Dnes je tomu přesně 30 let od nehody Ayrtona Senny s Alainem Prostem během GP Japonska 1989. Právě tento moment odstartoval silnou nevraživost mezi oběma piloty. Ani po 30 letech však nemáme jasného viníka nehody.
Sezóna 1989 byla druhým ročníkem v řadě, ve kterém se proti sobě v boji o titul utkali dva piloti McLarenu – dvojnásobný mistr světa Alain Prost a úřadující šampion Ayrton Senna.
Brazilský miláček Ayrton Senna vstupoval do předposledního závodu sezóny v Suzuce s 16bodovým deficitem na svého týmového kolegu Prosta. Po vítězství v Jérezu si udržel šance na titul, jelikož Prost skončil až třetí.
Aby se stal Senna podruhé v řadě mistrem světa, musel by dva zbývající závody (kromě GP Japonska také GP Austrálie v Adelaide) vyhrát. Díky odečítacímu systému bodů by pak ani nezáleželo na výsledcích Alaina Prosta.
Legendární Brazilec odstartoval do závodu z pole position, nepodařilo se mu však odlepit dostatečně dobře, aby se v nájezdu do první zatáčky udržel ve vedení. To přebral jeho týmový kolega Alain Prost.
Důležitým faktorem byl v Suzuce rozdílný přístup obou závodníků k nastavení monopostu – zatímco Alain Prost vyžadoval nižší přítlak, tudíž vyšší maximální rychlost na rovinkách, Ayrton Senna byl zastáncem vyššího přítlaku v zatáčkách.
Francouz Prost si pamatoval na závod z předchozího ročníku, kde jej i po mizerném startu a propadu na 14. příčku Senna v závěru závodu předjel a získal tak svůj první mistrovský titul. Nechtěl, aby se podobný scénář opakoval a věděl, že by jej Senna s největší pravděpodobností ke konci závodu dojel a předjel.
Prost se tedy rozhodl záměrně zpomalit, aby si Senna v důsledku těsné blízkosti mezi vozy rychleji opotřeboval pneumatiky. Francouz by se tak v posledních kolech zbavil rizika předjížděcího manévru. Senna se po dobu 5 kol držel velmi těsně za Prostem a vyčkával na vhodný okamžik.
Ve 46. kole se Brazilec rozhodl využít svou výhodu – vyšší přítlak v zatáčkách. Díky němu projel zatáčku 130R těsně za Francouzovým zadním křídlem a v nájezdu do závěrečné šikany okruhu se pokusil zaútočit na vnitřek zatáčky.
Alain Prost se ale nehodlal vzdát bez boje a zatáčku Sennovi zavřel. Ve chvíli, kdy se začal přesouvat na vnitřek, byl Senna vedle Francouzova monopostu a neměl kam uhnout. Následkem byl vzájemný střet, který Prosta ze závodu vyřadil.
Důvodem, proč si tento den každý rok připomínáme, jsou momenty bezprostředně po srážce. Ayrton Senna za pomoci traťových maršálů znovu nastartoval vůz a po projetí únikové zóny se do závodu vrátil na prvním místě. Jeho křídlo ale utrpělo značné poškození a musel jej v boxech vyměnit, na trať se vrátil pouhých pět sekund za novým lídrem závodu – Alessandrem Nanninim.
Dvě kola na to se Sennovi podařilo Nanniniho předjet ve stejné zatáčce, ve které došlo k osudovému kontaktu. Cílovou pásku proťal jako první, ale ani tehdy nebylo rozhodnuto.
Ředitelství závodu se rozhodlo odložit vyhlášení na stupních vítězů – Ayrton Senna byl totiž komisaři vyšetřován nejen za nebezpečný manévr, ale také za nebezpečný návrat na závodní trať. Brazilec byl nakonec ze závodu diskvalifikován (jako důvod byl uveden nebezpečný návrat do závodu).
Diskvalifikace Ayrtona Senny znamenala, že se mistrem světa pro rok 1989 stává Alain Prost. Ron Dennis, tehdejší šéf McLarenu, se ale rozhodl podat žádost o přezkoumání incidentu. Dennis ve své výpovědi uvedl, že tak nečiní ze zášti vůči Prostovi, který podepsal s Ferrari, ale z důvodu nespravedlivé diskvalifikace.
Odvolání McLarenu neprošlo a Alain Prost tak mohl oficiálně slavit svůj třetí titul. Ayrtonu Sennovi byla mimo jiné na šest měsíců podmínečně odebrána závodní licence.
Dodnes se fanouškovská obec dělí na dva tábory – na ten, který z nehody viní Prosta a na ten, který naopak viní Sennu. Kdo je podle vás opravdovým viníkem? Názor si můžete udělat sami z níže přiložených videí.