Kdo čekal, že Liam Lawson v posledním podniku sezony DTM s přehledem přemění bodový náskok v titul, ten zažil na Norisringu velké překvapení. Po neuvěřitelném crash-derby, které silně připomínalo události roku 1977 na stejném okruhu, se totiž nakonec ze dvou triumfů a titulu mistra DTM 2021těšil outsider a lokální hrdina Maximilian Götz. Šampionát předvedl skutečně senzační finiš!
Pořádat motoristický podnik na historicky tak významném Norisringu až začátkem října sice neodpovídá tradici, zodpovědný Norimberský klub MCN ale neskrýval skutečnost, že „když se nepojede ani letos, tak je se závody mezi Dutzenddeichem a Grundig-Kehre na věčné časy konec“. Zodpovědní DTM kolem Gerharda Bergera nechtěli tuto perlu nechat zemřít a tak se na území dřívějších Reichsparteitágů konalo roku 2021 velké finále sezony.
Do paddocku pod Zeppelinovu louku přijel s bodovou výhodou pilot AF Corse-Ferrari, Liam Lawson. Realistické šance na zisk titulu ovšem ještě měl i Kelvin van der Linde (Abt-Audi). Domácí Maxi Götz (HRT-Mercedes) a Marco Wittmann (Walkenhorst-BMW) nastoupili pouze v rolích outsiderů.
Sobota: Fandové Götze plakali po závodě štěstím
V sobotní kvalifikaci podtrhl Lawson nejlepším časem svou roli favorita. Byl na kraťoučké trati o dvě desetinky rychlejší než van der Linde a oba tak vytvořili první startovní řadu. Za nimi ovšem číhala celá armáda Mercedesů AMG v pořadí Lucas Auer, Arjun Maini, Maxi Götz, Philipp Ellis a Daniel Juncadella. Lawsonův nový sekundant (Alex Albon byl s F1 v Turecku coby náhradník Red Bullu) byl novopečený japonský šampion F-Nippon, Nick Cassidy. Zkušený Novozélanďan se s Ferrarim 488 spřátelil rychle a zajel 8. čas, za to se Wittmann z 19. startovní příčky s bojem o titul de facto rozloučil již před závodem.
Odpolední start splnil přesně to, co se čekalo: Tlačenici ve vracečce Grundig. Lawson vyrazil nejlépe a vedl, zatímco van der Linde do zmíněné vlásenky najel příliš rychle a musel ji vzít větším obloukem. Při výjezdu se dokonce otřel o zeď. Pozdě brzdil i Ind Maini a vrazil při tom do Lawsona, čehož využil Ellis v dalším Mercedesu a převzal špičku. Pořadí tedy znělo Ellis, Lawson, Götz, Cassidy a Maini. Van der Linde byl za Auerem jen sedmý.
Nejrychlejším mužem dne byl ale člen pořádajícího MCN, obrýlený Maxi Götz. Brzy se dostal před Lawsona a Ellis ho později poslušně pustil na první místo.
A pak přišla kontroverzní srážka Ellise s Lawsonem v esíčku Schoeller-S za tribunou. Lawson se pokusil o předjetí a poslal Švýcara do hodin, za což nebyl kupodivu potrestán…
Na špičce si ovšem letěl pro velmi emocionální vízětsví Götz a desítky jeho domácích fandů ho přívítalo v cíli se slzami štěstí v očích. Druhý dojel Maini – pro bývalého pilota F2 to znamenalo největší sportovní úspěch kariéry – a Lawson bral důležité body za třetí místo. Za nimi se snažil Cassidy ze všech sil, aby za sebou nechal van der Lindeho. Po urputné šarvátce s „výměnou laku“ se Jihoafričan ovšem dokázal prosadit.
Výsledek sobota:
- Maxi Götz, HRT-Mercedes
- Arjun Maini, GetSpeed-Mercedes
- Liam Lawson, AF Corse-Ferrari
- Kelvin van der Linde, Abt-Audi
- Nick Cassidy, AF Corse-Ferrafi
- Lucas Auer, Winward-Mercedes
Neděle: Výsledek, který postavil průběh sezony na hlavu
Před posledním závodem ročníku tedy měl Lawson 18bodový náskok na van der Lindeho, kterého dotáhl sobotní triumfátor Götz až na jediný bodík. Na velký showdown se přišlo podívat o něco více lidí, než v sobotu a tak byla informace organizátora ohledně 50.000 prodaných vstupenek na víkend celkem realistická. Norisring se tak stal největším automobilovým podnikem sezóny 2021 v Německu.
Ani v dopolední kvalifikaci neukázal favorit Lawson nervy a zajel opět nejrychleji před van der Lindem. Nebezpečí ovšem na Jihoafričana číhalo bezprostředně za jeho zády: 3. čas si totiž připsala dvojka AF Corse, Nick Cassidy. Sobotní vítěz Götz se musel spokojit s 8. místem, zatímco Sophie Flörschová podtrhla svůj solidní víkendový výkon dobrým 13. časem.
Asi 10 sekund po startu se stala vracečka Grundig „Ferrariho hrobem“ – a to napříč tomu, že Lawson znovu odstartoval bezvadně. Van der Linde ovšem opět hledal štěstí v příliš pozdním brzdném bodu – deceleroval de facto o Lawsona, ten vrazil do Cassidyho a oba italské vozy byly mimo… Lawson měl ohnuté řízení a nemohl dále bojovat, Kelvin si k ujetému času směl připsat 5 sekundovou penalizace.
Za to ovšem bojoval Götz – a to za pomoci početné skupiny sesterských Mercedesů: vedení se ujal Auer před Ellisem a Götz visel na kufru van der Lindemu. Tento status-quo vydržel kupodivu hodně dlouho a přečkal i výměny pneumatik.
Šampionát rozhodly události 10 minut před koncem, když van der Linde poslal atukujícího Götze při akceleraci na cílovou rovinku o vlásek do hrazení. Při tom si černá Audina poškodila zadní pneumatiku a o půl kola později šel van der Linde v esíčku do hodin.
A v táboče Götze zase tekly slzy štěstí! Lokální matador totiž nejdříve předjel Ellise a když poslušně zpomalil i značkový kolega Auer, dojel si populární Maxi pro neuvěřitelné vítězství a TITUL MISTRA! Jaký to nečekaný zvrat průběhu celé sezóny…
Jen zrychlující Cassidy ještě mohl pomoci Lawsonovi a hbytě lídry doháněl. Jeho Ferrari se ale „ujaly“ Ellis s Juncadellou. Kolize následovala kolizi a dění silně připomínalo norimberské „demolishion derby roku 1977“. Racing, jaký má být – Cassidy byl vyřízen za cenu zničeného vozu Ellise…
Chaotický průběh posledních kol dopomohl mladému Buhkovi na stupínek vítězů, Sophia Flörschová korunovala svůj nejsilnější výkon roku 9. místem.
Výsledek neděle:
- Maxi Götz, HRT-Mercedes
- Lucas Auer, Winward-Mercedes
- Maximilian Buhk Mücke-Mercedes
- Mike Rockenfeller, Abt-Audi
- Daniel Juncadella, GruppeM-Mercedes
- Arjun Maini, GetSpeed-Mercedes
Celkový výsledek šampionátu DTM roku 2021
- Maxi Götz 230 b.
- Liam Lawson 227 b.
- Kelvin van der Linde 208 b.
- Marco Witmann 171 b.
- Lucas Auer 152 b.
- Alex Albon 130 b.
- Philipp Ellis 129 b.
- Mike Rockenfeller 89 b.
- Daniel Juncadella 77 b.
- Nico Müller 56 b.