mercedesu v posledních letech. Klesající výkonnost týmu, který ještě nedávno formuli 1 naprosto dominoval, je varovným signálem i pro Sainze. 

Německý tým již jednoduše nemusí být takovým lákadlem, jako tomu bylo dříve. Přesto se nadále jedná o seskupení chytrých mozků, kteří se zasloužili o historickou jízdu Mercedesu. Pro španělského pilota je rozhodně hratelný i potenciální kolega George Russell, kterému nelze upřít jeho talent, ale také jeho přílišné chybování pod tlakem. 

Audi / Sauber

O spojení Sainze s Audi se spekuluje již několik měsíců a to zejména díky úzkým vazbám Carlose Sainze staršího na německou automobilku, se kterou se mu povedlo vyhrát letošní Rallye Dakar, jednu z nejnáročnějších vytrvalostních soutěží na planetě.

Po vlastnické stránce již Audi převzalo nad Sauberem plnou kontrolu, i když to tak na trati zatím nevypadá. Tam se Sauberu vůbec nedaří, což není vůbec dobrá zpráva. Nelze totiž očekávat, že přijde tovární podpora a lusknutím prstu přijdou také výsledky. Ano, od roku 2026 budou nová pravidla. I zde však budou hrát roli zkušenosti a sehranost, což bude Audi chybět. 

Nechci tím projekt Audi hned od začátku odsuzovat. Fandím mu a věřím, že Audi udělá všechno potřebné pro úspěch. Bude to ale stát velké množství peněz a také čas. Byť to nyní může znít směšně, toho Carlos Sainz zase tolik nemá. Letos oslaví 30 let – znamená to, že by příští rok, kdy je na pomyslném vrcholu svých schopností, stráví v průměrném Sauberu a poté bude doufat, že se tovární projekt Audi ihned chytí skvělých výsledků. 

V Audi je pro Sainze nyní obří výhodou to, že se může stát hlavní tváří projektu a ambasadorem celé značky. A když se všechno dobře sejde, může s Audi bojovat o mistrovské tituly. Musí ale počítat s tím, že převeliké tovární ambice mohou skončit absolutním fiaskem, což nyní sledujeme u francouzského Alpine. 

Aston Martin

Boj o pódia, nová továrna, Honda jako partner a dodavatel motorů od roku 2026. Asi tak můžeme ve zkratce shrnout poslední měsíce u týmu Aston Martin, která vystoupil ze stínu středopole a chce se měřit s těmi nejlepšími.

Vzhledem k tomu, že přestupový trh pro rok 2025 pravděpodobně nabídne velké věci, přestup nemusí minout ani tahouna britského týmu Fernanda Alonsa. Samotný Alonso se nechal slyšet, že svoji budoucnost dobře zváží. Hojně se spekuluje o Hornerův zájem dostat Alonsa do Red Bullu. 

Pokud by se tak skutečně stalo, Aston Martin by se mohl stát další zajímavou alternativou pro Sainze. Nebylo by to poprvé, kdy v týmu svého slavnějšího krajana nahradil. Když Fernando Alonso v roce 2018 opouštěl McLaren a formuli 1, jeho místo v McLarenu zaujal právě Sainz. Bude se historie opakovat? 

“Silly season” je v plných obrátkách už od prvního závodu nové sezóny. Carlos Sainz svým famózním vítězstvím v Austrálii rozvířil vody spekulaci ještě více. Jedna vlaštovka jaro nedělá a stačí pár týdnů na to, aby se situace znovu rapidně změnila. Nyní to však vypadá, že by si Sainz mohl vybírat.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Dominik Kovář)
Sdílejte na:
Zavřít