Majitel týmu Haas F1 Gene Haas se nechal slyšet, že pokud bude start do sezóny špatný, může to ovlivnit dlouhodobé závazky týmu vůči Formuli 1.
Haas má za sebou čtyři sezóny ve Formuli 1. V roce 2018 se jim povedlo získat páté místo v poháru konstruktérů, na úspěšnou vlnu ale vloni nenavázali – tým skončil na předposledním místě, za ním byl pouze nekonkurenceschopný Williams.
Majitel týmu Gene Haas nemá zájem do programu ve Formuli 1 investovat, pokud nebude přivážet výsledky. Navíc má strach, že nová pravidla budou finančně velmi nákladná.
Gene Haas během nedělního závodu série NASCAR v americké Fontaně poskytl rozhovor pro webový portál Motorsport.com. Majitele týmu trápí především finanční náročnost královny motorsportu.
„Já teď jen čekám, jak se nám vyvede začátek sezóny,“ odpověděl Haas na otázku, jak vidí budoucnost svého týmu ve Formuli 1.
„Pokud budeme mít další špatný rok, nebude mou prioritou zůstat tu. Měli bychom za sebou pět let – to byl takový test – budeme tu pět let, uvidíme, jak nám to půjde, a poté se rozhodneme co dál.“
„Neříkám, že se nezlepšíme. Musí to mít smysl. Dělat to dalších pět let, to je dost velký závazek.“
Gene Haas říká, že program ve Formuli 1 jeho společnosti komerčně prospěl. Přesto se obává velkých finanční nákladů, které může přinést změna pravidel v roce 2021.
„Hodně nám to pomohlo,“ okomentoval situaci na trhu. „Dostalo se nám velkého uznání jak na evropském trhu, tak i na tom asijském.“
„V roce 2021 budeme mít nová pravidla a musíme se ptát, kolik to bude stát peněz. Ve Formuli 1 se toho děje tolik, musíte se podívat, zda vám to za ty peníze opravdu stojí. Vím, že si každý myslí, jak jsou změny dobré, ale jsou sakra nákladné.“
„Tyhle změny jsou zaváděny z dobrého úmyslu, ale když jste na druhé straně a snažíte se je implementovat, uvědomíte si, že je to ekonomicky dosti náročné.“
Formule 1 představila pro rok 2021 dlouhé roky diskutovaný a zpochybňovaný rozpočtový strop. Bohužel se nebude týkat letošního roku, týmy tak mohou vyvíjet vůz pro příští rok do konce prosince bez omezení.
Gene Haas si myslí, že ačkoliv bude rozpočtový strop zaveden, náklady zůstanou víceméně stejné. Na otázku, zda si na sebe jeho tým dokáže sám vydělat, odpověděl Haas: „Rozhodně ne, finančně se nám to nevyplatí.“
„Byznys model není nakloněn malým týmům. Jak všichni ví, 70 % odměn si rozdělí první 3 týmy, ten zbytek se pak rozděluje mezi 7 týmů. Není to dobrý ekonomický model.“
„V našem případě se nám vrátí pouze třetina toho, co zainvestujeme, takže ne, z finančního hlediska se to nevyplatí.“
„Funguje to tak, že (top týmy) odejdou domů s penězi, s kterými nemají problém naplnit rozpočtový strop o hodnotě 175 milionů dolarů. Hodně dalších týmů ale operuje s pouhou čtvrtinou té částky. Řekněte mi, jak můžete vést tým, když je to takhle nevyvážené?“
I letos to vypadá, že bude střed pole nabitý. Haas se připravuje na těžkou bitvu, podle Gena Haase má jeho tým šanci.
„Naše auto nebylo nejrychlejší,“ okomentoval situaci v testech Haas. „Byli jsme ve středu pole. Ještě před několika lety by rozdíly ve středu pole byly větší.“
„Pozitivní zprávou je, že jsme nebyli příliš daleko za Ferrari. Ale ani oni nebyli každý den v čele tabulky.“
„Je to výzva. Je to složitý, finančně náročný sport. Stojí to hodně peněz a spousta týmů je pod tlakem. Týmům, které nejsou v top 5, to nepřináší žádný benefit,“ zakončil Haas.