Debut noční show v Marina Bay zahalen aférou crashgate

Debut noční show v Marina Bay zahalen aférou crashgate

Píše se 28. září 2008. Na okruhu Marina Bay vjíždí vozy formule 1 do 14. kola závodu. Ve vedení je Felipe Massa, Fernando Alonso je po pit stopu 19., zatímco na 16. místě jedoucí druhý renault s Nelsonem Piquetem v 17. zatáčce bourá a na trať vyjíždí safety car…

Fernando Alonso, jenž se rozhodl pro opačnou strategii než soupeři. Startoval s menším množstvím paliva, takže musel jako první zajet ve 12. kole do boxů pro doplnění. Propadl se až na konec startovního pole. Jelikož bylo pro něj obtížné dostávat se dopředu, tak Renault sáhl snad po nejkotroverznějším tahu v historii formule 1. Ve 14. kole havaroval v 17. zatáčce jeho týmový kolega Nelson Piquet, což zapříčinilo výjezd safety caru, jelikož nebyla nikde poblíž možnost, kde by mohl vyjet jeřáb.

Tehdy bylo pravidlo, že za mercedesem Bernda Mayländera nesměli jezdci do boxů, jelikož pitline byla zavřená. To hrálo do karet Alonsovi. Mnoho závodníků tak bylo penalizováno kvůli tomu, že se za zpomalovacím vozem dostali pod povolené minimum paliva. Když byl závod restartován, tak musela většina zajet do boxů, čímž se Španěl dostal dopředu a rychlejší vozy, které absolvovali pit stop, měli problém předjet na úzké trati pomalejší soupeře. V poslední fázi závodu se dostal Alonso do vedení.

Piquet bezpřostředně po vypadnutí tvrdil, že se jednalo o „drobnou chybu“. Na pozávodní tiskové konferenci znělo z Renaultu, že to byla v podání Alonsa „briliantní taktická jízda“, přičemž šéf týmu Flavio Britatore s Patem Symondesm tomu dali korunku – ti totiž uvedli, že vyjetí safety caru bylo štěstí.

Pochopitelně se začaly rojit spekulace, že to nebylo u Piqueta jezdecké selhání, nýbrž za tím bylo mnohem více. S postupem času se skutečně ukázalo, že pochybnosti byly na místě. Přestože tehdejší šef F1 Max Mosley tvrdil, že nelze něco vyšetřovat na základě spekulací, tak o rok později si na inkriminovaný okamžik FIA posvítila.

Paradoxně na popud samotného Piqueta, který byl propuštěn v polovině sezóny 2009 a nahrazen rezervním pilotem Romainem Grosjeanem. V srpnu onoho roku totiž přišla brazilská televize Rede Globo s informací, že bylo Piqeutovi nařízeno, aby boural. Mezinárodní automobilová federace posléze potvrdila, že prošetří „údajné incidenty z předešlích podniků F1“, čímž samozřejmě měla na mysli VC Singapuru 2008. V následném šetření Brazilec přiznal, že musel na příkaz Briatoreho a inženýra Symondse havarovat.

Tím to ovšem neskončilo. Vše se obrátilo proti Piquetovi. 11. září vydal Renault prohlášení, že má v plánu podniknout právní kroky proti Piquetovi a jeho otci Nelsonovi Piquetovi staršímu jak u francouzského, tak britského soudu, přičemž je nařkli z křivého obvinění a z vydírání, aby zůstal junior v týmu až do konce sezóny 2009. Dokonce Francouzi zašli ještě dále. Pat Symonds tvrdil, že návrh na plánovanou nehodu vzešel od Piqeuta samotného.

15. září 2009 renomované noviny The Times vydaly přepis rádiové komunikace mezi Piquetem, závodním inženýrem, Briatorem, Symondsem a Alonsem, ve které se řeší pozice jezdců a vše okolo toho. Krátce před nehodou Piqeutovi inženýr říká, ať tlačí na Barichella a posléze havaruje – na místě, na kterém se dle informací The Times údajně domluvili před závodem.

21. září zasedala v Paříži Světová rada motorsportu, aby projednala další kroky. Po 90minutovém slyšení rada Renault diskvalifikovala a suspendovala na dva roky s podmínkou, že pokud se něčeho podobného dopustí před rokem 2011 bude stáji zakázáno startovat ve formuli 1. Zároveň byla Briatoremu okamžitě zakázána účast na závodech F1, nesměl být manažerem žádného z jezdců a v případě, že by tak bylo, daný závodník by nedostal superlicenci. Ani Symonds neodešel bez trestu – Brit dostal pětiletý ban. Naopak Alonso a jeho mechanici z toho vyšli s čistým štítem, neboť FIA nenašla žádný důkaz, který by prokazoval, že by v tom byli také namočeni.

Zatímco Briatore popíral navzdory všem důkazům svoji vinu, tak Symonds se přiznal se slovy, že toho bude navždy litovat. Byť Světová rada vydala prohlášení, ve kterém stálo, že vzhledem k závažnosti kroků, jenž Renault udělal, by bylo na místě je úplně vyřadit, tak nakonec dala podmíněný trest. Renault svým rychlým jednáním donutil oba viníky k rezigranci. Podle britského bulvárního deníku Daily Mirror je pro Briatoreho doživotní zákaz tím nejtvrdíším trestem, jaký kdy byl na koholiv motorsportu uvalen.

K potrestání Briatoreho a Symondse přispěl také nejmenovaný zaměstnanec označovaný jako „Svědek X“, jenž byl přítomný na předzávodním meetingu a s návrhem nesouhlasil.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Barbora Goldmannová)
Sdílejte na:
Zavřít