WEC: Ferrari vyzvalo k přísnějším kontrolám zahřívání

WEC: Ferrari vyzvalo k přísnějším kontrolám zahřívání

Ferrari vyzvalo ředitelství závodů k přísnější kontrole teplot pneumatik před jejich nasazením na vozy třídy Hypercar při víkendovém závodu 24 h Le Mans. Upozornění poukazuje na fakt, že italská stáj si myslí, že některé týmy mají výhodu.

Antonello Coletta, šéf závodů sportovních vozů Ferrari, učinil tuto výzvu v souvislosti se zákazem zahřívání pneumatik ve vytrvalostním mistrovství světa a pravidlem, které požaduje, aby pneumatiky měly při nasazení na vozy teplotu totožnou s teplotou okolí.

Zdálo se, že naznačuje, že jeden z výrobců by mohl získat výhodu obcházením zákazu, který byl zaveden na začátku minulé sezóny, ale pro jubilejní stý ročník Le Mans 2023 byl z bezpečnostních důvodů jednorázově zrušen.

„V minulých závodech jsme již viděli, že někdo velmi dobře zahříval pneumatiky a na trati, jako je tato, ztrácíme přes 15 sekund na kolo, když vyjedeme na studených pneumatikách,“ řekl Coletta. „Je důležité, aby se kontrolovala teplota pnuematik, když se nasazují na vozy – pravidla se musí dodržovat, aby nikdo nezískal ani malou výhodu. FIA si to musí hlídat, aby měli přehled, zda toto pravidlo všichni dodržují. Nechci, aby se závod v Le Mans ovlivňovalo něco jiného než samotné závodění na trati, jako například zahřívání v noci nebo za jiných obtížných podmínek“

Zdá se, že Coletta naráží na Porsche, které mělo v různých fázích dosavadní sezóny jasnou výhodu při zmíněném zahřívání na trati. FIA potvrdila, že kontroly v Le Mans probíhají, aniž by vydala jakoukoli další reakci na Colettovy komentáře. Je známo, že se provádějí spíše namátkově než plošně, ale není jasné, jaká je povolená tolerance.

Společnost Michelin, jediný dodavatel gum v kategorii Hypercar, rovněž potvrdila, že její inženýři dostali pokyn, aby týmu, ke kterému jsou přiřazeni, doporučili nepoužívat pneumatik, které by mohly být po kontrole v rozporu s předpisy.

Sportovní předpisy WEC uvádějí, že jakýkoli proces, který zahrnuje přímý nebo nepřímý pokus o změnu teploty pneumatiky (ve srovnání s teplotou okolí), je zakázán. Zahrnuje to mimo jiné i zahřívání součástí zavěšení vozu, brzdového systému, úpravu systému či elementu ohřevu vody používané při mytí kol“

Tradičně se pneumatiky v závodech předehřívaly v zadní části garáže v každém týmu, přičemž po zákazu, který byl vydán z ekologických důvodů, se vytvořila speciální sada pneumatik Michelin určená pro jízdu za studena. V loňském roce byl pro Le Mans dočasně zrušen po řadě nehod, které se staly v předchozím kole WEC ve Spa, které se konalo za chladných podmínek.

Organizátor Le Mans loni v květnu uvedl, že jednorázové zrušení zákazu poskytne výrobcům pneumatik, týmům a jezdcům cenný čas na lepší pochopení způsobu, jak uvést studené pneumatiky do optimální teploty před zbytkem sezóny WEC 2023.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Česká novinářka, která aktivně působí v šampionátech F1, FIA WEC a GT World Challenge. Zaměřuje se na český motorsport v rámci ESET Cup Series, kterého se pravidelně účastní. Dále se věnuje správě sociálních sítí, které se zaměřují na motorsportový obsah a informují fanoušky o aktuálním dění a novinkách. V případě…

Další články autora →