Když vloni F1 spustila grafiku zabývající se opotřebením pneumatik, ťukali si mnozí na čelo. Informace byly zcestné a nebyly podloženy žádnými reálnými daty. Režie svůj repertoár nadále rozšiřuje a letos přidá nové grafiky, jako např. porovnání výkonnosti vozů v zatáčkách nebo na rovinkách.
Ve spolupráci s AWS (Amazon Web Services) poskytuje formule 1 aktuálně šest grafik – rychlost průjezdu zatáčkou, předpověď strategií, pit stop okénko, předpověď souboje, souboj v boxech a opotřebení pneumatik.
Vloni se řada expertů vyjádřila ke grafikám kriticky, převážně k opotřebení pneumatik, které procentuálně zobrazovalo životnost obutí. Přitom F1 s Pirelli nespolupracovala a informace neměla podložené daty.
V letošní sezóně plánuje AWS spustit další řadu nových grafik, které mají divákovi rozšířit obzory a umožnit mu se v závodě lépe orientovat.
První nasadí hned během GP Rakouska. „Skóre výkonnosti vozů“ bude založené na různých faktorech – ať už jde o výkon, grip, přítlak nebo aerodynamický odpor. Otázkou je, zda bude AWS sbírat data od samotných týmů, které mají tendenci si svá data chránit.
Divákům se bude zobrazovat pořadí jednotlivých jezdců v pomalých, středně rychlých a rychlých zatáčkách a také na rovinkách. Za jejich výkonnost bude udělováno skóre.
Během GP 70. výročí F1, která se pojede v srpnu na Silverstonu, bude grafika poměřovat rychlostní rozdíl mezi jezdci napříč historií. Nejstarší data pro srovnání bude mít F1 z roku 1983.
V Belgii bude nasazena grafika znázorňující výkonnost jednotlivých pilotů v rychlých a pomalých zatáčkách a jejich porovnání se soupeři. V druhé polovině sezóny se grafika rozšíří o hodnocení jezdcových výkonů, vývojový trend monopostu, celkovou výkonnost jezdců za sezónu a ve finále také o předpověď kvalifikační a závodní rychlosti.
FOM se dle slov šéfa inženýrů F1 Roba Smedleyho snaží ve spolupráci s AWS přiblížit divákům dění na trati.
„Jsme rádi, že společně s F1 Insights přibližujeme diváky blíže k dění na trati tím, že odkrýváme tajemství, která zůstávala dlouhá léta skrytá za boxovou zdí,“ prozradil Smedley.
Televizní grafiku pro letošní rok vylepšilo také MotoGP. Nejvýraznější novinkou byl pohybující se sloupec jezdeckého pořadí. Kolonky s jezdci se na základě GPS dat vzájemně vzdalovaly podle reálného rozestupu. Výsledek byl spíše kontraproduktivní a lze předpokládat, že se běžný divák spokojí spíše s grafikou časových rozestupů.