Příští rok nás ve formuli 1 čekají některé jezdecké změny – například do Renaultu se vrací dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso. Ten ve středu a ve čtvrtek testoval v Bahrajnu monopost z roku 2018. Do formule 1 se dere i japonský nováček Juki Cunoda – ten testoval v Imole s monopostem Toro Rosso z roku 2018.
Jezdecké složení AlphaTauri pro příští rok nebylo zatím potvrzené, poradce Red Bullu a šéf juniorského programu Helmut Marko má ale jasno v tom, že pokud japonský mladík Juki Cunoda získá superlicenci (musel by skončit v top 4 v šampionátu formule 2), bude příští rok závodit po boku Pierra Gaslyho.
Red Bull japonského jezdce na vstup do formule 1 postupně připravuje – ve středu absolvoval test v Imole. Jelikož jsou testovací jízdy s aktuálními vozy zakázané (výjimku tvoří filmovací dny, během kterých smí jezdec odjet jen 100 km), musel Cunoda absolvovat svou jízdu v monopostu Toro Rosso STR13 z roku 2018.
Cunoda měl velikou radost. Pokud porovnává jízdu s monopostem formule 2, je podle něj ovladatelnost F1 lehčí, ale přesto fyzicky náročnější.
„Bylo to snazší na ovládání, ale fyzicky náročnější,“ uvedl po testu Cunoda. „Očekával jsem, že to bude náročnější, zejména v krční oblasti. Ve formuli 2 krk necítím, hodně ho posiluji.“
„Během dneška to bylo těžké, zejména pak při brzdění. Auto je velmi silné, mnohem silnější, než jsem očekával. Do příští sezóny, nebo do mé další jízdy s monopostem formule 1, budu potřebovat více trénovat a lépe se připravit.“
Turning the wheel in a Formula 1 car for the first time 👌 Enjoy it @yukitsunoda07! pic.twitter.com/bIvcQ850g6
— Visa Cash App RB F1 Team (@visacashapprb) November 4, 2020
Testovací jízdy ve stejný den – ačkoliv více než 5000 km směrem na jihovýchod – absolvoval i dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso. Španěl testoval monopost R.S.18 na okruhu v Bahrajnu. Kromě středečního dne se formulový navrátilec svezl i ve čtvrtek a dohromady obkroužil 186 kol.
„Ta kola jsem potřeboval,“ prozradil Alonso. „Simulátor je do určitého bodu dobrý, ale potřebujete cítit fyzickou námahu vozu, potřebujete cítit přetížení.“
„Můžete sice trénovat krk, ale nikdy to nenahradíte samotnou jízdou. Potřeboval jsem absolvovat co nejvíce kol.“
Fernando Alonso už dříve absolvoval filmovací den s letošním vozem, předtím se ale svezl naposledy vloni v rámci sezónních testů v Bahrajnu s vozem McLarenu. Přesto věří, že svou rychlost neztratil a velmi brzy se vrátí do závodního tempa.
„Očekávám, že budu už od začátku rychlý. Jsem si vědom výzvy, kterou budu muset v prvních závodech absolvovat – nejen kvůli rychlosti, ale také ze strany procedur a práce s vozem. Budu muset řešit věci, které jsou pro mě nové.“
„Budu potřebovat čas. Je možné, že se budu trápit, ale chci si myslet, že se to nestane.“
More testing fun for @alo_oficial today. Another 93 laps completed at the wheel of the #RS18, which concludes his test in Bahrain!#RSspirit 📸 @BAH_Int_Circuit pic.twitter.com/mJPZKHHWbp
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) November 5, 2020
S Renaultem testovali i Čou, Lundgaard a Piastri
Testů Renaultu se zúčastnili i dva junioři, kteří aktuálně závodí ve formuli 2 – čínský závodník Kuan-Jü Čou a Dán Christian Lundgaard. Doplnil je letošní šampion F3 Oscar Piastri.
Lundgaard se už v minulosti s vozem F1 svezl. Pro Čoua a Piastriho to ale byla premiéra.
„Bylo skvělé opět usednout do kokpitu vozu F1,“ uvedl Lundgaard, který závodí ve formuli 2 pro tým ART. „Svézt se s monopostem formule 1 na okruhu, kde jsem ještě nejel, byla zajímavá výzva. Rychle jsem si ale zvykl a cítil jsem se komfortně už při první jízdě.“
Lundgaard se s vozem svezl minulý pátek, v sobotu jej vystřídal junior F3 Oscar Piastri, v neděli a v pondělí pak testoval Čou.
Kuan-Jü Čou do kokpitu vozu F1 usedl poprvé. První den jej sice potkaly technické problémy, přesto si zkušenost pochvaluje.
„Bylo privilegiem svézt se s vozem F1,“ nechal se slyšet Číňan. „První den byl obtížný, měli jsme nějaké problémy a moc jízd jsme neabsolvovali. Druhý den byl lepší, zvládli jsme projít náš program. Posbírali jsme hromadu dat – zkoušeli jsme kvalifikační i závodní simulace.“
Jízda s Renaultem R.S.18 okouzlila i letošního šampiona F3 Oscara Piastriho. Ten se už těší na další příležitost.
„Byla to má první jízda s vozem F1, takže jsem byl natěšený a zároveň trochu nervózní,“ uvedl 19letý Australan. „Jakmile jsem ale absolvoval instalační kolo, nervozita opadla. Chtěl jsem se bavit a zároveň jet co nejrychleji to půjde.“
„Na vůz jsem si zvykl celkem rychle a mnohému se naučil. Těším se na další příležitost, ať už se naskytne kdykoliv, takže děkuji celému týmu Renault za to, že mi umožnili splnit si sen.“
It was the turn of @OscarPiastri today in Bahrain as he drove a Formula 1 car for the first time!
82 Laps ✅
435km ✅#RSspirit #Formula1 #Renault @BAH_Int_Circuit pic.twitter.com/VJTbbaApS6— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) October 30, 2020
Zdroje článku:
https://www.motorsport.com/f1/news/tsunoda-alphatauri-test-2021-seat/4903171/https://www.gpfans.com/en/articles/58939/alonso-completes-needed-laps-in-two-day-renault-bahrain-test/
https://www.fiaformula2.com/Latest/3gca2sYp6StB1rlmyrTG7g/lundgaard-and-zhou-revel-in-f1-test-experience
https://www.speedcafe.com/2020/11/04/piastri-reflects-on-maiden-f1-test/