
Formule 1 se na druhý závod sezóny přesouvá na čínský okruh u nejlidnatějšího města Číny, Šanghaje. Trať bude hostit také první sprintový závod sezóny. Lando Norris bude doufat, že zopakuje vítězství z úvodního závodu a ostatní naopak doufají v lepší štěstí. Co nás bude tento víkend čekat?
Shanghai International Circuit
Šanghajský mezinárodní okruh se nachází poblíž Šanghaje, jak již jméno napovídá. Trať navrhnul dvorní návrhář formule 1 Hermann Tilke a veřejnosti se otevřela v roce 2004 když hostila svou první Velkou cenu formule 1, kterou vyhrál Rubens Barrichello za Ferrari.
O Velké ceně Číny se mluvilo již dříve a dokonce byl vybudován okruh u města Ču-chaj, kde měly formule 1 poprvé startovat v roce 1999. Trať ale nesplňovala některé bezpečnostní požadavky a závod se nekonal.
Mezi lety 2020 až 2023 se kvůli pandemii covid-19 velké ceny v Číně nekonaly. Formule 1 se sem vrátila až loni se sprintovým víkendem, kdy sprint i Velkou cenu vyhrál Max Verstappen.

Zdroj obrázku: formula1.com
Svým tvarem tato 5,451 km dlouhá trať připomíná čínský znak Šang (上) a postavena je na mokřinách a rýžových polích. Nachází se na ní dvě dlouhé rovinky a šestnáct zatáček. Hned cílová rovinka se stáčí do ostré vynášivé pravotočivé zatáčky a ihned následuje levotočivá. Mezi zatáčkami 13 a 14 se nachází nejdelší rovinka na kalendáři, čítající 1,2 kilometru. Poslední zatáčka je nakloněná a loni s ní měli piloti obzvláště problém.
Na trati i v boxové uličce byl loni v létě položen nový asfalt a trať nebyla tolik využívána, takže by se od prvního tréninku měla rychle vyvíjet, což pro týmy připravuje zajímavou výzvu. Pirelli zvolilo pro Velkou cenu Číny jako nejměkčí sadu C4 a nejtvrdší C2.
Co se týče počasí, předpověď prozatím hlásí slunečno s teplotami mezi 18 až 26 stupni.

Zdroj obrázku: Red Bull Content Pool
Vítězové z předešlých let
Rok | Pole position | Vítěz |
2024 | Max Verstappen | Max Verstappen |
2023 | Nejelo se | |
2022 | ||
2021 | ||
2020 | ||
2019 | Valtteri Bottas | Lewis Hamilton |
2018 | Sebastian Vettel | Daniel Ricciardo |
2017 | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton |
2016 | Nico Rosberg | Nico Rosberg |
2015 | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton |
Rekordy
Nejrychlejší kolo: | 1:32.238 Michael Schumacher (2004) |
Nejvyšší počet vítězství: | Jezdec: Lewis Hamilton (6x) |
Tým: Mercedes (6x) | |
Nejvíce pole positions: | Lewis Hamilton (8x) |
Nejvíce pódiových umístění: | Lewis Hamilton (9x) |
Statistikám zde sice vévodí Lewis Hamilton, za zmínku ale stojí ještě jeden fakt. V roce 2006 zde Michael Schumacher vyhrál svou devadesátou první výhru výhru ve formuli 1, která byla i jeho poslední.

Zdroj obrázku: Ferrari
Sprintový víkend
Na sezónu 2025 je připraveno šest sprintových závodů a v Číně se pojede první z nich, tak jako minulý rok. V rámci přípravy na obě kvalifikace a závody budou mít týmy k dispozici pouze jeden trénink v pátek ráno a odpoledne jdou rovnou do sprintového rozstřelu.
Druhá šance pro neúspěšné
Velká cena Austrálie se několika nováčkům moc nepovedla. Isacku Hadjarovi, Gabrielovi Bortoletovi a Jackovi Doohanovi do jejich první Velké ceny ve formuli 1 osud nadělil ty nejhorší podmínky a ani někteří vysoce postavení lidé z jejich týmů se nezdají moc shovívaví. Co na tom, že ve zdi skončil také zkušený Fernando Alonso, zahřívací kolo nedokončil ani Carlos Sainz nebo že se na mokré trati roztočil i Andrea Kimi Antonelli, který měl štěstí, že poblíž nebyla žádná zeď. Velmi náročný víkend za sebou má Liam Lawson, kterému zatím jeho red bull háže klacky pod nohy. Na Olivera Bearmana se také jaksi zapomnělo. Ten vlastní vinou předčasně ukončil dva ze tří tréninků a třetího se kvůli opravám na autě neúčastnil. Během závodu se roztočil podobně jako Antonelli, kamery ho však neukázaly a alespoň dokázal dojet závod. Nováčky čeká ještě dlouhá cesta, než se sžijí s novými monoposty, ovšem všichni doufají, že se prokáží už v Číně.
Šance se odčinit pro Ferrari
Dalšími, kteří budou doufat v lepší druhý start do sezóny, je Ferrari, které klasicky pokazilo strategii při první možné příležitosti. Po prvním závodě sezóny se dokonce bodově nachází níže než Kick Sauber. Lewis Hamilton se ještě pořádně nesžil s italskou komunikací a svým závodním inženýrem, který mu místo pomáhání spíše kecal do řízení, zatímco Hamilton bojoval, aby se vůbec udržel na trati. Charles Leclerc je už zvyklý a po závodě sklonil hlavu a (opět) prohlásil, že to příště zkusí udělat lépe. Šéf týmu Fréderic Vasseur již avizoval, že na komunikaci plánují zapracovat, stejně tak jako na autě. Na nejrychlejší McLaren ještě hodně ztrácejí.
Pátek | Trénink | 4:30 |
Sprintový rozstřel | 8:30 | |
Sobota | Sprint | 4:00 |
Kvalifikace | 8:00 | |
Neděle | Závod | 8:00 |