Šéf Red Bullu, Christian Horner, tvrdí, že vyhnout se penalizaci v příštím závodě v Kataru bylo „jedinou dobrou věcí“ z Pérezova nedělního vystoupení ve Velké ceně Japonska.
Sergio Pérez už značně zaostával v trénincích za Maxem Verstappenem a kvalifikoval se na pátém místě s obří ztrátou sedmi desetin na týmového kolegu. Horner vysvětluje obrovský rozdíl mezi svými jezdci a věří, že Pérez bojoval se sebevědomím ve vysokorychlostních sekcích na okruhu v Suzuce.
„Myslím, že tohle je okruh závislý na sebedůvěře a Sergio (Pérez – pozn. red.) se trápil hlavně ve vysokorychlostních zatáčkách ve srovnání s Maxem (Verstappenem – pozn. red.),“ vysvětlil Horner. „Mohli byste Maxovi říct, že sebevědomí, které měl, rychlost, kterou byl schopen projet vysokorychlostní zatáčky, byla ohromující.“
Zatímco Verstappen se po startu udržel v čele a hnal se za dalším suverénním vítězstvím, Pérez v první zatáčce měl menší kontakt s Lewisem Hamiltonem a poškodil si přední křídlo. Po zastávce v boxech, kde mu mechanici museli vyměnit přední křídlo, mu byla udělena pětivteřinová penalizace, jelikož při výjedu z boxů přejel pod safety carem Fernanda Alonsa.
Krátce po restartu Pérez v jedenácté zatáčce probrzdil a poslal svůj monopost přímo do Haasu Kevina Magnussena, což si vyžádalo další výměnu předního křídla a další pětivteřinovou penalizaci. Red Bull se rozhodl s monopostem odstoupit v 15. kole, ale ve 40. kole ho tým znovu vyslal na trať, aby si odpykal svůj pětivteřinový trest a po třech kolech podruhé odstoupil.
Při přezkoumávání Pérezovy nedělní noční můry, Horner uvažoval: „Měl špatný start. Měl kontakt v první zatáčce. Bylo to pro něj velice nešťastné. Měl poškození, myslím, že to bylo s Lewisem, a zničil si přední křídlo. Poté předjel Fernanda (Alonsa – pozn. red.) pod safety carem a dostal další penalizaci, vypadl z koncentrace, byl trochu více optimistický, pravděpodobně z frustrace, když se snažil předjet Magnussena, tak poškodil další křídlo a i řízení. Takže jedinou dobrou věcí, kterou jsme dnes zvládli, bylo nepřenést si penalizaci do dalšího závodu,“ poznamenal Horner.
Verstappenovo vítězství zajistilo Red Bullu vítězství v šampionátu konstruktérů, přičemž Nizozemec si může zajistit jezdecký titul v příštím závodě v Kataru. Úřadující mistr světa vyhrál letos 13 závodů, v porovnání s Pérezovými dvěma vítězstvími, a Verstappen má tak nad týmovým kolegou náskok 177 bodů. Horner však vyzdvihl Pérezův příspěvek na letošním úspěchu Red Bullu a tvrdil, že nikdo by nebyl schopen dosáhnout současné Verstappenovy výkonnosti.
Na otázku o kolik těžší by bylo vyhrát titul v roce 2023 bez Verstappena, Horner odpověděl: „Stále je (Pérez – pozn. red.) v šampionátu jezdců a myslím si, že dojel druhý šestkrát za Maxem (Verstappenem – pozn. red.). Kdyby tam nebyl Max bylo by to dalších šest závodů ke dvěma, které už vyhrál. Myslím, že Max je na vrcholu, v tuto chvíli je nejlepším jezdcem v F1. Všechno se musí sejít dohromady auto, jezdec a tým v naprosté harmonii.“