W Series s Coulthardem a Neweyem: Šampionát pouze pro ženy od května 2019

W Series s Coulthardem a Neweyem: Šampionát pouze pro ženy od května 2019

Cílem šampionátu, ve kterém budou závodit pouze ženy, bude pomoc zástupkyním něžného pohlaví prosadit se v monopostech na profesionální úrovni. Především je má W Series podpořit při cestě do Formule 1.

Německý šampionát pro ženy dlouho nepřežil

Zavedení čistě ženského šampionátu tu však není zcela poprvé. V 80. letech minulého století existovala v Německu série nesoucí název Ford Fiesta Ladies Cup. Přestože série po čtyřech letech zanikla, tak se podařilo třem ženám získat angažmá v DTM.

Ford Fiesta XR2 Ladies Cup, ein Markenpokal, der als die erste deutsche Rennserie nur für Frauen von 1982 bis 1986 ausgetragen wurde. #tbt pic.twitter.com/xylyyhjGib

— Ford Austria (@fordaustria) 8. března 2018

Podle Ecclestoneho F1 pro ženy není, historie však říká něco jiného

Bývalý šéf Formule 1 Bernie Ecclestone rovněž navrhoval šampionát, ve kterém by byly pouze účastnice něžného pohlaví, jenže nakonec z toho sešlo. Pár let na to se dokonce nechal slyšet, že ve Formuli 1 pro ženy místo není.

Přesto se v královně motorismu pár ženských jmen objevilo. Susie Wolffová, žena šéfa týmu Tota Wolffa, se dokonce před čtyřmi svezla i ve volném tréninku na GP Velké Británie ve voze Williams. Lotus, potažmo Renault zaměstnával v letech 2015 a 2016 Carmen Jordá coby vývojovou pilotku. Také Sauber angažoval v roce 2017 ženu na pozici vývojové jezdkyně, Tatianu Calderón. Pro již zaniklý tým Marussia testovala v roce 2012 María de Villot, jež utrpěla během testů fatální zranění a rok na to zemřela.

pic.twitter.com/zVI8yD6tJf— Formula1 Geek (@FormulaOneGeek) 20. června 2018

Pokud však zapátráme v hlubší historii Formule 1, tak najdeme pět žen, které poměřily své síly s muži přímo na trati během závodního víkendu  – Maria Theresa de Fillipis startovala do třech velkých cen v letech 1958 a 1958 pro týmy Maserati a Behra-Porsche. Další tři ženy se sice alespoň jednou závodního víkendu zúčastnily, avšak do závodu už nedostartovaly – v 70. letech se na soupisce objevila Angličanka Divina Galica (Surteen, Hesketh), Jihoameričanka Desiré Wilson v roce 1980 s týmem Williams a Italka Giovanna Amati v roce 1992 s Brabhamem.

Ovšem nejúspěšnější ženou v historii Formule 1 byla italská závodnice Lella Lombardi, která jako první a vlastně i poslední dokázala bodovat, a to odjela pouhých 12 závodů. Tohoto historického zářezu dosáhla v roce 1975, když dojela do cíle VC Španělska jako šestá.

Lella Lombardi: the last woman to race in F1 https://t.co/9UvCcGsfDV pic.twitter.com/0RmFpyDVBA

— F1 Exhaust Note (@F1_Exhaust_Note) 10. října 2018

W Series jako „přípravka“ pro mladé závodnice na vstup do F1

W Series, která odstartuje v květnu 2019, bude obsahovat šest závodů v Evropě, přičemž závod bude vypsán na 30 minut a juniorky nastoupí v identických autech Tatuus T318 z šampionátu Formule 3, které pohání 1,8 litrový motor a bude rovněž obsahovat Halo.

Částka pro vítěze je ve výši 1,5 milionu amerických dolarů, přičemž vítězka z toho dostane 500 000 USD a zbytek bude přerozdělen dalším 17 závodnicím.

Tato série se od ostatních šampionátů odlišuje především tím, že pro zisk sedačky závodnice nepotřebuje mít za sebou bohaté sponzory.

Nicméně dostat se do této série nebude zcela jednoduché. Uchazečky čeká dlouhý proces přijímacích zkoušek, na jehož konci o jejich případné účasti rozhodne porota. Členy poroty jsou mimo jiné David Coulthard, někdejší závodní ředitel Marussie a sportovní šéf McLarenu Dave Ryan a technický šéf Red Bullu Adrian Newey, který bude plnit také roli poradce W Series.

Zajímavostí je, že s nápadem založit šampionát pouze pro ženy, přišla španělská závodnice Tatiana Calderón. Ovšem ostatní závodnice s tímto návrhem příliš nesouhlasili.

„My z W Series opravdu věříme v tom, že mají závodnice i závodníci stejné právo proti sobě závodit, když budou mít stejné předpoklady. Momentálně se zná, že závodnice na úrovni GP3 nebo Formule 3 dosáhli svých vývojových možností, za což však často může chybějící podpora, nikoliv chybějící talent,“ uvedl Coulthard, jehož koncept série uchvátil natolik, že se stal jejím hlavním investorem.

„Proto potřebujeme formulovou sérii jenom pro ženy – W Series –, se kterou dosáhneme konkurenceschopné a konstruktivní prostředí motorsportu a ve které získají naše závodnice potřebné dovednosti, aby mohli obstát ve špičkových sériích proti závodníkům.“

pic.twitter.com/cdXp7uC3Ow— W Series (@WSeriesRacing) 10. října 2018

Catherine Bond Muir, šéfka W Series, dodává: „Momentálně závodí v monopostech příliš málo žen. Díky W Series toto číslo významně stoupne, čímž bude moci mnohem více závodnic rozvíjet svůj potenciál.“

Newey je přesvědčený, že nízká účast žen v královských třídách motorismu není kvůli tomu, že by nebyly talentované, pouze nedostaly mnoho příležitostí.

„Věřím, že důvod, proč doposud závodilo proti mužům na nejvyšší úrovni tak málo žen, je spíše nedostatek možností, nikoliv talentu.“

„A proto jsem tak rád, že můžu být zapojený do W Seires a podílet se na tvorbě platformy, ve které se budou moci závodnice zlepšovat závoděním proti ostatním a která by mohla sloužit jakožto odrazový můstek pro jejich další kariéru.“

Sdílejte na:
Zavřít