Čtyřiatřicetiletý Mexičan bojuje v roce 2024 nejen o místo v Red Bullu, ale dost možná o setrvání ve formuli 1.
Sezóna 2024 odstartovala závody v Bahrajnu a Saudské Arábii. I když se v posledních týdnech formuje mnoho příběhu hlavně mimo trať, neměli bychom zapomínat na dění na trati, kde s trochou nadsázky sledujeme boj o přežití.
Sergio Pérez je ve formuli 1 od roku 2011, jedná se tedy již o jeho čtrnáctý rok v královně motorsportu, z toho čtvrtý za volantem Red Bullu. Již několikrát to během své kariéry měl Pérez nahnuté, ale nakonec vždy dokázal najít způsob, jak přesvědčit a zůstat ve formuli 1. Letos není situace jiná.
Rok 2023 byl pro mexického pilota krutým vystřízlivěním. Sezónu začal jako tradičně s ambicemi vyzvat úřadujícího šampiona a týmového kolegu v jednom, Maxe Verstappena, v boji o mistrovský titul. Nutno dodat, že nezačal vůbec špatně. Po Velké ceně Baku, čtvrtém závodu v roce 2023, měl Pérez na kontě dvě vítězství a za Verstappenem zaostával pouze o šest bodů. Zdálo se, že nás čeká souboj týmových kolegů, který jsme naposled zažili v roce 2016, kdy spolu soupeřili piloti Mercedesu – Lewis Hamilton a pozdější mistr světa Nico Rosberg.
Jak rok 2023 probíhal dál všichni dobře víme. Verstappen předvedl nejdominantnější sérii v historii a vyhrál sedmnáct ze zbývajících osmnácti závodů! Jediný závod vyhrál nikoliv Pérez, ale Carlos Sainz s Ferrari v Singapuru. Mexičan byl od kruté porážky v Miami jako vyměněný, bohužel v negativním slova smyslu. Jen velký výkonnostní náskok jeho Red Bullu mu nakonec pomohl uhájit alespoň druhou příčku v šampionátu jezdců. Jeho ztráta na Verstappena byla více než propastná. Rozdíl 295 bodů je největším rozdílem v historii, což podtrhuje fakt, že i kdybychom dali Pérezovi dvojnásobný počet bodů, stále bude mistrem světa Max Verstappen.
Pilot to nikdy navenek nepřizná, ale ze současného chování mexického závodníka můžeme odvodit, že jeho očekávání v souboji s Verstappenem jsou poněkud střízlivější než kdy dříve. Helmut Marko dal ostatně několikrát najevo, že od “Checa” tým potřebuje druhá místa a body do pohárů konstruktérů. A to je přesně to, co nyní Pérez doručuje.
Čistá hlava, stabilnější výsledky
Není tajemstvím, že psychika ve sportu je velkou součástí finálního výsledku. Pokud máte správně nastavenou hlavu, všechno ostatní jde ruku v ruce. Přesně to může být cesta k lepším výkonům Péreze. V posledních letech na sebe vyvíjel tlak, protože jako každý závodní pilot na světě chcete porazit svého týmového kolegu. Pokud je ale vaším týmovým kolegou Max Verstappen, může nastat chvíle, kdy si musíte přiznat, že nejlepší na světě nejste.
Zdá se, že si tímto procesem uvědomění nyní Pérez prošel. V úvodu nového ročníku krotí své cíle a využívá potenciálu monopostu RB20 tak, jak to od něj Red Bull žádá. V obou úvodních kvalifikacích Pérez standardně trochu ztrácel. V Bahrajnu startoval z pátého místa, v Saudské Arábii si polepšil do druhé řady na třetí místo. V obou závodech se však dokázal posunout za Verstappena na druhou příčku.
Největší aspirant na Pérezovo místo tápe
Není tajemstvím, že na místo u Red Bullu si asi nejvíce brousí zuby Daniel Ricciardo. Pilot RB se v minulém roce vrátil do rodiny rakouského týmu s jediným cílem – získat druhou sedačku u hlavního týmu.
RB nebo Visa Cash App RB Team, chcete-li, měl být dle předsezónních testů černým koněm roku 2024. To se zatím nepotvrdilo a rebrandovaný tým z italské Faenzy se víceméně pohybuje tam, kde byl stejnou dobou i loni. To by ještě pro australského Honey Badgera nebylo to nejhorší. Horší je, že jeho týmový kolega Júki Cunoda ho zatím jednoznačně poráží.
Na místo Péreze se tlačí i samotný Cunoda. Ve formuli 1 je již čtvrtým rokem a přestup do hlavního týmu se přímo nabízí. Rokem 2025 ale končí spolupráce Hondy s Red Bullem, což může hrát v konečném rozhodování velikou roli. Japonský závodník si rozhodně nepolepšil ani svým “výlevem” během a zejména po Velké ceně Bahrajnu, kdy několik kol odmítal poslechnout rozkaz týmu o puštění Ricciarda a po samotném konci závodu kolem svého týmového kolegy dvakrát nebezpečně projel, aby navenek demonstroval, co si o týmové režii myslí.
Zájemců o sedačku v Red Bullu je samozřejmě více. Šanci mají Carlos Sainz, Alexander Albon nebo Fernando Alonso. Pokud ale bude čtyřiatřicetiletý Mexičan podávat stabilní výkony po celý rok, stane se vicemistrem světa a bude spolehlivou dvojkou, Red Bull se dost možná dostane do bodu, kdy zvolí Péreze jako nejlepší volbu i pro rok 2025.
Armageddon v Red Bullu?
Celá tato situace samozřejmě může dostat zcela nový spád ve chvíli, kdy by došlo k neočekávaným změnám, o kterých se nyní hlasitě spekuluje. Ano, řeč je o odchodu lidí jako Christian Horner, Helmut Marko, Adrian Newey nebo dokonce Max Verstappen. Co se nyní zdá jako sci-fi může být za pár měsíců realitou. Vzpomeňme si, jak jsme se usmívali nad přestupovými spekulacemi Lewise Hamiltona do Ferrari..
Pokud by Max Verstappen byl Red Bull skutečně schopný opustit již po této sezóně, Pérezovi by se automaticky otevřela cesta k tomu bojovat s novým týmovým kolegou o pozici jedničky v nejlepším týmu posledních let. To už je samozřejmě velká fantazie, ale nic není ve světě formule 1 nemožné.