
Sezóna se se sezónou sešla a už tento měsíc v Bahrajnu týmy vyjedou do předsezónních testů. My se pomalu ale jistě připravujeme na další ročník formule 1. A že je na co se připravovat! Během roku 2024 se událo tolik překvapivých změn a ikonických událostí, které na startovním roštu zamíchaly kartami, že ať už jste fandili komukoliv, určitě jste se nenudili. Pojďme si v poslední části připomenout ty nejzajímavější okamžiky z finále sezóny.
1. Jak Haas nesměl vyjet z Nizozemí
Rozhodnutí Günthera Steinera spojit před pár lety síly s Uralkali mělo dohru ještě v roce 2024. Začátkem roku 2022 totiž kvůli válce na Ukrajině rozvázali kontrakt s Nikitou Mazepinem a společností Uralkali, kterou vlastní jeho otec. Společnost již ale do Haasu investovala nemalé peníze, které Haas nevrátil. Ono v té době navíc kvůli globálním sankcím nebylo možné jen tak peníze do Ruska posílat. Společnost se tedy obrátila na vyšší síly a po vleklých soudních tahanicích švýcarský soud rozhodl, že Haas musí vrátit určitou částku a k tomu i monopost z roku 2021. To vše se událo v době, kdy formule 1 zrovna závodila v Zandvoortu. Jenže dokud Haas peníze nezaplatil, nebylo jim dovoleno z Nizozemí odjet. Peníze údajně poslali už v pátek, jenže chvíli trvalo, než přešly na účet a Uralkali zabavilo majetek Haasu a zatímco ostatní týmy pomalu balily, aby přestěhovaly všechny své věci do Itálie, Haas čekal, až Uralkali pípnou peníze na účet. Z Nizozemí údajně nemohl odjet ani majitel týmu Gene Haas. V pondělí už naštěstí Uralkali vydalo prohlášení, že peníze i auto mají, a Haas mohl vyrazit na Monzu.

Zdroj obrázku: Red Bull Content Pool
2. Trest za nadávání
Finální část sezóny začala poměrně zábavně. Jedny z těch zábavnějších kontroverzí nám servíroval sám úřadující šampion Max Verstappen. Před Velkou cenou Singapuru se účastnil tiskové konference, kde mu při popisu, v jakém stavu je jeho auto, ujela jedna nadávka. A bohužel pro něj se tak stalo krátce poté, co Muhammad bin Sulajim upozorňoval jezdce, aby si dávali pozor na svůj slovník, neboť jsou přeci veřejné osoby, formule 1 je přenášena po celém světě a piloti by měli jít příkladem.
Verstappenovi byly uděleny veřejně prospěšné práce. S těmi má Nizozemec už své zkušenosti, tento trest se mu ale zdál nepatřičný. A nebyl jediný – že to snad musí být vtip poznamenal například Hamilton a nabádal svého soupeře, ať se na tresty vykašle. Verstappen to FIA vrátil. Po kvalifikaci odmítal během oficiální tiskové konference mluvit a otázkám se vyhýbal. Poté vykráčel ven, kde si uspořádal vlastní tiskovou konferenci se svobodou slova.
O pár týdnů později ulétlo to stejné kouzelné slovíčko i Charlesovi Leclercovi. Ten si svou chybu okamžitě uvědomil. “Promiňte. Ale ne! Ale ne, nechci se připojit k Maxovi,” smál se a chytal se za hlavu. Veřejně prospěšné práce ho nečekaly, musel ale zaplatit 5 000 €. A pokud bude nachytán, že znovu nadává, bude ho to stát dalších 5 000 €.
S nadáváním nás ale budou čekat ještě zajímavé věci. FIA letos zpřísnila pravidla a ve všech sériích se budou řešit mnohem přísněji.
got fia mandated community service for swearing, refused to speak, and held his own press conference outside. max verstappen everyone pic.twitter.com/FRzkJbi2KC
— ferrarihive (@ferrarihive) September 21, 2024

Zdroj obrázku: Red Bull Content Pool
3. Napětí mezi Norrisem a Verstappenem
Lando Norris a McLaren již tempem dosáhli na Maxe Verstappena a Brit již vypadal jako opravdová hrozba. Ve Velké ceně Singapuru udržel po startu vedení a závodu prakticky dominoval. Pokud chtěl Verstappen vyhrát titul, bylo zapotřebí, aby ukázal, jak dokáže mít ostré lokty.
Po startu následující Velké ceny USA se Verstappen okamžitě natlačil na Norrise a dohnal ho až mimo trať. Vedení závodu však přebral Charles Leclerc. Verstappen byl stále druhý, Norris se ale propadl až na čtvrté místo. Norris si na Verstappena postěžoval, byl to ale on, kdo nakonec skončil s penalizacemi. Holanďanovi se přiblížil, a následovaly souboje, vytlačování, předjíždění mimo trať a nevrácená pozice, která stála Norrise pět sekund.
This is ridiculous. OK, Norris overtaking off track and gaining an advantage (+5 seconds).
But no penalty for Verstappen for going off track too?Why?
Also we had multiple penalties for driver inside „pushing opponent out of the track“, so whats the difference? #USGP pic.twitter.com/4Q5tzaVr90
— Maxx | F1newsletter.com (@F1_Newsletter) October 20, 2024
V Mexiku se do sebe oba piloti opět pustili. Tentokrát to však Verstappenovi komisaři nenechali jen tak projít. Po deseti sekundovém trestu za vytlačení Norrise následovalo 10 sekund za získání výhody mimo trať. Svých 20 sekund si odpykal ve 26. kole a znova se začal prokousávat startovním polem dopředu. Závod i po těchto trestech finišoval na šestém místě. Titulu se nechtěl vzdát jen tak a mezi Norrisem a sebou udržoval bodovou mezeru.
🚨 10 SECONDES DE PÉNALITÉ POUR MAX VERSTAPPEN POUR AVOIR POUSSÉ LANDO NORRIS EN DEHORS DE LA PISTE !#F1 #MexicoGP pic.twitter.com/12UJ6FNGF9
— Off Track (@OffTrack_FR) October 27, 2024

Zdroj obrázku: Red Bull Content Pool
4. Verstappen bere čtvrtý titul v řadě, Pérez zaostává
Nikdo si na začátku sezóny nedělal iluze, že se bude opakovat další rok 2023. Přesto byl Red Bull favoritem jak na jezdecký, tak na konstruktérský titul. Mimo trať se sice zdálo, že na tom rudí býci nejsou vůbec dobře, ale začátek sezóny se jim povedl a první dva závody vyhrál Max Verstappen. Sergio Pérez se umístil ihned za ním a vypadalo to, že i do letošní sezóny mají výborně nakročeno. Vzpomínáte si, že se dokonce začalo hovořit o tom, že špatné dny Péreze jsou dávno za námi a letos by se mohl pokusit vyzvat Holanďana o šampionát? Nakonec to tak nedopadlo.
V Austrálii sice Verstappen odstoupil a Pérez dojel pátý, v Japonsku a Číně si opět zopakovali dvojité pódium a do Imoly se Verstappenovi dařilo se na pódia dostávat. V Monaku Péreze potkala ošklivá nehoda a od té doby to šlo s Mexičanem z kopce. V Kanadě se roztočil a opřel svůj Red Bull o zeď, ve Španělsku dojel osmý a v Rakousku si ihned v prvním kole poškodil monopost a dojel až za Verstappenem, který se ke konci závodu srazil s Norrisem a musel absolvovat jeden pitstop navíc. Po Velké ceně Belgie už to vypadalo, že je s Pérezem amen, přesto ale v týmu zůstal a podával pochybné výkony. Do konce sezóny se již na pódium nepodíval a sotva bojoval o body. Verstappen sám Pohár konstruktérů již vyhrát nedokázal, protože měl sám problémy s autem a týmem a postupně je předehnal jak McLaren, tak i Ferrari.
McLaren a Lando Norris se blížili a Red Bull se opravdu musel snažit, pokud chtěli zajistit alespoň jezdecký titul. Naštěstí našli půdu pod nohama a ve Velké ceně Brazílie všem Verstappen ukázal, jak jezdí mistr světa. Přálo mu i štěstí a safety car. Do deštivého závodu měl startovat ze sedmnáctého místa, Lance Stroll se ale vyřadil ihned v zahřívacím kole a Alexander Albon po nehodě v ranní kvalifikaci nestartoval, takže Holanďan startoval z patnáctého místa. Po prvním kole se posunul už o pět míst a dál si razil cestu skrze startovní pole na první příčku. Závod nakonec dokončil s náskokem 19 sekund na druhého Estebana Ocona. A kde jinde titul zpečetit, než v Las Vegas, které bylo nadcházejícím závodem?
🚨 10 SECONDES DE PÉNALITÉ POUR MAX VERSTAPPEN POUR AVOIR POUSSÉ LANDO NORRIS EN DEHORS DE LA PISTE !#F1 #MexicoGP pic.twitter.com/12UJ6FNGF9
— Off Track (@OffTrack_FR) October 27, 2024
Napětí mezi ním a Norrisem byl konec. Brit navenek působil uvolněněji, evidentně si oddychnul a opět to vypadalo, že se spolu s Verstappenem kamarádí. Zbytek sezóny se mohl Norris soustředit na jiný cíl. Vyhrát konstruktéry pro svůj tým.
5. Cunodovo pyžamo
Naprosto bizární věc se stala při třetí návštěvě cirkusu formule 1 v Americe. Ačkoliv byl Júki Cunoda během sezóny ve Spojených státech nejméně dvakrát (na VC Miami a USA), při vstupu do země na Velkou cenu Las Vegas narazil na problémy u imigrační kontroly.
Jak dokáže být kontrola v USA přísná zažil na vlastní kůži. S úředníky si pobyl několik hodin a nesměl ani kontaktovat nikoho z týmu. Málem ho dokonce poslali zpátky ze země. A vysvětlení? Prý to mohlo být tím, že na sobě měl při příletu pyžamo…
Yuki Tsunoda has not had the smoothest of times getting to the #LasVegasGrandPrix after some dramas at the airport with immigration.
“I nearly got sent back home,“ he said. „Everything is all good now but yeah, luckily I’m here.” #F1 pic.twitter.com/9b9ihR3tLU
— Jon Noble (@NobleF1) November 21, 2024

Zdroj obrázku: Red Bull Content Pool
6. Velká cena Kataru
6. 1. Drama mezi Verstappenem a Russellem
Na konci sezóny nám jezdci ukázali, jak se dokážou rvát kvůli každé maličkosti. Ačkoliv pole position asi není úplně maličkostí. Když ke konci kvalifikace na Velkou cenu Kataru dojížděl Verstappen své pomalé kolo, kroužil posledními zatáčkami a připravoval si své rychlé kolo, to své zrovna dokončoval Russell a pomalu jedoucímu Holanďanovi se sotva vyhnul. Okamžitě se ozval komisařům a oba jezdci byli předvoláni, aby se incident prošetřil. Výsledek? Verstappen přišel o jedno místo a Russell tak dostal vytouženou pole position.
Verstappen si poté neodpustil poznámku nejen na účet komisařů, se kterými měl ke konci sezóny dost problémů, ale i na Russellův. Brit se prý totiž nezachoval úplně nejlépe, ztropil pořádnou scénu a podle Verstappenova popisku si pole position prakticky vybrečel, za což u něj ztratil všechen respekt. V závodě mu to vrátil a ihned po startu Velké ceny jej předjel a dojel si pro vítězství. Russell na sebe nenechal dlouho čekat a Verstappenovo chování označil za šikanu. Dodal, že šikanuje lidi už léta a je třeba se mu postavit. Třešničku na dortu tomu Holanďan nasadil, když vyhrožoval, že s ním napálí o zeď. Verstappen zase reagoval, že Russell často všechno zveličuje. Drama mezi dvěma jezdci se smál celý zbytek paddocku. Lando Norris dokonce poznamenal, že si jejich hádku doslova užívá.
Na konci sezóny také piloty čekala finální společná večeře. O té se v podcastu rozhovořil Liam Lawson. Russell měl tu smůlu, že přišel příliš pozdě a jediná volná místa byla vedle Verstappena. Samozřejmě je tam jezdci nechali naschvál a posedali si na druhou stranu stolu. Když Russell dorazil, Verstappen na něj dokonce zavolal, aby si přisedl, že mu nechali místo. Jenže Russell místo toho vzal židli a odsedl si k Lewisovi Hamiltonovi. S mistrem světa se bratříčkovat nehodlal.
The annual drivers dinner! ❤️#F1 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/K75kMLRJ7t
— Formula 1 (@F1) December 5, 2024
6. 2. Zrcátka a červené vlajky
Ve 30. kole Velké ceny Kataru z monopostu Alexandera Albona upadlo zrcátko, které zůstalo na cílové rovince ležet na trati. A protože bylo mimo závodní stopu, bylo u komisařů rozhodnuto, že není třeba se jím zabývat a pouze v sektoru vyvěsili žluté vlajky. Jenže přes něj o pár kol později ho přejel Valtteri Bottas a naprosto ho rozdrtil. Komisaři se probrali a konečně byl aktivován safety car. Zrcátko dokonce poslalo celé stádo vozů dvakrát přes boxovou uličku, protože uklidit z něho drobky nebyla žádná sranda. Možná ho měli uklidit hned, jak upadlo…
Bottas runs over the mirror… AND BOTH HAMILTON AND SAINZ PICK UP PUNCTURES ON THE SAME LAP!!!#QatarGP @AlwaysRaceDay pic.twitter.com/U596M3tXrC
— Mr Matthew CFB (@MrMatthew_CFB) December 1, 2024
Po incidentu se zrcátkem došlo na defekt u Lewise Hamiltona a Carlose Sainze. Pirelli se tak ještě po závodě podívalo na zoubek jejich pneumatikám. Ty však údajně začaly ztrácet tlak ještě předtím, než se stal incident se zrcátkem, přesto to pro závodní komisaře nevypadalo vůbec dobře, když ihned poté, co se zrcátko rozdrolilo po silnici, dostali dva jezdci defekt.
A naprosto zbytečný trest si odnesl Lando Norris, který zapomněl zpomalit během žlutých vlajek. Na obrazovce byly vyvěšeny na poslední chvíli, když kolem nich Norris projížděl, o kousek dál ale bohužel vlály i fyzicky. Norris sektorem projel naplno a ani nezvedl nohu z plynu. Za to si vysloužil 10 sekundovou stop and go. Za nezpomalení dostal ale ještě tři trestné body. Nakonec si v závodě dokázal dojet alespoň pro jeden bod do šampionátu za desáté místo.

Zdroj obrázku: McLaren
7. McLaren bere po 26 letech Pohár konstruktérů
Ačkoliv Verstappen jezdecký titul rozhodl tři závody před koncem sezóny, o Pohár konstruktérů se bojovalo až do posledního kola.
Na McLaren se začalo blížit Ferrari. V posledním závodě ztrácelo na McLaren pouhých 21 bodů. A hned po startu Velké ceny Abú Zabí to s britskou stají začalo vypadat bledě. Do závodu vyjeli z prvních dvou příček oba McLareny, Verstappen měl ale do první zatáčky velké oči a srazil Oscara Piastriho, který se roztočil a skončil na chvostu pole. Norris tak měl před sebou jediný úkol – vyhrát. Brit odjel parádní závod a setrval na prvním místě, čímž pro McLaren vyhrál po neuvěřitelných dvaceti šesti letech konstruktérský pohár.

Zdroj obrázku: Mercedes
8. Hamiltonův poslední závod s Mercedesem
Velká cena Abú Zabí ukončovala úspěšnou cestu Lewise Hamiltona a německé automobilky. Přestože se na ni všichni připravovali celý rok, poslední víkend se nesl v melancholickém duchu.
V sobotu Hamilton zažil jednu z nejhorších kvalifikací. Při nájezdu do posledního rychlého kola přejel přes kužel, který předtím srazil Kevin Magnussen a nemohl jej tak absolvovat a zrychlit svůj čas. Do závodu měl tedy odstartovat z šestnáctého místa. Naposledy zaslechl z rádia od svého inženýra povel: „It’s Hammer time,“ převedl jednu ze svých nejlepších jízd a závod finišoval na výborném čtvrtém místě. Po závodě se s týmem rozloučil a cílové rovince měl možnost naposledy se Stříbrnými šípy udělat donuty a pokleknout vedle svého monopostu.
A bylo po všem. Po dvanácti letech, 246 závodech, šesti Pohárech jezdců a sedmi Pohárech konstruktérů došla jejich společná cesta ke konci.

Zdroj obrázku: Red Bull Content Pool
9. Finální odchod Sergia Péreze
Sezóna už skončila, posezónní testy již byly odjety a formule již pokojně spinkaly v garážích. Finální, přelomová a dlouho očekávaná novinka přišla těsně před Vánoci.
Red Bullu již naplno došla trpělivost s výkony Sergia Péreze. Do toho, co se dělo uvnitř týmu nevidíme, ovšem za to, že si Pérez udržel své místo tak dlouho nejspíše mohly finance a podpora od sponzorů. Katastrofickou sezónu dokončil v šampionátu na osmém místě, s nějakou třetinou Verstappenových bodů. Ještě v roce 2023 ji dokázal dokončit na druhém místě a alespoň s polovinou Verstappenových bodů.
Místo na příští sezónu již nemá, ačkoliv se mluví o tom, že by mohl nastoupit do Cadillacu, až se americká automobilka finálně připojí do formule 1. Jeho místo naopak zaujmul Liam Lawson, který bude doufat, že se dokáže držet výkonů Maxe Verstappena lépe, nebo se mu dokonce i vyrovná.