Analýza: Jak získal Gasly své premiérové vítězství?

Analýza: Jak získal Gasly své premiérové vítězství?

V Monze se po 12 letech opakovala historie, protože tým AlphaTauri (dříve známý jako Toro Rosso) dokázal znovu vyhrát. V roce 2008 se radoval mladičký pilot jménem Sebastian Vettel, dnes zdvihl trofej pro nejlepšího jezdce Pierre Gasly. Jak se mu to podařilo?

Francouzský pilot odstartoval do VC Itálie z desátého místa na nejměkčích pneumatikách. Po startu si udržel desátou pozici. Ve 20. kole je vyvěšena žlutá vlajka kvůli Kevinu Magnussenovi, který odstavil svůj monopost těsně před nájezdem do boxové uličky. Pierre Gasly zajel jako jediný ke svým mechanikům a obul nejtvrdší sadu pneumatik. Zároveň se propadl z desátého místa na pozici patnáctou. Jakmile začal akcelerovat z první šikany, byl vyhlášen safety car. Zmiňovaná žlutá vlajka byla vyvěšena přesně minutu.

Mezitím zatáčku Parabolica projíždí Lewis Hamilton, nevšimne si, že je zavřený vjezd do boxové uličky a zamíří ke svým mechanikům. Tohle přehlédnutí ho později připraví o vítězství, protože dostane trest v podobě 10 sekund stop and go. Stejnou chybu udělal i Antonio Giovinazzi.

Pierre Gasly se díky tomu posune na místo čtrnácté. Na konci 22. kola pilot AlphaTauri sotva dožene konec pole za safety carem, zároveň se otevřela boxová ulička – skoro všichni zamířili ke svým mechanikům na výměnu pneumatik. Francouz se tak posune na pozici třetí.

Ve 24. kole se mohlo znovu závodit, ale ke konci kola havaruje Charles Leclerc na výjezdu ze zatáčky Parabolica. Okamžitě je vyhlášen safety car. Ve 26. kole, konkrétně když safety car najíždí do druhého sektoru tratě, je vyvěšena červená vlajka a závod je zastaven. Všichni jezdci zajeli do boxů.

Následně ředitelství závodu oznámí, že obnovení závodu bude v 16:20. Další důležitou věcí je, že restart závodu proběhne pevným startem – piloti vyjeli z boxů a seřadili se na hlavní rovince. Tady je důležitá vsuvka – podle článku 41.4 lze během přerušení vyměnit na vozech pneumatiky. Pierre Gasly proto vyměnil svoje 7 kol staré nejtvrdší pneumatiky za čerstvou středně tvrdou směs.

Před restartem bylo pořadí – první Hamilton (nejtvrdší sada), druhý Stroll (středně tvrdá sada), třetí Gasly (středně tvrdá sada) a pak je důležitý až sedmý Sainz (středně tvrdá sada).

Zhaslo pět červených světel a závod byl restartován. Na live timingu se jasně ukázalo, že začalo 28. kolo. Start se opět povedl Lewisovi  Hamiltonovi, který ale musel do tří kol do boxů, aby si „odsloužil“ svoji penalizaci. Naopak Lance Stroll nevyužil svoji šanci a propadl se startovním polem. Pierre Gasly se tak posune na druhou pozici. Na konci 28. kola zajel Lewis Hamilton do boxů a vedoucím závodu se stává zmiňovaný francouzský pilot. Do konce závodu zbývalo 24 kol.

Pořadí na začátku 30. kola bylo: Gasly, Räikkönen, Giovinazzi, Sainz, Stroll a Norris.

Když Carlos Sainz na začátku 34. kola předjede Kimiho Räikkönena v první šikaně, vedoucí monopost AlphaTauri má náskok necelých 4 sekund. Španěl se vydal na stíhací jízdu, vyvíjel tlak na Pierra Gaslyho, ale Francouz neudělal ani jednu chybu až do konce závodu. Carlos Sainz jenom postupně stahoval ztrátu. Naštěstí Pierre Gasly uviděl šachovnicovou vlajku dříve, než se Španěl pokusil o nějaký útok. V cíli je dělilo „pouhých“ 415 tisícin sekundy.

Historie se tak opakovala 12 let (přesně 4 371 dní) po prvním úspěchu Toro Rosso v Monze. Pak si už mechanici AlphaTauri společně s Pierrem Gaslym mohli užít chuť vítězství…

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Jan Fridrich)
Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formuli 1 sleduje přes 20 let, od roku 2017 píše pro Svět Formule a od října 2020 působí jako šéfredaktor. Jeho nejoblíbenější jezdec je Michael Schumacher a je fanouškem Ferrari. V případě zájmu o spolupráci ho můžete kontaktovat na: jan.fridrich@svetformule.cz.

Další články autora →