Red Bull potvrdil nový název jejich sesterského týmu, bývalé Alpha Tauri. Jak ale budeme říkat Visa Cash App RB? A měla by formule 1 zavést pravidla pro pojmenování týmů?
Po rozhodnutí upozadit z názvu značku oblečení, Alpha Tauri, přišel Red Bull s novým jménem pro jejich sesterský tým – nově zní Visa Cash App RB. Již minulý týden se v online světě objevovaly indicie odhalující potenciální jméno týmu, u fanoušků se ale název nesešel s úspěchem.
Problém nového názvu stáje je to, že písmena RB nic neznamenají. V posledních měsících se na sociálních sítích objevovaly spekulace, které hovořily o přezdívce Racing Bulls, zejména, když se na oficiálních stránkách týmu objevila zmínka o Racing Bulls S.p.A. Tyto fámy byly ovšem vyvráceny, a název Racing Bulls se oficiálně nepoužívá. Zkratka vybízí k tomu, že se jedná o Red Bull, ale nic nebylo potvrzeno a momentálně tedy nevíme, co písmena vlastně symbolizují.
Dalším problematickým aspektem by mohlo být samotné spojení Visa Cash App. Jména sponzorů v jimi podporovaných týmech nejsou ve formuli 1 žádnou novinkou ani překvapením. Historicky jsme mohli sledovat podobnou situaci v roce 1979 při přejmenování Williamsu na Albid-Saudia Racing Team, přesto jim všichni stále říkali Williams.
Dlouhou dobu platila nepsané pravidlo, že se týmy pojmenovávaly ve formátu: Název sponzora, jméno týmu, a dodavatele pohonné jednotky. Tímto způsobem dostali sponzoři i dodavatelé svůj prostor, ale tým si zároveň ponechal identitu. Přestože je momentální hodnota týmů nejvyšší v historii, snaha potěšit sponzory stoupá, proto se v nadcházející sezóně dvě ze stájí rozhodly pro zakomponování sponzorů v podobě obzvláště složitých jmen. První z nich byl Sauber, který z Alfa Romeo změnil název na Stake F1 Team Kick Sauber a následovala i Visa Cash App RB.
Výhodou u prvního případu je to, že v pozadí stále zůstává Sauber, je tedy pravděpodobné, že tuto zkratku budou občas používat komentátoři formule 1. U Visa Cash App je situace o poznání složitější. Říkat jim Visas, Cash Apps, nebo kombinace obojího zní poněkud vtipně. Naopak nazývat je RB se pro mluvené ani psané slovo nehodí. Jednoduché jméno týmu je hlavně v moderní době internetu velmi důležité. Když fanoušci zadají do vyhledávače McLaren, Ferrari, nebo Aston Martin, nebudou mít problém najít svůj oblíbený tým. To by u případu bývalé Alpha Tauri nemuselo platit.
„Je skvělé odhalit tuto novou identitu a přivítat nové partnery při zahájení další fáze týmového příběhu ve formuli 1,“ řekl o přejmenování výkonný ředitel týmu z Faenzy Peter Bayer. Otázkou zůstává, jaká vlastně je nová identita stáje. Společnosti Visa a Cash App jsou partneři týmu, ne jeho vlastníci. Říkat jim Red Bull by bylo očividně matoucí a RB nevypadá jako konečná verze názvu, momentálně ale zůstává jedinou použitelnou.
Abychom se vyhnuli podobným situacím, měla by F1 zavést nová pravidla ohledně pojmenovávání týmů. Stejně, jako se od týmů vyžaduje, aby po většinu sezóny používaly stejnou barvu – i když je pravdou, že toto pravidlo také postupně mizí. Je zkrátka třeba, aby byla identita týmu spojená s jeho vlastníky, a nebyla založena na dočasných sponzorských smlouvách.
Red Bull je ve výjimečné pozici, protože je vlastníkem dvou týmů. Ten druhý by tedy měl mít jasný název a identitu. Tou bylo například Toro Rosso, italský překlad Red Bull, který byl vzhledem k sídlu stáje logický. Stejně tak dávalo smysl jméno Alpha Tauri, které sloužilo jako propagační nástroj značky oblečení. Momentálně by situaci z krátkodobého pohledu vyřešilo alespoň ujasnění písmen RB a jejich smyslu. Prozatím se zdá, že jim totiž všichni budou říkat právě „RB“.