Josef Křenek vychovává závodní talenty již několik let. Pro náš region založil šampionát F4 CEZ Championship, který pro mladé talenty může znamenat odrazový můstek v jejich kariéře závodních pilotů. Redakce SvětFormule přináší rozhovor se zakladatelem této série.
F4 CEZ Championship
FIA F4 CEZ (Central European Zone) Championship je nový šampionát formule 4, vytvořený pro střední a východní Evropu. Cílem šampionátu, který má schválení od Mezinárodní automobilové federace – FIA, je nabídnout vysokou sportovní úroveň za rozumnou cenu a stát se významným krokem v kariéře mladých pilotů, kteří chtějí pokračovat do vyšších sérií. Šampionát využívá nejnovější generace vozů Tatuus s motory Abarth a pokud piloti splní všechny podmínky, měli by mít nárok na body pro zisk super licence, která je nutná pro účast ve formuli 1. K získání této licence je potřeba čtyřicet bodů.
Série měla původně odstartovat již minulý rok, bohužel musela být odložena kvůli problémům s dodávkami vozů Tatuus. Sérii má na starost promotér a bývalý závodník Josef Křenek. On sám chce umožnit mladým talentům přechod z motokár do formulových závodů. Závody F4 CEZ se jedou ve stejné víkendy jako TCR Eastern Europe a jsou začleněny do prostředí ESET Cupu.
Letošní sezóna byla naplánována na šest závodních víkendů, mezi kterými byl i okruh Red Bull Ring nebo Most a Brno. Během sezóny se představili i čeští piloti, mezi které patřil například Miroslav Mikeš nebo Max Karhan. Je znám i provizorní kalendář na příští sezónu. Ten má být rozšířen o Oschersleben, Poznaň nebo Grobnik.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Josef Křenek
Po studiích na vysoké technické škole v německém Rüsselsheimu se Ing. Josef Křenek aktivně věnoval své kariéře automobilového závodníka. V roce 1996 založil závodní tým Křenek Motorsport, který se dnes věnuje závodům na okruhu. Po ukončení své závodní kariéry začal s manažerskou a organizátorskou prací v motorsportu. Jeho cílem je podpora mladých talentů.
Křenek Motorsport byl v roce 2000 promotérem Národní Formule a v roce 2005 se tým angažoval ve formuli Renault. Stal se i spolupořadatelem soutěže Formulastar, která se dnes jmenuje ESET RaceStar. Poté přišla spolupráce s Renault Sport, se kterým organizoval okruhový seriál Renault Clio Cup Bohemia. Ve spolupráci s Racing Trevor založil ESET V4 Cup a ve spolupráci s WSC vznikl TCR Eastern Europe.
Jaká je Vaše první vzpomínka na motorsport? Co nebo kdo Vás k motorsportu přivedlo, jaký byl Váš první impuls? Máte nějaké idoly ze světa motorsportu?
„Určitě to bylo ještě na základní škole, bydleli jsme ve Františkových Lázních a mohli sledovat závody F1 na programu německé televize. „Na živo“ jsem viděl první velké závody v roce 1978, byl to závod formule 1 v Monte Carlu, fandil jsem stáji Tyrrell a tenkrát vyhrál Patrick Depailler právě na Tyrrellu. K závodům mě to táhlo odjakživa, určitě na to měl vliv můj strýc Stanislav Janda, který u nás bydlel a učil se automechanikem a také můj otec, který byl a stále je velkým fandou automobilových závodů. Idolů jsem za tu dobu měl několik, z těch prvních to byli Francois Cevert, Stefan Bellof, Gilles Villeneuve, Ayrton Senna. Bohužel v té době nebyly závody tak bezpečné jako dnes a všichni při závodech tragicky zahynuli.“
Kdybyste nepracoval v motorsportu, jaké by pravděpodobně bylo Vaše povolání?
„Na to je velmi těžké odpovědět, mimo škol jsem vždy pracoval v motorsportu, nic jiného pro mne nepřipadalo v úvahu. Začínal jsem jako mechanik, následně jako závodník a majitel týmu. Cely život jsem strávil na evropských okruzích, ale kdybych měl dělat něco jiného, tak bych byl myslivcem nebo pracoval jako ochrance přírody. Mam rád přírodu a obzvlášť lesy, kde trávím většinu svého volného casu.“
Určitě jste navštívil zajímavá místa a okruhy. Máte nějaký oblíbený okruh, na který se rád vracíte? Proč? Máte s ním nějakou zajímavou historku?
„Myslím, že nelze určit ten nejoblíbenější okruh – časem se totiž měnily. Když jsem ještě sám závodil tak to byl Zolder. Závodní školu jsem absolvoval na Hockenheimringu a první vítězství získal na Nürburgringu. Z dob, když jsme závodili s Adamem Koutem v rámci světové série Renault to byl Silverstone, kde jsme vyhráli kvalifikaci a získali první pódiové umístěni. Jako divák jsem měl rád Monako – nikde jinde nejedou vozy tak blízko, ničím nenahraditelná atmosféra je, když v Monze vyhraje Ferrari. To vše by mohly být důvody se na nějaký z okruhů vrátit.“
U historek ještě zůstaneme. Máte svoji nejoblíbenější historku z motorsportu celkově?
„Těch historek je nesčetné množství, ale vždy se pojí k nějaké době a nějakému závodníkovi, teď mě bohužel nenapadá žádná, kterou bych nazval tou nejoblíbenější.“
Máte nabitý program, jak relaxujete? Máte jiné koníčky než motorsport?
„Jak už jsem se zmínil, když mohu, trávím volný čas v přírodě. Máme teď pěti měsíční štěně retrívra, už zvládá i delší lesní túry, ke všemu bydlíme na vesnici a les máme za rohem. Jsem nejradši, když nemusím nikam jezdit a mohu jen tak chodit po lese.“
Na jaký talent, který Vám prošel pod rukama, vzpomínáte rád?
„I zde je těžké odpovědět, bylo jich vice a nelze vybrat jen jednoho, k těm nejlepším ale určíte patřili Jiří Jupa, Adam Kout, Gábina Jílková a Petr Semerád. Všechny znám od malička a strávil jsem s nimi několik let. Nejenže to byli a jsou výjimeční závodníci, s týmovým a sportovním duchem, ale také velmi pracovití a slušní lidé. Určíte bych ale rád vzpomněl i na Petra Fulína, s motorsportem začínal na dnešní poměry velmi pozdě, myslím, že mu bylo skoro 30 let a byl bez jakýchkoliv zkušeností z motokár nebo podobně. Od začátku byl velmi rychlý a skvěle a instinktivně ovládal všechny typy závodních vozů.“
Pojďme se zaměřit na formuli 4 CEZ. Je určitě důležité rozvíjet mladé talenty nejen v České republice, ale po celém světě. V tom má napomoci F4 CEZ. Jak vidíte budoucnost této série Vy, jaký je Váš sen?
„Nežijeme v jednoduché době, vedle covidu 19 je tu válka na Ukrajině a energetická krize. Motorsport není v porovnaní s těmito problémy ani pro automobilový průmysl tak důležitý jako byl. Není jednoduché získat finanční prostředky, a i když je nějaký závodník má, je aktuální termín dodání vozu F4 minimálně 6 měsíců, takže kdo neobjedná vůz do konce září, nestihne první závod nové sezóny. Musíme tedy počítat s tím, že F4 CEZ bude ještě několik let potřebovat. Není to můj sen pořádat závody F4, ale vím, že F4 šampionát potřebujeme, pokud chceme, aby se motorsport i v našem regionu nějak rozvíjel. F4 je základem formulového závodění a ideálním propojením mezi motokárovými a formulovými světy.“
Je podstatné rozvíjet mladé talenty a v ČR jich je určitě nespočet. Jak vnímáte problémy financování v motorsportu?
„Motorsport je bohužel finančně náročný sport a jeho financovaní je pro každého účastníka velmi obtížné. Ale myslím si, že podobné to bude i v ostatních sportech. Na začátku jsou to (skoro) vždy rodiče, kteří financují a podporují své děti. Bez nich by to určitě nešlo. A i když se nějaký talent objeví, nemusí to ještě zdaleka znamenat, že bude i závodit. Vedle talentu a financí jsou zapotřebí i správná technika a také štěstí. Ale i zde platí, že je vše možné, důležité je jít si za svým cílem, věřit sobě a své intuici, být vytrvalý a pracovitý.“
Jaké to bylo, zakládat vlastní šampionát formule 4?
„Takto jsem to nikdy nevnímal, nezakládal jsem vlastní šampionát, ale šampionát pro náš region. Pokud by se někdo našel a chtěl pokračovat, velice rád ihned vše předám. Dělám to proto, že si myslím, že ho potřebujeme a také není úplně můj vlastní. Vše probíhá ve spolupráci s Autoklubem ČR, který má obrovský podíl na získané certifikaci FIA.“
První sezóna F4 CEZ je skoro za námi. Jaké máte pocity Vy?
„Mám skvělý pocit, máme úžasné závodníky, o kterých budeme zajisté v budoucnu slyšet, možná se někdo z nich objeví ve formuli 1. Připadám si skoro jako bych se vrátil v čase a musím opět vzpomenout na dobu s Adamem Koutem, kdy s námi závodili Valtteri Bottas, Daniel Ricciardo a Jean-Éric Vergne, nikoho z nás tehdy nenapadlo, že se jedná o budoucí závodníky F1.“
Na co se v příští sezóně můžeme těšit?
„Pevně věřím, že nás čeká zajímavá sezóna a že se startovní pole o něco rozroste, ale jak už jsem se zmínil, není kam spěchat, jedná se o dlouhodobý projekt. Plánujeme stejně jako letos šest závodních víkendů na okruzích Hungaroring, RedBull Ring, Slovakia Ring, Most, Brno a Balaton Park.“