Vítězové a poražení: shrnutí předsezónního testování

Vítězové a poražení: shrnutí předsezónního testování

Třídenní předsezónní testování je za námi a již za necelé dva týdny nás čeká první závod nové sezóny. Kdo je ale podle testů ve formě, a kdo naopak z Bahrajnu odjíždí jako poražený?

McLaren

McLaren do testů vstoupil po minulé sezóně jako favorit. Papájový tým představil svůj nový monopost s předstihem, navíc se zdálo, že jej prezentoval s velkou jistotou, na což přeci jen nejsme u McLarenu z posledních let zvyklí (viz rok 2023, kdy již u představování vozu stáj zmiňovala jeho nepřipravenost). Přestože Lando Norris zmiňoval určitou nestabilitu zadní části, splnil vůz MCL39 vysoká očekávání. Tým z Wokingu měl totiž během testování jednoznačně nejrychlejší tempo v rámci závodních simulací a do Melbourne míří jako favorit. McLaren je pravděpodobně vítězem předsezónních testů.

Ferrari

Ferrari vždy vzbuzovalo vysokou pozornost, po příchodu sedminásobného šampióna Lewise Hamiltona se však tato pozornost ještě zvýšila. Fanoušci italské stáje však nemohou být úplně spokojení. Nový monopost je rychlý, ale zřejmě ne ten nejrychlejší na startovním roštu. Tempo je solidní, ale ukázaly se problémy nejen s degradací pneumatik, ale i se spolehlivostí, když během posledního testovacího dne musel být Hamiltonův vůz odstaven kvůli problémům s hydraulikou. Samozřejmě si nemůžeme být jistí tím, jak na tom skutečně Ferrari je, pořád jde pouze o testování. V paddocku se však spekuluje o tom, že není ani mezi dvěma nejlepšími týmy.

Red Bull

Rakouská stáj odjela ze všech stájí nejméně kol, pouze 304, zatímco nejaktivnější Mercedes odjel o 154 kol více. Zatímco druhý den provázely problémy s vozem Liama Lawsona, v pátek úřadující mistr světa Max Verstappen testoval nové prvky, včetně předního křídla či upraveného nosu. I navzdory nižšímu počtu kilometrů se Red Bull zdál rychlý, zejména co se týče dlouhých jízd. Přesto však o krok za McLarenem.

Mercedes

Během testování jsou tím nejcennějším údajem ujeté kilometry. Právě Mercedes je podle tohoto kritéria na špici, ale jak to vypadá s tempem? Vůz W16 vypadal solidně. Nijak nevyčníval, ale zdálo se, že tým udělal velký pokrok oproti předchozím sezónám, kdy se potácel s problémy s vyvážením monopostu. Podle simulací se závodní tempo zdálo být srovnatelné s Ferrari. Pro tým z Brackley jde jistě o slušný příslib pro nadcházející sezónu.

Aston Martin

Předsezónní testy Aston Martinu by se daly popsat jako chaotické. Poslední den musel kvůli nemoci Lance Strolla nejprve nastoupit Fernando Alonso, přičemž po obědě se Lance Stroll vrátil. Brzy však opět odstoupil, což týmu ubralo důležitý čas na trati. Vůz s klasickým britským zeleným zbarvením nevypadal konkurenceschopně, s prvními čtyřmi týmy se rovnat zřejmě nebude. Ukázaly se dokonce i problémy s trakcí, a přestože zkušený matador Fernando Alonso vidí posun oproti minulé sezóně, může být úvod sezóny pro tým ze Silverstonu velmi náročný.

Alpine

Noční můra roku 2024 je pro Alpine patrně minulostí. Francouzský tým použil stejný monokok jako vloni, výrazně jej však odlehčil, což mělo na výkonnost pozitivní vliv. Vůz se zdál poměrně rychlý, ale také stabilní. Pierre Gasly zazářil během posledního dne a podle šéfa McLarenu Andrey Stelly je Alpine součástí vedoucí skupiny. Zda se skutečně Alpine posunul na páté místo však uvidíme až v Melbourne.

Haas

Nejaktivnějším jezdcem testování byl Esteban Ocon s 259 koly pro stáj Haas. Nováček Oliver Bearman přidal dalších 197 kol, čímž americký tým získal obrovské množství dat. Přesto je však tempo Haasu poměrně velkou záhadou, tým totiž neodjezdil ani jedno „rychlé“ kolo. Zdá se však, že Haas se výkonnostně neposunul vpřed, ale patrně se ani nepropadl. Jeho tempo bude zřejmě podobné jako u Racing Bulls, možná i Williamsu.

Racing Bulls

Během testování se Racing Bulls téměř neobjevil v titulcích, tedy až na hodiny Isacka Hadjara první den. Pozitivní bylo, že tým zajel třetí největší počet kol. Monopost ale nijak neoslnil a stáj by se tak měla pohybovat v boji o spodní bodovací příčky, pravděpodobně o něco níže než loni, protože konkurence se posunula vpřed.

Williams

U Williamsu panuje po testech v Bahrajnu optimismus. Vůz fungoval dobře a jak Carlos Sainz, tak Alex Albon byli spokojeni. Sainz, který loňský vůz testoval v Abú Zabí po prosincové Velké ceně, si pochvaloval zlepšení některých slabých míst. Španěl dokonce zajel nejrychlejší čas celého testování v hodnotě 1:29,348. Přesto tým zůstává opatrný a obává se, že možná ukázal více, než bylo nutné. Cíl na letošní rok je pravidelně bodovat a přiblížit se čtyřem nejlepším týmům, což se na základě testů zdá reálné. Williams se zdá být šestým nejrychlejším týmem, ale je velmi blízko Alpine a není ani příliš daleko od první čtyřky.

Sauber

Podle onboardových záběrů lze soudit, že Sauberu chyběl ve srovnání s konkurencí přítlak. Auto bylo pro Nica Hülkenberga a Gabriela Bortoletta ve srovnání s nejlepšími vozy těžko ovladatelné. A zdá se tedy, že rok před přeměnou na Audi čeká tým další náročná sezóna.

Stále jde pouze o predikce na základě testování a na opravdovou formu si budeme muset počkat. Čeká nás však zřejmě velmi napjatá a vyrovnaná sezóna, jejíž první závod odstartuje již v neděli 16. března v 5:00 našeho času.

Pozice Tým Počet kol
1 Mercedes 458
2 Haas 457
3 Racing Bulls 454
4 Alpine 405
5 Williams 395
6 Ferrari 382
7 McLaren 381
8 Sauber 354
9 Aston Martin 306
10 Red Bull 304
Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

K formuli 1 jej v dětství přivedli jeho táta s bráchou, kterým vděčí za to, že mohl objevit jedinečné kouzlo formulového světa. V rámci studia se zaměřuje i na analýzu sportovního dění v médiích či na sport obecně. Ve volném čase si rád zahraje F1 na PlayStationu, sleduje sportovní živé…

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *